Ta bort brunst.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Skydark
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 303
S

Skydark

Min väninna vill väldigt gärna ha alla sina hästar i samma hage. Det är en 2 årig hingst. En valack och ett sto som är 29 år. Kan man spruta bort brunsten på stoet? Hur ofta måste man då spruta henne? Vad kan det föra med sig för negativa effekter?

Sv: Ta bort brunst.

Den skall säljas i höst, men köparen ville inte skära han än. Dom ville vänta. Och nu var ju det inte kastrering jag frågade om.

Dom har inte gått ihop, men hon vill ju gärna det.

Nej, det går inte att få stoet att sluta brunsta, så det är bara för din kompis att välja - kastrera hingsten eller inte ha dem tillsammans.

Och OM hon kastrerar ska hon komma ihåg att ha dem isär i minst en månad för att vara på säkra sidan att det inte finns några levande spermier kvar i den del av sädesledarna som finns kvar....

Jag hade inte brytt mej om att spruta ett 29-årigt sto. Risken för att hon ska bli dräktig är relativt liten i alla fall.
Bättre att hålla hingsten ifrån henne och låta henne vara frisk och fri från injecerade extra hormoner så länge det går. 29 år är en aktningsvärd ålder på en häst och hon bör inte få någon extra belastning på hennes redan "trötta" kropp.

Nej, det går inte att få stoet att sluta brunsta, så det är bara för din kompis att välja - kastrera hingsten eller inte ha dem tillsammans.
Klart att du kan få stoet att sluta brunsta. Det är enkelt till och med - kallas för Regumate (i alla fall det engelska namnet). Det är ett syntetiskt prostagen som tar bort stoets naturliga cykel. Idag används det mest för att kontrollera cykeln hos ston som är svåra att få dräktiga då man kan bestämma på dagen när hon ska högbrunsta.
Förr användes det även till "pissmärrar" som tävlade på hög nivå för att slippa deras humör.

Det är dock dyrt och någonting som gemene man gärna hade sluppit att ge till sina ston. Det är inte heller speciellt nyttigt och ännu finns det ingen forskning på vilka långsiktiga skador som stona kan få utan Regumate-användningen.

tja, jag har haft ett sto som haft prostaglandinimplantat (fanns där när jag köpte henne) och jag kan ju inte påstå att hon lät bli att brunsta... Möjligen inga ägglossningar, men brunstade gjorde hon ändå...

Är det inte bättre att skaffa en jämnårig kompis till hingsten i stället? Han behöver en jämbördig polare re att tampas och bråka med. Då slipper den stackars märren en bråkstake i sin hage.

Men tycker hon att det är schysst att sätta en tvåårig, leksugen hingst tillsammans med en häst (eller är valacken också så gammal?)som är 29 år och väl kunde behöva få ta det lungt och bara njuta den sista tiden?
Kan inte mer än instämma i att hingsten borde få en pigg och frisk lekkamrat.

P-Spruta tar bort brunsten håller ca 3 månader

Valacken är 2 år. Hon vill ha dom ihop för att slippa ha dom i olika hagar. Men som det verkar nu så skall hon gå med grannens två ston i sommar.

Det är väl inte tillåtet att "trixa" med tävlande stons brunst längre??
(vet att du skrev "förr", de var bara en allmän fråga ur det :))

Det är väl inte tillåtet att "trixa" med tävlande stons brunst längre??
(vet att du skrev "förr", de var bara en allmän fråga ur det :))
Korrekt uppfattat... Förr kunde man få dispens för att få tävla med hormonpreparat, det går inte längre.

Valacken är 2 år. Hon vill ha dom ihop för att slippa ha dom i olika hagar. Men som det verkar nu så skall hon gå med grannens två ston i sommar.
Jag förstår inte riktigt problemet. Varför måste 29-åringen bestämt gå tillsammans med 2-åringarna?
Bättre att låta någon lite äldre, men inte så gammal, piggare häst agera uppfostrare till 2 st 2-åringar än ett 29-årigt sto.
Men det är ju min uppfattning.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 958
Senast: jemeni
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
940
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 010
Senast: mars
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
477
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare