Ta bort hästen ??

Tuvisen

Trådstartare
Är inne på att ta bort min häst, har efter att ha tänkt lite nästan bestämt mej för det.
Han behandlades för kotledsinflamtion väsnter fram 2gg i våras och blev helt friskförklarad i mars, red 2-3 månader fick sedan ett sår så han fick stå 1 måand till red på han typ 2 veckor skritt och började tarav lite, men kändes inte fräxh i traven så åkte in till vet, det visade sig att han hade kotledsinflamtion igen på samma ben :crazy:
När vi åkte in första gg till kliniken så röntgade vi och han har pålagringar i vänster fram kota, altså samm ben han fått inflamtion på. Då trodde inte vet han skulle bli bra, men sen när han blev det så skulle vi rida och se hur mkt han höll för. Tog det lugnare än vad vet tyckte oxå emd igångsättningen och hade bara börjat skritta på banan och red där 20 max min 2gg i veckan på slutet. I kombination med att betet kom så blev han oxå gallig men mer gallig i vänster framkota, men vet och ET kollade på det och båda trodde det var gräsgallor, emn undrar om han inte har haft infalamtionen enda sen dess :crazy: för han är ävldigt smärttålig och visar bara på böjprov och eftersom vi bara travat i skogen = rakt fram har man inte känt något.
Vet tror han har kronisk inflamation och de lät inte spec positiva nu sista gg, och "sköterskan" (den som hjälper till med sprutor och lindar bandage) sa att det ofta inte såg så bra ut och att man borde börja fundera,ringde iaf och pratade med den sköterskan för vår vet jobbade inte idag så ska ringa och prata emd vet på tisdag. Tkr det är så hemskt för min häst har helt tröttnat ur nu har beteendestörningar :crazy: och han måste stå själv och det har han gjort i 4 månader nu, för behandlingens skull får han å emd andra hästar men finns inga han kan gå emd som han trivs med, och måste ha mellanstaket om det står nadra hästar på andra sidan staketet för annars river han det :crazy:
Känns inte kul när man ser att han inte mår bra :crazy: han är ett 11 årigt varmblod, och skulle inte våga sälja eller låna ut han som sälskapshäst eftersom han är så smärttålig och tror tyvärr inte intresset är spec stort för skdadevarmblod när du kan köpa ett frist för några tusen, är ju för stora som sälskapshästar så oxå...
Har tänkt att kolla med hans förra ägare om de kanske vill få tillbaks han, för då vet vi att han får det bra, annars blir det avlivning hur hemskt och tung det än känns så tror jag det är bäst i längden.

(behövde skriva av mej)
Ni som har tagit bort era hästar har det kännts rätt efter åt ??
Man vill ju kunna leva med beslutet...

Sv: Ta bort hästen ??

du har ju redan skrivit svaret i ditt inlägg.

hästen ser inte lycklig ut.

Jag har avlivat 1 häst och ångrar mig inte, eller ja... visst skulle jag jätte gärn ha kvar honom, men så funkar det inte tyvärr, men jag skulle aldrig kunna ha kvar honom, han blev för farlig... anföll folk som gick in i hagen och sånna grejer...

Men som sagt, du har redan skrivit svaret i ditt inlägg, och endast du kan bedömma om det är detta som är bäst för hästen.

Jag har tagit bort två travare detta året med tre månaders mellanrum, första var svår, hon var ett vanvårdsfall som jag tagit till mig då hon var 21 år och som jag kämpat med i 4 år, då jag fick reda på att hon hade äggstockscanser. Sedan tynade hon av sabbt och vi fick ta beslutet att hon fick somna in. Det kändes så jävla svårt då, men vi gjorde helt rätt, hon skulle inte behöva genomgå behandlingar i den åldern, och sedan behöva dö då hon var helt slut, utan skulle få somna in i värdig tid.
Den andra hade jag haft i ca 3 månader då vi en dag kom ner till stallet och hittade henne nästan död, fick ta beslut snabbt och skjuta henne. Även det ett vanvårdsfall som jag tagit till mig och som jag kämpat med , kronisk lymfangit som gått in i lederna och föstört en hel del. Hon fick gå kvar som sällskap men sen hände detta.
Väldigt förvirrande att ta beslutet kl 6 00 på morgonen då man just vaknat. Men efter vad vet har sagt om hennes ben så var det bara en tidsfråga , nu var det tyvärr något som brustit inuti henne....

Jag har fått ta beslutet 8 gånger i mitt liv, vissa gånger lättare än andra. Men faktum är att det är vi som kan avgöra inte hästen. Vi har det ansvaret när vi tagit till oss en häst.
Oftast lägger vi ner så mycket övvervägande i vårt beslut att det kan inte vara fel beslut. Vi älskar våra hästar och vill dem inget illa.
Tyvärr tror jag att det är dax att låta pållen komma till himlen, ingen vet ju hur dåligt den egentligen mår, då den är bra på att dölja det.
Många kramar, får gärna PM mig om du vill prata av dig utanför tråden.

jo jag och min kompsi osm jag delar hästen med och våra föräldrar är inne på det och tror det är bäst för han, för har redan varit i det här satdiet när det inte lät som att han skulle bli bra första gg men blev det och vet inte om jag orkar börja hoppas igen och ge han en chans till för tror inte på att han kmr hålla :cry: är ju en sån underbar häst och han förtjänar verkligen inte att få må dåligt :(

känns nog extra jobbigt eftersom det är vår första häst, och var ju inte riktigt såhär man tänkt sej det :crazy: hade jag haft ett eget stall och kunnat ha kvar han själv som sälskapshäst och att han fick gå med en häst han trivdes med och då se om han mådde bättre skulle vara ett alternativ men nu är det ju tyvärr inte så :crazy:

PM:ar dej

Av alla jag känner som blivit tvungna att ta bort sin häst (inkl mig själv) så är det färre som ångrar att det gjort det, än det är som ångrar att det gjorde det. Ett par att t o m ångrat att de inte avlivat tidigare än det gjorde!

okej känns skönt att höra, har väl vant mej vid tanken att ta bort han nu. Då är bara frågan hur och var ? :confused:

Herregud, det låter precis som om jag skulle ha skrivit detta inlägg, lite läskigt! Jag har ett 11 årigt varmblod som haft boxvila sedan maj pga. kotledsinflamationer i tre ben och pålagringar. Fast han bara står i en liten sjukhage så har han bara blivit sämre, nu efter 4 behandlingar, röngten m.m på klinik så ska vi tillbaka till vet på onsdag. Sist vi var där va för tre veckor sedan. På dessa tre veckor har han inte blivit nå bättre, fortfarande halt på tre ben. Jag känner precis som du skriver. Han lider, och trivs inte som en promenadhäst eller att stå och strosa i en hage hela dagarna. Så på onsdag så kommer jag prata med vet. och det lutar åt att jag tar bort honom. Jag vill inte se han så här, men jag har väntat då veterinären gjort nya behanlingar varje gång vi varit där, men sist sa dom att dom inte gör någon mer behandling nästa gång utan vi går vidare på annat sätt. Men jag känner att jag vill avsluta det hela, hur hårt det än låter :(

jo jag förstår hur du menar, har själv bara behandlat 3 gg, först 2gg innan han blev bra och nu en 3:e men vet ju inte om han skule bli bra. Han kmr iaf inte hålla för "normal" ridning, skulle nog kunna lulla i skogen men käns inte som något han skulle trivas med, och skulle aldrig våga sälja eller låna ut han när man inte vet hur bra han blir. Tror nog man måste bestämma sej, har bestämt mej nu för att ta bort han och ska ringa slakteriet imorn och kolla när de har tid.

Kramar till er båda :cry: det kommer att bli tomt i stallet nu :(

Liknande trådar

Hästvård Min häst har alltid varit gallig i benen, förutom när det varit riktigt kallt på vintern. Han har börjat gå på gräs i typ 2 veckor nu...
Svar
12
· Visningar
1 648
Senast: faxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama