Ta bort gips

Castelino

Trådstartare
Hej jag har en häst som blev konstaterad med hovbensfraktur för snart 2 veckor sen. Han fick då hoven gipsad och efter 1-2 veckor skulle hovis komma ut och slå på en ringsko, vi ska alltså ta bort gipset själva. Han har fått gå ute då han inte klarar av boxvila och fick därför ett plastgips. Så nu till frågan, hur får vi bort gipset när hovis ska komma? Det har knappt blivit ett enda märke i gipset under dessa nästan 2 veckor...

Det kan ju hovslagaren ta bort? Min har också hovbensfraktur och har gips istället för ringsko då det har lika bra verkan på hans fraktur. Hovslagaren använder rasp och verktång.

Man får klippa och bända, klippa och bända. Din hovslagare kan garanterat men förvarna honom. Det kan ta lång tid få bort plastgips

Jag fick tipset av veterinären att använda en liten trädgårdssekatör för att kunna klippa bort gipset

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 565
Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 661
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama