Ta bort frisk häst

Jag testade också olika sätt att lasta, med hjälp av olika typer att kunniga människor. Det hela slutade med att det som funkade bäst för min häst var det gamla goda knepet 'ta det lugnt, ta ännu lugnare än det och låt det ta tiiiid'.

Dock orkade jag 'bara' träna honom såpass att jag kunde vara säker på att jag öht kunde få in honom i trailern vid akuta behov. Tanken på att smidigt lasta honom för att åka på träning gav jag upp, jag valde att lägga tiden på annat än lastträning.

Min förra häst gick från att stå på bakbenen till att jag kunde lasta själv. Ju mer folk som var med desto värre blev han. Till slut kom vi på att det som funkade bäst var att jag var ensam. Det var lättare att lasta honom själv än med hjälp. Någon kunde stänga bommen bakom honom men rörde de vid honom var det kört.

Är det bara vid lastning som hästen är aggressiv mot människor? I så fall är det ju något med själva lastningssituationen som triggar igång beteendet. Då skulle jag försöka analysera orsak och verkan vid den situationen.

Eller händer det även vid andra situationer när hästen pressas? I så fall undrar jag hur hästen pressas och hur beteendet bemöts.

Har hästen alltid varit sådan, hur ser historiken ut?

Har själv erfarenhet av häst som kanske skulle kunna ses som TS beskriver sin häst, fast jag har sett på det från ett annat håll. Där hästen hos andra sluppit lastning och därför kollar om den kan göra det nu med. Som lärt sig stegra som föl av någon som inte kunde bedöma konsekvenser, och som hela sitt liv rest sig vid pressade situationer. För den hästen handlar det om hur man pressar, gör man det för hårt får man en reaktion som liknar den TS beskriver, gör man det milt men bestämt får man en häst som samarbetar till slut.

När jag var på en clinic en gång med Monty Roberts där det var en hel del fokus på lastproblem så var det en häst där som dom hade ridit runt 5 mil för att komma dit och få hjälp. Den hästen var också farlig att hantera i lastsituationer. Nu är ju Monty väldigt duktig och vet vad han gör och läser hästarna framförallt väldigt bra så det är svårt att hitta sådan hjälp men den hästen gick på efter väldigt kort tid. Inom 15 minuter ca så gick hästen på själv och kunde efter ett tag faktiskt även slappna av i lastbilen.

Monty var dock noga med att säga att inte problemen med lastning är lösta men visade ändå att med rätt metod så kunde hästen slappna av och frivilligt gå på.

Att ta bort en välfungerande och vettig häst som bara flippar vid lastning är galet tycker jag, med fel metoder kan alla hästar reagera så på lastning. Man kan inte ta bort alla hästar som blivit felhanterade och rädda.

Tror det är viktigt att ta en titt på sig själv och hur man själv är med hästen i vardagen, vad man har för relation till den egentligen och börja därifrån, har hästen lynnesfel så är det något som märks i vardagen också, inte bara i situationer som lastning.

prova börjes lastnings sele. trä linorna så att varje gång han försöker att resa sig hamnar benen närmare och närmare. ställ transporten bredvid en vägg på ena sidan och på andra sidan en människa med lina så att han inte skadar sig. lasta på, stäng och lasta av! upprepa tills han känner sig trygg med transporten. när du väl kör, kör då en liten sväng. max 5 minuter och se till att han är hemma igen när han kliver av. detta gjort på rätt sätt med lugna och trygga människor har jag aldrig varit med om några problem. till slut räcker det med att du bara sätter på lastningshjälpen så går han på lugnt. knyt gärna ihop en sådan själv med läder linor så inga bränn skador uppstår och det kan kännas lugnt om du har lite mer lina att hålla i. linorna ska löpa nedifrån och upp genom grimman alltså bakifrån, mellan frambenen och upp i grimman. om han sedan blir riktigt orolig inne i transporten har han nog onr, golvet i transporten rör sig av hästens vikr och då kan det smärtsamma stället komma i kläm.

prova börjes lastnings sele. trä linorna så att varje gång han försöker att resa sig hamnar benen närmare och närmare. ställ transporten bredvid en vägg på ena sidan och på andra sidan en människa med lina så att han inte skadar sig. lasta på, stäng och lasta av! upprepa tills han känner sig trygg med transporten. när du väl kör, kör då en liten sväng. max 5 minuter och se till att han är hemma igen när han kliver av. detta gjort på rätt sätt med lugna och trygga människor har jag aldrig varit med om några problem. till slut räcker det med att du bara sätter på lastningshjälpen så går han på lugnt. knyt gärna ihop en sådan själv med läder linor så inga bränn skador uppstår och det kan kännas lugnt om du har lite mer lina att hålla i. linorna ska löpa nedifrån och upp genom grimman alltså bakifrån, mellan frambenen och upp i grimman. om han sedan blir riktigt orolig inne i transporten har han nog onr, golvet i transporten rör sig av hästens vikr och då kan det smärtsamma stället komma i kläm.

På vilket sätt känns det här som en bra idé på en häst som slår efter människor vid lastningen? Det känns ju snarare livsfarligt.

Det där är sämsta förslaget ever för en häst som svarar upp och slåss.

Jag har fått åka ut till ett gäng folk som använt den där skiten ihop med för lite kunskap och feeling. Det har resulterat i skador på häst, människa, släp etc.
Och det har också lett till bomhoppning, att häst slagit sönder trailern och kommit ut(även under färd) etc.
Det är inte lätt att reparera den skadan sen. Det blir än mer livsfarligt.
Jag blir ärligt talar rent förbannad när folk rekommenderar sånt.

Det kostar liksom inte så mycket att ta hjälp. Men istället köper man diverse skit som ev riskerar förvärra problemet.

Ju mer kraft man använder emot en häst desto större blir en ev retur. De matchar vår kraft sas. Ju större retur, desto svårare för oss att reda ut och desto större risk för skador på oss, djur etc.

En häst som tom hamnat på en bil är ju inte bara lite ovillig. Att då rek någon utan kunskap att bruka kraft är typ så dumt det kan bli.

Känner du att de är bäst att ta bort hästen, så är de DITT beslut och då skall du göra det. Har också haft en häst som siktade mot människor med bakbena när man lastade. Hon tittade var medhjälparen stod, backa och sparkade. I vårt fall var de aldrig ett problem då vi visste hur man kunde hantera det. Hjälpte inte hur mycket man lastade och tränade, hon hade bestämt sig att så här skall de vara. Vi åkte inte iväg så ofta pga det och tog ungefär 15-20 min att lasta om vi ville åka.

Jag håller med dig.
Det må vara ett kommunikationsproblem i grunden, men få hästar slår medvetet efter människor. Oavsett kommunikationsproblem. Jag har haft ett sådant sto som jag fick avliva. Inget lätt beslut, men hon blev farlig att träna. Men hästar som slår efter människor i en trängd situation vill jag inte ska riskera bli vandringspokaler som projekthästar. Jag tycker att det är ett ansvar man har om man står med en potentiellt farlig häst att se till att den inte hamnar så.
Jag har haft en häst som ställde sig mot människor, det gjorde han eftersom han ansåg att ledarskapet var otydligt. Men när vi väl tydliggjort och stärkt detta, fullständigt sprang han in i transporten och stod som ett ljus hela vägen. Har en film på en likadan häst, skulle gärna ha visat den men har inte ägarens tillstånd ännu, här arbetade vi utifrån tankesätt bekvämt eller obekvämt. Och då måste man hitta det som är obekvämt för hästen, och förstärka det som är bekvämt. Ska kolla om tillstånd,lovar inget här. Men det vore jätte kul att kunna visa en häst som vägrade gå i närheten av en transport, till att på tredje dagen bli frilastad.

Och inte alltid, men tyvärr allt för ofta styrs sk proffs av ambition. Istället för att granska hästens grundproblem, och tackla utifrån det samt förbereda ägaren på att saker kan ta tid. Mest beroende på hur väl förankrat beteendet är i hästen. Och tyvärr att säga, så är vi människor oftast den största boven som förstärker grundorsaken.

prova börjes lastnings sele. trä linorna så att varje gång han försöker att resa sig hamnar benen närmare och närmare. ställ transporten bredvid en vägg på ena sidan och på andra sidan en människa med lina så att han inte skadar sig.

Ja, så fint - HÄSTEN skadar sig inte. Men den stackars människan som blir nedmejad av en ilsken häst?

Kan bara farligaste förslaget jag läst på nätet. Ever.

OMG, sen när borde man införa tvång? Man måste se till den enskilda individen, och utifrån det lastträna. Fobierna kan vara olika, som tex min häst som var skitträdd för rampen som gungande och lät. Nästa häst kanske har klaustrofobiska tankar om trånga utrymmen. Ska man då lägga in tvång???

OMG, sen när borde man införa tvång? Man måste se till den enskilda individen, och utifrån det lastträna. Fobierna kan vara olika, som tex min häst som var skitträdd för rampen som gungande och lät. Nästa häst kanske har klaustrofobiska tankar om trånga utrymmen. Ska man då lägga in tvång???
Nej tvång föder mer tvång

Jag undrar hur många använder sig av en lugn lastsäker hästkompis? För det var lösningen för min valack som fick panik i transporten och sparkade sig ut.

Hans hagkompis som han var mycket förtjust in var lättlastad så hon gick in och han följde efter. Först lastade vi bara och stängde ett par gånger sedan körde vi ett par gånger och sen kunde jag lasta honom helt själv och åkte både kors och tvärs, åkte långt och åkte ofta, lastade ensam, lastade ur ensam, han kunde stå i transporten lugnt och vänta. Han visade aldrig mer något som helst tecken på panik. Och det behövdes absolut inga tvångsmetoder.
Hästar lär sig många gånger bättre av en hästkompis, glöm inte att de är både flock och flyktdjur och att gå in ensam i en liten låda strider förmodligen mot alla hästens instinkter.

Jag vet en häst som är helt omöjlig att lasta. Den hästen fick bli ridskolehäst och den dagen den behöver vård som inte kan ges i stallet så kommer den tas bort. Kan inte det vara ett alternativ om det finns en vettig ridskola i närheten?

Då jag nu har kommit till valet och kvalet att ta bort min häst på grund av lastningen ( inga elaka kommentarer), jag har tagit till hjälp, prövat med ALLA olika metoder men det är verkligen ingen som fungerar. Det är samt olika människor som har försökt med detta. Men när man lastar så blir han RIKTIGT elak, han ställer sig på bakbenen och siktar på huvudet, om han vänder sig om så siktar han med bakhovarna på huvudet, precis som att han vill ha ihjäl en. En gång när vi lastade råkade det stå en bil för nära ( minst 30 m från där vi lastade ) han backade dit på bakbenen, vände sig i luften och landade på bilen.... Dock gick allting bra som tur var men saken hör till den, jag vill inte skänka bort honom utan tror nog att det bästa skulle vara att ta bort honom för hans egen skull och andras säkerhet....
Ville bara skriva av mig...

Hur har det gått för dig i dina funderingar? Har du kommit fram till något beslut?

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 912
Senast: Tennessee
·
Relationer Kort bakgrund: Vart ett skrotår för både mig och sambon. Jag har blivit sjuk och blir sämre (hypofystumör- misstänkt cushings sjukdom...
Svar
16
· Visningar
1 834
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25