T-märkta hästars träning...

Camigween

Trådstartare
Tror inte det finns någon tråd om detta....
Vill veta:
* Hur tränar ni dem?
* Hur sätter ni igång de efter vila?
* Vad gör ni med dem?

Har själv en tant på 16år som har mer eller mindre varit vilande sen november-07.... hur ska jag sätta igång henne nu?
Vad e era tips och erfarenheter?
Mitt mål med denna tant är att få både henne och mig att trivas och ha kul+ att min svärmor tar hem sin skadade tant från fodervärd (hästen är ca 19-21 år)... och vill nu ha igång svärmor med tillhörande tant tillsammans med oss... Så snälla ge oss tips...

Hoppas tråden får vara kvar för vi är nog hyfsat många med "2:a sorteringens hästar"

O.B.S Det ska vara roligt för både oss och hästarna!

Sv: T-märkta hästars träning...

Jag har en 16 årig t märkt ponny och henne satte jag igång mkt försiktigt, 20 min skritt varannan dag i 2 veckor, sedan öka till 30 minuter, efter två månader började jag rida henne 2 el 3 dagar i sträck med lite trav och nu först efter ett halvår kan jag rida henne som vanligt, dock inte varje dag, jag brukar rida tre och låta henne vila en eller två. man får vara lyhörd på dagsformen helt enkelt.

Det beror ju också lite på VAD hästen är triangelmärkt för.

Jag har kompisar som köpt fd tävlingshästar, som triangelmärkts pga

• olika hältor
  • ryggproblem
  • hosta
  • svampinfektioner där utrustning ska ligga. Den hästen går/har länge gått, som en av de duktigare ridskolehästarna på mindre ridskola, utan symptom

med mera med mera.

Beroende på skada för triangelmärkning, kan jag tänka mig att igångsättnings- och motionsschema olika ut, beroende på om hästen får ansträngas och gå på böjda spår. I övrigt, så är väl en triangelmärkt häst, som vilken annan promenad- lättare träningshäst som helst. Och då skiljer inte igångsättningssceman något nämnvärt.

Titta gärna på taggar om igångsättning och arbetsintensitet.

Mvh

IngelaH

Det beror ju också lite på VAD hästen är triangelmärkt för.

Jag har kompisar som köpt fd tävlingshästar, som triangelmärkts pga

• olika hältor
  • ryggproblem
  • hosta
  • svampinfektioner där utrustning ska ligga. Den hästen går/har länge gått, som en av de duktigare ridskolehästarna på mindre ridskola, utan symptom

med mera med mera.

Beroende på skada för triangelmärkning, kan jag tänka mig att igångsättnings- och motionsschema olika ut, beroende på om hästen får ansträngas och gå på böjda spår. I övrigt, så är väl en triangelmärkt häst, som vilken annan promenad- lättare träningshäst som helst. Och då skiljer inte igångsättningssceman något nämnvärt.

Titta gärna på taggar om igångsättning och arbetsintensitet.

Mvh

IngelaH

ungefär vad jag tänkte också...

en del hästar t-märks och sen är de fräscha efter en månads vila, och hade alltså inte behövs dömas ut över huvudtaget (har träffat ett praktexempel som stod i "mitt" stall.). medan andra blev t-märkta på "rätt grunder".
är det en häst med "onödig" t-märkning kan man ju sätta igång som efter "vanlig" vila (t.ex. bete eller liknande), medan man efter en skada får planera lite mera..

Jag har en triangelmärkt Islandshäst, som jag rider som vanligt lite dressyr, hoppnign och uteritter och det funkar hur bra skm helst.

Eddi är triangelmärkt för HBF. Rider honom ca 5-6dgr/vecka och då varierar vi med dressyrpass, skogsridning, avrastning under ryttare (dvs ridning i paddock utan krav), löshoppning, NH-träning och allmänt lek. Detta avgör jag samma dag, lite beroende på väder, humör och hur hästen verkar.. Vill att han ska känna sej pigg på uppgiften jag ger honom.

Ut och skritta massor och länge i kuperad terräng, med förbehåll om vilken sorts skada just din häst har, är mitt råd.

HBF är lika med Hovbroskförbening eller? :o

KL.

har en T-märkt tant innan (pga gammal skada i bakbenet) enligt mig skulle hon kunna sluppit märkningen men pengarnas värde var viktigare. Hon gick som duktig tävlingsponny i Holland.

Jag rider som vanligt faktist, rider mest ut men endå.

Medryttarhästen, f.92, är t-märkt efter en fraktur i ena frambenet.
Han rids 4-7 dagar i veckan, då allt från dressyrpass i ridhuset till uteritter på tre timmar. Dock får han inte gå för mycket på ridbana/ridhus (max 1-2 gånger i veckan) och hoppas inte annat än lite diken och stockar i skogen.
Skadan är alltså inget man märker av och han fungerar som en "vanlig" häst. :)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 364
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar