Ta betalt för hästpassning

Jenny_R

Trådstartare
Jag passade två hästar måndag t.o.m. Lördag förra veckan och nu vill ägarna veta vad jag vill ha i betalt för det.
Jag va där två gånger om dagen släppte ut dom på lite mer gräs på morgonen och tillbaka på kvällen och ge hö och vatten och se så dom mår bra. Ingen jätte ansträngning men ändå två ggr per dag. Det är ca 3 km dit.
Vi umgås inte direkt annars pratar lite om vi ses men inte mycket mer.
Nu vill dom att jag talar om vad jag vill ha betalt och jag tycker det är så svårt att ta betalt :o
Så någon ide om vad det kan va värt?
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Jag passade två hästar måndag t.o.m. Lördag förra veckan och nu vill ägarna veta vad jag vill ha i betalt för det.
Jag va där två gånger om dagen släppte ut dom på lite mer gräs på morgonen och tillbaka på kvällen och ge hö och vatten och se så dom mår bra. Ingen jätte ansträngning men ändå två ggr per dag. Det är ca 3 km dit.
Vi umgås inte direkt annars pratar lite om vi ses men inte mycket mer.
Nu vill dom att jag talar om vad jag vill ha betalt och jag tycker det är så svårt att ta betalt :o
Så någon ide om vad det kan va värt?
En femhundring kan väl jämnt och bra kanske?
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Räkna på hur många mil du kört och ta en milersättning på kanske 30kr/mil. Sen räknar du på hur mycket tid du lagt ner och räknar på en rimlig timlön (kanske 100-150kr/tim). Så har du ju lite på fötterna om hon undrar hur du resonerade.
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Räkna på hur många mil du kört och ta en milersättning på kanske 30kr/mil. Sen räknar du på hur mycket tid du lagt ner och räknar på en rimlig timlön (kanske 100-150kr/tim). Så har du ju lite på fötterna om hon undrar hur du resonerade.

Bra förslag. Men det bästa är om man resonerar kring det i förväg - det finns en risk att man inte alls har samma uppfattning om vad det är värt/vad man ska få betalt och det skapas en onödig konflikt.

Hästmänniskor är dåliga att betala för sig i generell mening för arbetskraft. Ännu sämre på att göra det på ett lagligt sätt.
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Räkna på hur många mil du kört och ta en milersättning på kanske 30kr/mil. Sen räknar du på hur mycket tid du lagt ner och räknar på en rimlig timlön (kanske 100-150kr/tim). Så har du ju lite på fötterna om hon undrar hur du resonerade.

150 kr timmen svart??? vad har du för fantasisummor? haha vad ska man då tjäna enlig dig på ett vanligt vitt jobb? 350 kr timmen?O_o

Jag hade inte tagit betalt utan sagt att nästa gång när jag ska bort får ni passa mina hästar ist.
Tjänster gentjänster är betydligt bättre tycker jag:)

Det har kostar dig ca 100 kr i bensin om bilen drar 1 liter bilen och jag har räknat på 15 kr litern med bensin.


Så säg att du iaf vill ha pengar för bensinen på 100 kr

Kan ju va bra att veta att du har någon som kan ta dina hästar den dagen du ska bort=)
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

jämförde mer med vad jag skulle tycka vara rimligt att betala någon. Om någon jag inte kände jätteväl ställde upp och tog hand om mina hästar hade jag lätt gett dom pengarna. Speciellt när man ska dit två gånger om dagen för det styr rätt mycket och tar rätt mycket tid.

Säg att det tar 30 min varje dag "aktivt" (5 min öppna hagen, 25min hö/vatten, dock bara spekulationer från min sida) när man är där, då blir det 50kr om dagen i 6 dagar. Det blir 300kr och lite bensin, säg att vi avrundar det uppåt till 500kr, fullt rimligt enligt mig iaf.

Jag tycker verkligen man ska uppmuntra denna typen av handlingar då det är guld värt. Självklart kan (och bör) man visa detta i gentjänster också, men nu frågade TS specifikt vad hon skulle ta betalt i pengar.
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

På ett vitt jobb "tjänar" du ju vanligtvis mer än ett svart, t ex genom försäkring och pension. Du kostar betydligt mer för arbetsgivaren än pengarna du får ut ...
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

KL

Jag som hästägare hade lätt kunnat betala minst 100kr/dag om jag behövde arrangera hästvakt för att åka bort om jag inte kunde få hjälp av någon i stallet. Så 800-1000kr tycker jag inte är lite för arbetskraft,tids samt bensinersättning för 8 dagar.
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Om jag hade hjälpt en bekant hade jag inte tagit betalt utan tyckt det var bättre att med gott samvete kunna be om en gentjänst vid behov... Om det hade varit jag som bad om hjälp hade jag helt ärligt frågat om betalning, men blivit rätt förvånad om ngn som jag vet har en bra inkomst ville ha betalt ...hade det varit ngn som jag vet inte har det då fett hade jag trugat lite och hade det varit en skolungdom hade jag helt enkelt gett hem en slant direkt utan att fråga. 100 kr dag plus ev bensin kan väl vara rimligt ..
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Kl Svarar alla
Tack för synpunkter känns som 5-600 är rimligt för 6 dagar då?
Gentjäst att ta hand om mina hästar går inte då jag inte har några ;)
Och dom vill helst betala för sig så dom kan med att fråga igen. :)
Jag hade också betalat för en sån tjänst om det inte var nån närmare bekant som man kan utbyta tjänster med just för att inte tveka nästa gång man ev vill ha hjälp.
Kan tillägga att dom har hästarna hemma på deras egna gård och då bara de egna två där så dom verkar glada att dom hittat mig så dom kan ta semester hela familjen utan att va låsta av hästarna och att mitt jobb gör att det fungerar.
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

150 kr timmen svart??? vad har du för fantasisummor? haha vad ska man då tjäna enlig dig på ett vanligt vitt jobb? 350 kr timmen?O_o

350kr/tim på ett vitt jobb är inte ens bra betalt...
Då har du ungefär ca 125 kr ut i lön per arbetad timme, vilket i alla fall jag inte tycker är jättebra betalt.

/Camilla
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

På ett vitt jobb "tjänar" du ju vanligtvis mer än ett svart, t ex genom försäkring och pension. Du kostar betydligt mer för arbetsgivaren än pengarna du får ut ...

Ja det var ju de jag sa.. ska man ta 150 kr timmen svart så ska man ju ta massa mer vitt.

Jag tjänade 100 kr svart när jag jobbade i ett dressyrstall som mockfia.


men de var ett jobb och inte hjälpa en bekant med hästarna i några dagar=)
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

350kr/tim på ett vitt jobb är inte ens bra betalt...
Då har du ungefär ca 125 kr ut i lön per arbetad timme, vilket i alla fall jag inte tycker är jättebra betalt.

/Camilla

Lilla vännen nu är du ute och cyklar... du betalar ca 30% skatt
Inom vården får du om du har tur en timlön på 120 kr timmen FÖRE skatt vilket blir ca 84 kr EFTER skatt. vilket blir en månadslös på lite över 13000, detta är grundlön UTAN ob!
Enda gången jag tjänar 370 kr timmen före skatt är när jag jobbar helger för då har vi OB:sneaky:

Så du får gärna tala om för mig vilka som tjänar över 350 kr i tim före skatt på ett vanligt jobb i grundtim peng som INTE är typ läkare, vet, eller VD för stora företag.

Men vanliga jobb så som inom vården, affär, industri, säg de som får ut 350 spänn i timmen och jag lovar att säga upp mig nu och börja där på en gång:D
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Mitt svar är för att återgå, ska man ta betala ta betalt för de du lagt ut i bensin och ja men släng till med 200 för jobbet. så 300 spänn bara för att så blir de nöjda av att fått betala lite:)
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Varför ska dom betala så lite? En timlös på 100 kr vore väl mer okej, och det lär ta 30 min minst sammanlagt att fodra och visitera osv. Så minst 300 för jobbet och 100 kr för bensin.
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

för att jag anser att man inte tar betalt för tjänster av vänner/bekanta när man hjälper. Om min kompis hamnar på sjukhuset och jag hjälper skulle jag aldrig falla mig in att ta betalt.

Om en kompis åker utomlans 1 vecka hjälper jag gratis för att när jag åker bort 1 vecka hjälper dom mig.


Allt ska ju inte handla om pengar tycker jag, man kan köpa en blomma bjuda på mat som tack istället.

Skillnad om jag regelbundet vill ha hjälp av min vän typ att den varje dag mockar åt mig för jag inte hinner att man då betalar henne.

Men när man hjälper tillfälligt så anser jag att ska man ta betalt så gör man de bara så man går plus minus nog inge mer.


Ska man ta betalt kommer man överränd om det INNAN och inte efter.
för om jag nu anser att som vissa här gör att 350 kr i timmen är LITE så anser man kanske då att man ska ta 900 i timmen och att man har lagt ner 1½ timme om dagen på hästarna gånger 6 dagar så ska alltså kräva ägarna när de kommer hem på över 8000??:cautious:

Helt horribelt i mina ögon

Så har ägaren tänkt sig typ 500 bara ja då får man problem att förhandla fram pris som troligen slutar med att man är osams och hatar varandra istället..

Vad du anser är normalt kanske inte andra anser normalt.. så man måste allti komma fram till pris innan.
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Hade ni inte sagt något innan om pengar (vilket är lite skumt, hade det varit jag hade jag frågat innan eller sagt typ "Givetvis betalar jag dig, blir X kr bra?!) om det var mina hästar och den som passar inte har några! :)

Har passat en häst en hel månad för en kompis som låg på sjukhus och ville absolut inte ha några pengar, men nu blev jag "tvingad" ;) att ta emot pengar ändå av dennes föräldrar och visst blev jag glad för det såklart, men hade verkligen inte behövt ha något! Visste ju att min vän skulle hjälpa mig när hon var på benen igen och mina vänner betyder ALLTID mer än pengar! :)

Hade jag varit du hade jag nog "tackat nej till att bestämma en summa" och låtit dom lösa det, man tycker ju att vanligt folk ska ha vett nog att köpa något fint vin eller en flaska champagne på eget bevåg, alternativt 500kr och en blomma typ! :)
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Fast 100 kr i timmen är ju avtalsenlig lön, dvs inte ett dugg konstigt. Och det står ju att TS inte kan få tillbaka i gentjänst eftersom hon inte äger några egna hästar.
 
Sv: Ta betalt för hästpassning

Den som "tjänar" 350kr har garanterat fskatt och får då betala allt själv- skatt arbetsgivaravgifter pension försäkringar och arbetskläder.
Det blir lite mer än de 30% en vanlig anställd märker dras från lönen. En anställd kostar företaget betydligt mer än vad som syns på lönelappen.
Och ett sånt har jobb om vitt hade gått på fskatt om jag haft det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
935
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 762
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 533
Senast: Enya
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 344
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp