Ta bort häst- hur?

CCT

Trådstartare
Jag har en skadad unghäst (fraktur på strålbenet) som inte blir bättre. Ska upp till veterinären igen för koll om någon vecka,och troligen blir domen då att hon måste tas bort.

Hur går sådant till? Gör man det på en gång där? Eller gör man det hemma, eller får komma tillbaks till klinik? Eller var?

Ersätts kostnaderna för avlivning på försäkringen om veterinären dömer ut den pga "djurskyddsskäl", dvs att skadan inte läker utan orsakar smärta och lidande?

Sv: Ta bort häst- hur?

Gången är att din veterinär ska döma ut hästen och sedan ta kantakt med ditt försäkringsbolag som då ska se om de godtar utdömningen. Detta kan gå väldigt fort men också ta lång tid beroende på orsak och hur mycket hästen har behandlats.

Sedan beror det lite på var du är någonstans när det blir klart. Jag har t ex en klinik där de tar bort hästen med en gång och en annan där man får ta hem hästen för få det gjort hemma.

Om du får ersättning för avlivningen från försäkringen eller inte beror på vilken typ av försäkring som du har. Hos de flesta bolagen är avlivning och kostnader runt det undantaget och ersätts inte alls. Sedan finns det extra försäkringar som man kan tecka hos vissa bolag som även tar dessa kostnader.

Ja, att veterinären kommer att döma ut hästen är troligt. Han gav henne 4 veckor till, för att se om det verkligen inte kan börja läka, men hon rör sig ännu sämre nu. Hon verkar ha ont mest hela tiden.
För hennes skull vore det ju bäst att det fick ske snabbt hur som helst.

Hon är försäkrad i Agria, med Agria plus som tillägg. Men kanske inte kostnader för ev avlivning ingår då.

Hej. jag har också Agria plus och jag gick in på deras sida nu och kollade. Så här stod det:

"Agria Plus Veterinärvård
Ett ännu bättre skydd får du om du tecknar till Agria Plus till Agrias veterinärvårdsförsäkringar. Om skadan är ersättningsbar i din grundförsäkring får du med Agria Plus ersättning även för veterinärens resekostnader upp till 1 000 kronor per behandlingstillfälle, medicin utskriven på recept eller utlämnad medicin, avlivningskostnader och kostnader för djurambulans."

Men ta kontakt med ett ombud och få mer detaljerade svar, det hade nog jag gjort :)

Då är du rätt försäkrad så här står det i vilkoren:
"6.4 Du kan få ersättning för dina kostnader för
nödslakt, avlivning och destruktion av din häst om detta varit medicinskt motiverat, enligt veterinärmedicinsk expertis, samt i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet."

(Taget direkt från AGRIAS hemsida)

Tack för er hjälp. Jag hoppas att det får gå fort när vi väl varit uppe. Jag ska kontakta veterinären på måndag igen, efter överenskommelse. Hon har mer ont och rör sig illa.
Maximal otur har hon haft, brallade runt i hagen tredje dagen i min ägo, och lyckades landa/slå i ena framhoven så illa att en rejäl strålbensfraktur uppstod. Inte står hon still i vare sig sjukbox /sjukhage heller, så oddsen har inte varit på hennes sida.
Sorgligt. En härlig häst med mycket personlighet.

en massa tröstkramar.., jag vet hur det känns..lycka till..

uch va trist. hpppas de går fort när väl proceduren drar igång me bolag å allt, en häst i stallet blev avlivad i tisdags morse hade oxå strålbensfraktur som inte ville läka :cry: :cry: :cry: :cry:

uch va trist. hpppas de går fort när väl proceduren drar igång me bolag å allt, en häst i stallet blev avlivad i tisdags morse hade oxå strålbensfraktur som inte ville läka :cry: :cry: :cry: :cry:

Ja, veterinären sa att det är dålig prognos på den skadan, även om man har en häst som klarar av att stå still och ta det lugnt. Att ca 30% läker tillfredsställande. Och med en unghäst som visat sig vara släkt med utbrytarkungen Houdini så försämras ju oddsen.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
467
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 077
Senast: netschjen
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 828
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 642
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka