Ta bort frisk häst

De flesta "riktigt bra" lasttränare börjar med hästen utan transport öht. Att intruducera transporten i träningen kommer in senare beroende på hästen..

Bara en input..

Och ja, det tar tid och kostar massa pengar och ingen garanterad tidsgräns.
Definitivt billigare att avliva

Då jag nu har kommit till valet och kvalet att ta bort min häst på grund av lastningen ( inga elaka kommentarer), jag har tagit till hjälp, prövat med ALLA olika metoder men det är verkligen ingen som fungerar. Det är samt olika människor som har försökt med detta. Men när man lastar så blir han RIKTIGT elak, han ställer sig på bakbenen och siktar på huvudet, om han vänder sig om så siktar han med bakhovarna på huvudet, precis som att han vill ha ihjäl en. En gång när vi lastade råkade det stå en bil för nära ( minst 30 m från där vi lastade ) han backade dit på bakbenen, vände sig i luften och landade på bilen.... Dock gick allting bra som tur var men saken hör till den, jag vill inte skänka bort honom utan tror nog att det bästa skulle vara att ta bort honom för hans egen skull och andras säkerhet....
Ville bara skriva av mig...
Hmm ja eller inte. Det är ditt privata beslut, men enligt mig så känns inte problematiken utredd. Vad många förbiser är, hästar är flyktdjur. Ja det är dom, men.... Det finns även individer som försvarar sig vid otäcka situationer, och det låter som om man bör tackla problemet utifrån det. Tex egen häst, gick utmärkt att lasta typ 5 gånger. Sen brakade helvetet loss, det visade sig att skrället tyckte att rampen var olidlig. Den gungade, och lät konstigt. Så det blev en massa rampträning, bara att gå över rampen. Därefter stanna på rampen, osv. Detta är på inget sätt unikt, många hästar tycker samma sak. Till det bör man sedan tillägga att många hästar är klaustrofobiska. Det avskyr små utrymmen, så här bör man träna in positivitet.

Jag kanske har missat det någonstans men har du testat att lasta i lastbil? Jag vet minst en handfull hästar som fick total panik när det kom till lastning i transport, dom försökte sparka sönder både sig och allt runtom, men när det testades att lasta i lastbil så gick hästarna gladeligen på. Kan ju vara värt ett försök, kanske iaf för att kunna köra den till en ordentlig tränare som tar sig an den med tid för att träna in transporter.

Jag kanske har missat det någonstans men har du testat att lasta i lastbil? Jag vet minst en handfull hästar som fick total panik när det kom till lastning i transport, dom försökte sparka sönder både sig och allt runtom, men när det testades att lasta i lastbil så gick hästarna gladeligen på. Kan ju vara värt ett försök, kanske iaf för att kunna köra den till en ordentlig tränare som tar sig an den med tid för att träna in transporter.
De har försökt det med.

Min häst har haft problem med panik under färd, har haft sönder både sig själv och transporten invändigt, och har varit väldigt nervös att lasta. Jag köpte först en egen transport och började lastträna honom några gånger i veckan i ca åtta veckors tid. Från början fick han mat om han bara satte framhovarna på rampen. Jag lyfte inte rampen bakom honom förrän efter tre veckors träning, på träningspass nio. Började inte köra honom korta sträckor (runt stallet, till ICA osv) förrän efter ca fem veckor. Nu kan min snart 60-åriga mamma lasta honom hur lätt som helst och jag åker utan problem iväg med honom ensam.

Även om den svårlastade hästen väl vant sig är det viktigt också att aldrig ge den en riktig "break" med lastningen utan försöka ha som minimalt krav att den ska vara i transporten minst en gång varannan vecka, även efter att den vant sig.

17951469_10212299365109504_4985269298026744594_n.jpg

Här har vi åkt till ICA... :D

Du har ju inte redovisat dina försök, men mitt intryck är att det största misstaget många med "omöjliga hästar" gör, är att de inte lasttränar tillräckligt regelbundet. Många gör det typ fyra gånger med bra hjälp och några veckors mellanrum, och sedan förväntar man sig att det ska funka. Om en häst behöver 8-12 veckor på sig att sittas in, med 3-4 pass i veckan och långsam höjning av kraven, så kan man ju ge den minst lika lång tid på sig träna lastning. Om hästens erfarit många bakslag och dennes liv står på spel så kan man ju vara lite juste och ge den lite mer.

Om hästen är frisk i övrigt, går att hantera i övrigt, och har en bra ålder, så tycker jag du ska sälja honom billigt som projekthäst till någon med tålamod och erfarenhet.

Då jag nu har kommit till valet och kvalet att ta bort min häst på grund av lastningen ( inga elaka kommentarer), jag har tagit till hjälp, prövat med ALLA olika metoder men det är verkligen ingen som fungerar. Det är samt olika människor som har försökt med detta. Men när man lastar så blir han RIKTIGT elak, han ställer sig på bakbenen och siktar på huvudet, om han vänder sig om så siktar han med bakhovarna på huvudet, precis som att han vill ha ihjäl en. En gång när vi lastade råkade det stå en bil för nära ( minst 30 m från där vi lastade ) han backade dit på bakbenen, vände sig i luften och landade på bilen.... Dock gick allting bra som tur var men saken hör till den, jag vill inte skänka bort honom utan tror nog att det bästa skulle vara att ta bort honom för hans egen skull och andras säkerhet....

Jag förstår inte riktigt.

Är det enbart lastning som är problem?
I så fall, varför behöver du ut och åka med hästen?

Visst, avliva är väl bättre än att ge problemet till någon annan som inte heller kan lösa det. Men det går att lösa. Din häst går ju tydligt in i självförsvar, skulle nog min också ha gjort till slut om jag hade puschat honom för mycket. Han har varit väldigt svårtlastad, fått panik och hoppat över bommen. Det tog ca 5 års träning innan jag kunde lasta honom utan hästkompis i transporten. Idag går det lasta honom utan större problem. Jag måste vänta ut honom varje gång (max 10 min) skulle jag börja dra i honom eller på något annat sätt sätta press så blir det svårare och han blir mer stressad. Jag har använt mycket possitiv förstärkning och i början nöjde jag mig med att han var nära transporten för han var så rädd. Har hela tiden tagit små små steg, en annan häst följa med om vi skulle på träning o.s.v

Ska man lösa ett sådant problem måste man låta det ta tid och låta hästen bestämma takten, man måste ha en tvåvägskommunikation med hästen för att bygga upp förtroendet.

Om hästen är vettig i övrigt och du tycker om hästen så varför lasta den alls? Köp en billig transport och träna varje dag med tålamod, mycket tålamod utan att stressa hästen. Uppenbarligen litar inte hästen på dig så du kan ju börja i den änden.

Ledsen @Pickisen92 men jag håller med många här.
Det är en annan problematik som gör att det inte går att lasta, som t.ex. er relation som förmodligen behöver vara mycket bättre om du skall kunna lasta en så knepig häst. (Säger inte att ni har en dålig relation idag, men att en lastfarlig häst ofta kräver mer än "en bra relation")

Om jag var du hade jag tagit hjälp av någon annan eller sålt hästen billigt som projekt, där jag varit tydlig med problemets omfattning.

Det är inte alls säkert att det är samma sak när hästen väl är i släpet och inte i närheten av människor.

Nej, men vet man inte hur den beter sig i släpet när den är drogad, så är det ju en enorm risk. Är det värt att testa och bli stående med en potentiellt allvarligt skadad häst för att man ska testa att droga den? Det är definitivt inget jag skulle testa på hemmaplan om jag inte visste att det funkar.

Nej, men vet man inte hur den beter sig i släpet när den är drogad, så är det ju en enorm risk. Är det värt att testa och bli stående med en potentiellt allvarligt skadad häst för att man ska testa att droga den? Det är definitivt inget jag skulle testa på hemmaplan om jag inte visste att det funkar.

Nu så verkade det ju som att den hästen snedtände på lugnande om man tog fram släpet. Vilket är min erfarenhet med hästar som är riktigt rädda eller verkligen inte vill gärna gör. Och då är det ju inget alternativ oavsett.

Jag har själv haft en liknande häst. Jag löste det med en tränare och första gångerna jag lastade själv stod min granne med en stor träpåle bredvid och drämde till honom med när han attackerade. Det var lite andra tider då... Men han kunde attackera personer som gick in i hans hage med, lite speciell häst. Han kunde snedtända på lugnande om fel personer tog i honom. På honom hade det inte fungerat med lugnande.

Idag hade jag inte löst det på samma sätt, tror jag. Det är ju möjligt att man hade landat där ändå. För mig är lastning otroligt viktigt, och jag ser alltid till att alla hästarna på gården går att lasta snabbt själv.

Har även varit i kontakt med veterinär men som sagt, dom har också provat allt och man kan inte "bara" döma ut en häst på grund av lynnes fel.

Självklart kan du inte få ut försäkringspengar för att du väljer att ta bort en häst för att den är svårlastad.

Om du väljer att ta bort hästen är det givetvis din fulla rätt, alternativet är att sälja som projekt och vara extremt nog med koll av köpare, och vara beredd att ta bort om inte rätt person dyker upp.

Det är oftast inte hästen som har problem, men dom som hanterar den som gör fel! Enda undantaget är skadade hästar som reagerer pga. smärtor (dock fortfarande inte hästens fel!).

Man borda verkligen insätta sig i saker förrns man köper en häst, och hamnar man i problem som detta, så kunniga sig själv istället för bara att avliva en frisk häst!

7 timmar träning är som en annan skriver inte nog, detta problemet kommer inte bara lösa sig själv och på en gång, det kräver hårt arbete.

Jag kommer gå emot strömmen här. Men om informationen i tråden är korrekt - att flera olika kunniga har anlitats men misslyckats, det inte ens med droger går få hästen nära, att den attackerar människor och/eller riskerar sig själv genom att kasta sig på en bil etc och inte heller lugn, metodisk daglig träning i långsam takt hjälpt. Ja då skulle jag också överväga ta bort hästen om jag inte kunde tänka mig att ha den kvar som ridhäst på hemmaplan (och vara beredd att avliva om den behövde vård på klinik/behövde transporteras).

Jag är dock inte riktigt övertygad om att det är som ovan. Men jag är velig om jag tycker det spelar roll. Risken känns oavsett stor hästen säljs billigt som problemhäst, blir värre, skadar någon eller liknande...

Jag håller med dig.
Det må vara ett kommunikationsproblem i grunden, men få hästar slår medvetet efter människor. Oavsett kommunikationsproblem. Jag har haft ett sådant sto som jag fick avliva. Inget lätt beslut, men hon blev farlig att träna. Men hästar som slår efter människor i en trängd situation vill jag inte ska riskera bli vandringspokaler som projekthästar. Jag tycker att det är ett ansvar man har om man står med en potentiellt farlig häst att se till att den inte hamnar så.

Jag kommer gå emot strömmen här. Men om informationen i tråden är korrekt - att flera olika kunniga har anlitats men misslyckats, det inte ens med droger går få hästen nära, att den attackerar människor och/eller riskerar sig själv genom att kasta sig på en bil etc och inte heller lugn, metodisk daglig träning i långsam takt hjälpt. Ja då skulle jag också överväga ta bort hästen om jag inte kunde tänka mig att ha den kvar som ridhäst på hemmaplan (och vara beredd att avliva om den behövde vård på klinik/behövde transporteras).

Jag är dock inte riktigt övertygad om att det är som ovan. Men jag är velig om jag tycker det spelar roll. Risken känns oavsett stor hästen säljs billigt som problemhäst, blir värre, skadar någon eller liknande...

Om man ska diskutera det moraliska i att ta bort en frisk häst för att den är livsfarlig att lasta, då tycker i alla fall jag att det är ok. Kan ju som sagt uppstå situationer då hästen måste lastas, vad gör man då liksom? Sälja vidare tycker jag inte är ett lämpligt alternativ. Blir mycket svårt att hitta rätt köpare. Och att ha en häst bara för att rida på hemmaplan? Det hade inte jag accepterat, jag vill ut och träna/tävla. Och även om man kan acceptera att man bara kan rida hästen hemma, kan man ju hamna i den sitsen att man måste flytta. Nä, bara problem att ha en lastfarlig häst. Hade den bara varit svårlastad och inte gått till anfall hade det varit annorlunda.

Missade att skriva mitt svar i citatet... Hur tänker du nu prickisen92? Du har fått många olika svar, har du haft möjlighet att fundera på dem?

För min del så har jag fått för lite information för att kunna säga någonting vettigt. Mitt intryck är dock att ett problem kan vara att du just provat lite för många olika sätt att lasta utan att ge något av sätten den tid som behövs. Om man prövar olika sätt att lasta utan att hästen får tillräcklig träning så finns risken att man som ägare ger upp för att man tycket att man 'provat allt' utan resultat.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 912
Senast: Tennessee
·
Relationer Kort bakgrund: Vart ett skrotår för både mig och sambon. Jag har blivit sjuk och blir sämre (hypofystumör- misstänkt cushings sjukdom...
Svar
16
· Visningar
1 834
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25