Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hmm ja eller inte. Det är ditt privata beslut, men enligt mig så känns inte problematiken utredd. Vad många förbiser är, hästar är flyktdjur. Ja det är dom, men.... Det finns även individer som försvarar sig vid otäcka situationer, och det låter som om man bör tackla problemet utifrån det. Tex egen häst, gick utmärkt att lasta typ 5 gånger. Sen brakade helvetet loss, det visade sig att skrället tyckte att rampen var olidlig. Den gungade, och lät konstigt. Så det blev en massa rampträning, bara att gå över rampen. Därefter stanna på rampen, osv. Detta är på inget sätt unikt, många hästar tycker samma sak. Till det bör man sedan tillägga att många hästar är klaustrofobiska. Det avskyr små utrymmen, så här bör man träna in positivitet.Då jag nu har kommit till valet och kvalet att ta bort min häst på grund av lastningen ( inga elaka kommentarer), jag har tagit till hjälp, prövat med ALLA olika metoder men det är verkligen ingen som fungerar. Det är samt olika människor som har försökt med detta. Men när man lastar så blir han RIKTIGT elak, han ställer sig på bakbenen och siktar på huvudet, om han vänder sig om så siktar han med bakhovarna på huvudet, precis som att han vill ha ihjäl en. En gång när vi lastade råkade det stå en bil för nära ( minst 30 m från där vi lastade ) han backade dit på bakbenen, vände sig i luften och landade på bilen.... Dock gick allting bra som tur var men saken hör till den, jag vill inte skänka bort honom utan tror nog att det bästa skulle vara att ta bort honom för hans egen skull och andras säkerhet....
Ville bara skriva av mig...
De har försökt det med.Jag kanske har missat det någonstans men har du testat att lasta i lastbil? Jag vet minst en handfull hästar som fick total panik när det kom till lastning i transport, dom försökte sparka sönder både sig och allt runtom, men när det testades att lasta i lastbil så gick hästarna gladeligen på. Kan ju vara värt ett försök, kanske iaf för att kunna köra den till en ordentlig tränare som tar sig an den med tid för att träna in transporter.
Då jag nu har kommit till valet och kvalet att ta bort min häst på grund av lastningen ( inga elaka kommentarer), jag har tagit till hjälp, prövat med ALLA olika metoder men det är verkligen ingen som fungerar. Det är samt olika människor som har försökt med detta. Men när man lastar så blir han RIKTIGT elak, han ställer sig på bakbenen och siktar på huvudet, om han vänder sig om så siktar han med bakhovarna på huvudet, precis som att han vill ha ihjäl en. En gång när vi lastade råkade det stå en bil för nära ( minst 30 m från där vi lastade ) han backade dit på bakbenen, vände sig i luften och landade på bilen.... Dock gick allting bra som tur var men saken hör till den, jag vill inte skänka bort honom utan tror nog att det bästa skulle vara att ta bort honom för hans egen skull och andras säkerhet....
Om hästen är vettig i övrigt och du tycker om hästen så varför lasta den alls? Köp en billig transport och träna varje dag med tålamod, mycket tålamod utan att stressa hästen. Uppenbarligen litar inte hästen på dig så du kan ju börja i den änden.Då jag nu har kommit till valet och kvalet att ta bort min häst på grund av lastningen ( inga elaka kommentarer), jag har tagit till hjälp, prövat med ALLA olika metoder men det är verkligen ingen som fungerar. Det är samt olika människor som har försökt med detta. Men när man lastar så blir han RIKTIGT elak, han ställer sig på bakbenen och siktar på huvudet, om han vänder sig om så siktar han med bakhovarna på huvudet, precis som att han vill ha ihjäl en. En gång när vi lastade råkade det stå en bil för nära ( minst 30 m från där vi lastade ) han backade dit på bakbenen, vände sig i luften och landade på bilen.... Dock gick allting bra som tur var men saken hör till den, jag vill inte skänka bort honom utan tror nog att det bästa skulle vara att ta bort honom för hans egen skull och andras säkerhet....
Det är inte alls säkert att det är samma sak när hästen väl är i släpet och inte i närheten av människor.
Nej, men vet man inte hur den beter sig i släpet när den är drogad, så är det ju en enorm risk. Är det värt att testa och bli stående med en potentiellt allvarligt skadad häst för att man ska testa att droga den? Det är definitivt inget jag skulle testa på hemmaplan om jag inte visste att det funkar.
Har även varit i kontakt med veterinär men som sagt, dom har också provat allt och man kan inte "bara" döma ut en häst på grund av lynnes fel.
Jag kommer gå emot strömmen här. Men om informationen i tråden är korrekt - att flera olika kunniga har anlitats men misslyckats, det inte ens med droger går få hästen nära, att den attackerar människor och/eller riskerar sig själv genom att kasta sig på en bil etc och inte heller lugn, metodisk daglig träning i långsam takt hjälpt. Ja då skulle jag också överväga ta bort hästen om jag inte kunde tänka mig att ha den kvar som ridhäst på hemmaplan (och vara beredd att avliva om den behövde vård på klinik/behövde transporteras).
Jag är dock inte riktigt övertygad om att det är som ovan. Men jag är velig om jag tycker det spelar roll. Risken känns oavsett stor hästen säljs billigt som problemhäst, blir värre, skadar någon eller liknande...
Då jag nu har kommit till valet och kvalet att ta bort min häst på grund av lastningen ( inga elaka kommentarer), jag har tagit till hjälp, prövat med ALLA olika metoder men det är verkligen ingen som fungerar. Det är samt olika människor som har försökt med detta.