Ta bort eller inte? Lider hon?

undrar12345

Trådstartare
För att hålla det hela kortfattat. En drygt 20-årig häst markerar lätt på ett framben när hon skrittar. Kollad på klinik men behandlingarna mot hovledsinflammation har bara gjort att hon är något bättre. Fortfarande nickar hon lätt med huvudet i skritt. Inte jättemycket men ändå. Verkar i övrigt pigg och är hög i rang. Men som sagt, hon är inte ohalt. Skulle ni låta en sådan häst leva vidare som sällskapshäst? Eller är det bättre att avliva?

Hon trivs väldigt bra med att bara gå i hagen, men jag vet ju inte hur pass ont hon har. Ibland när det händer grejer i hagen springer hon ju och hon rullar sig ibland osv. Så hon beter sig ju normalt enligt mig. Veterinären anser att hon inte lider så länge hon hänger med i flocken men hästar kan ju vara väldigt luriga och dölja att dom har ont. Och frågan är om jag vill vänta med att avliva tills hon blir utmobbad och inte orkar själv längre?

Hade bestämt mig för att avliva, men jag älskar henne väldigt mycket och jag är väldigt rädd för att jag kommer ångra mig när hon väl är död. Eftersom hon inte _verkar_ lida just nu.

För mig hade det berott på vad jag hade tänkt använda hästen till, en sällskapshäst skulle inte funka ekonomiskt för mig. Då tycker jag det är schysstare både mot hästen och mig själv att ta bort, speciellt om hästen börjar komma upp i ålder.

Den krassa verkligenheten tillåter inte mig att ha kvar många hästar, även om hjärtat skulle vilja.
Däremot om ekonomin tillåter och det kanske är vad man vill med hästen, då hade man kunnat ha kvar den tills det blir värre, om man inte vill stoppa det innan det blir värre och sen inte tänka på alla "om".

Den enda som kan göra valet är du, känn efter ordentligt så tror jag att du vet och känner hur du ska göra. :)

Det är alltid jobbigast känslomässigt precis innan man bestämt sig... Ibland är det skönt att, liksom för sig själv, sätta nån slags deadline. Typ: jag ger hästen ett år till, eller efter den här sommaren är det nog, eller om xx (problem, sjukdom m.m.) tillstöter så är det dags. Med min gamla häst bestämde jag mig för att om hon får fång en gång till får hon vandra vidare (hon hade fång två gånger, men klarade sig fyra år utan återfall innan det var dags). Hon blev 23 år. Det kändes ganska ok att ha bestämt sig redan innan...även om det såklart alltid är jobbigt.

Mitt gamla avelssto, 25 år gammal, markerar på höger fram. Förmodligen artros i knäet då hon har lite svårt att böja benet vid kratsning och verkning. Men så länge hon är glad och pigg och håller hullet så får hon vara med. Hon har gett mig så mycket glädje och så länge hon kan njuta av livet så får hon leva.

Jag tycker nog också att en häst antagligen har ganska ont om den markerar i skritt trots att den inte rids. Jag skulle kanske fundera/testa om det skulle kunna hjälpa att köra metacamkurer regelbundet, om hästen tål det bra.
Oavsett kommer du snart behöva ta det tunga beslutet, i efterhand tror jag att det är skönare att kunna se tillbaka på det och tänka att man i alla fall inte väntade för länge. Jämfört med att man i efterhand önskar att man gjort det tidigare.

Jag tycker nog också att en häst antagligen har ganska ont om den markerar i skritt trots att den inte rids. Jag skulle kanske fundera/testa om det skulle kunna hjälpa att köra metacamkurer regelbundet, om hästen tål det bra.
Oavsett kommer du snart behöva ta det tunga beslutet, i efterhand tror jag att det är skönare att kunna se tillbaka på det och tänka att man i alla fall inte väntade för länge. Jämfört med att man i efterhand önskar att man gjort det tidigare.
Har testat 14 dagars Metacam två gånger och det hjälper nästan inte alls. Hon blir inte ens ohalt under tiden kuren pågår, möjligen lite bättre men jag tycker fortfarande hon markerar. Och jag är även orolig över att hennes mage skulle ta stryk om jag fortsatte.

Känns som om jag hellre gör det för tidigt än för sent. Samtidigt känns det som om hon vill leva liksom, hon har en hög position i flocken och verkar allmänt nöjd med livet. Å andra sidan hade det väl inneburit en extrem stress för henne om hon till slut får ondare och hästarna märker det och börjar försöka komma förbi henne i rangordningen.

Har testat 14 dagars Metacam två gånger och det hjälper nästan inte alls. Hon blir inte ens ohalt under tiden kuren pågår, möjligen lite bättre men jag tycker fortfarande hon markerar. Och jag är även orolig över att hennes mage skulle ta stryk om jag fortsatte.

Känns som om jag hellre gör det för tidigt än för sent. Samtidigt känns det som om hon vill leva liksom, hon har en hög position i flocken och verkar allmänt nöjd med livet. Å andra sidan hade det väl inneburit en extrem stress för henne om hon till slut får ondare och hästarna märker det och börjar försöka komma förbi henne i rangordningen.
Tyvärr är det ju flockdjurets instinkt att inte verka berörd.
Hon kommer ju inte att veta att hon inte lever sen, det spelar ingen roll för henne om hon dör "för tidigt", däremot, om hon har ont.. då är det ju taskigt.
Sjukt tungt att behöva fatta såna här beslut, särskilt när de bara är "lite" halta..

Jag hade tagit bort... hon är ranghög å måste någonstans hålla den rangen mot flocken no matter what... de är bra på att dölja smärta, hon haltar i skritt...
För din egen skull, ge henne ett långt sommarbete och bestäm någon tid längre fram... då hinner hon njuta och du hinner bearbeta.
Tungt beslut :(

Tack för alla svar. Jag tror det blir av i veckan. Hon har gått med detta sedan i vintras, och innan dess har hon varit halt i trav i korta perioder. Hon har ju haft många månader nu där jag inte ridit och gått i stora hagar med många hästar i flera år nu, så hon har trots allt haft ett väldigt bra hästliv på slutet.

Har haft henne i 8 år så det är väldigt jobbigt. Skittråkigt att hon inte heller har blivit bättre trots att jag inte ridit, hade ställt in mig på att hon skulle hålla för några år som pensionär i alla fall. Men dessutom har hon konstaterad spatt i ett bakben, kanske därför hon inte har hållit fram heller.

Tack för alla svar. Jag tror det blir av i veckan. Hon har gått med detta sedan i vintras, och innan dess har hon varit halt i trav i korta perioder. Hon har ju haft många månader nu där jag inte ridit och gått i stora hagar med många hästar i flera år nu, så hon har trots allt haft ett väldigt bra hästliv på slutet.

Har haft henne i 8 år så det är väldigt jobbigt. Skittråkigt att hon inte heller har blivit bättre trots att jag inte ridit, hade ställt in mig på att hon skulle hålla för några år som pensionär i alla fall. Men dessutom har hon konstaterad spatt i ett bakben, kanske därför hon inte har hållit fram heller.

Tror att du tar rätt beslut även om det är jobbigt. Smärtreaktioner och hälta även utan belastning från ryttare visar ju att hon inte är fräsch. Sommarbetet nu är en sak, men sedan när det fryser på så blit det tuffare. Både hårdare i markerna, isfläckar, och kylan kan sätta igång värken i gamla leder och kotor.

Helt rätt av dig att ta hand om henne ända in i slutet.

Det finns inget som heter högst i rang, hästflocken är inte en hierarki! Alla har varsin uppgift. När din häst inte klarar av sin uppgift i flocken kommer en annan ärva den. Så detta behöver du inte alls bekymra dig över.

Det viktiga är om hon har ont och hur ont. Det låter inte som att ni vet vad det är för fel? Har ni röntgat benet? Lagt bedövning i lederna? Annars är det ju inte säkert att problemet sitter där ni tror och då är det klart att hon inte blir bättre av behandlingen.

Jag hade undersökt mer noggrant, kanske hittar ni felet och kan åtgärda det så att hon blir tillräckligt bra för att må bra som pensionär?

Om hästen haltar i skritt betyder det oftast att den har ont. I enstaka fall handlar det om rörelsestörningar.

Haltar den i skritt, med nick är det rätt rejäl hälta.
En sån häst hade jag antingen behandlat frisk eller om det inte går tagit bort. En äldre med tidigare historik hade jag kanske bara låtit somna in utan att börja behandla.

Styrkekram till dig!

Jag vill förtydliga att mitt gamla avelssto 25 år inte är halt i skritt. Hon markerar i trav och rids förstås inte och har haft sitt sista föl för två år sedan. Hon går bara som pensionär.

Hoppas det gått bra för dig...:( Min nästan 37 år gamla högt älskade häst släppte jag taget för snart 3 månader sedan, eftersom jag, liksom du skrev om din häst- att du älskar den väldigt mycket. Älskar man sin häst låter man den gå innan det går för långt, hur svårt det än är. :cry::love: Min gamle gubbe hade artros i ena framknäet men markerade aldrig hälta, togs bort av andra orsaker. Men tycker du tar ett mycket klokt beslut som tar bort din vän, för nicka i fri skritt är inte okej :( Styrkekramar till dig! :(

Hoppas det gått bra för dig...:( Min nästan 37 år gamla högt älskade häst släppte jag taget för snart 3 månader sedan, eftersom jag, liksom du skrev om din häst- att du älskar den väldigt mycket. Älskar man sin häst låter man den gå innan det går för långt, hur svårt det än är. :cry::love: Min gamle gubbe hade artros i ena framknäet men markerade aldrig hälta, togs bort av andra orsaker. Men tycker du tar ett mycket klokt beslut som tar bort din vän, för nicka i fri skritt är inte okej :( Styrkekramar till dig! :(
37? Wow:)

Om hon nickar i fri skritt så har hon väl ont? Men om hon hänger med kompisarna i hagen och är pigg förövrigt så kan det väl inte vara så illa :) ? Gör så som du tycker blir snällast mot både din häst och dig <3 . Det är ett svårt beslut att fatta :( men om det blir bäst för hästen så .. Styrkekramar till dig!! Du löser det.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 619
Senast: pews1972
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka