T märkta äldre hästar, är dem verkligen värda så mkt pengar?

M

Mindra

En häst som är triangelmärkt pga av fång men som inte haft problem av det senaste åren men som dessutom är gammal, borde inte den vara väldigt billig?

Läser en massa annonser på internet där jag tycker att många begär drömpriser för hästar som både har de ena och det andra felet. Visst kan de vara utan symtom men att begära så mkt pengar för en sällskapshäst som borde vara svårsåld känns lite konstigt. Jag är själv ingen fena på att värdera hästar men undrar därför hur man tänker då man värderar exempelvis en t-märkt gammal häst. Jag förstår ju att hästen kan vara en läromästare osv men jag personligen skulle ju inte köpa en häst som är t märkt, har exempelvis fång och är 20+ för typ 10-15 000. Eller är jag ute och cyklar?

Att de är otroligt mkt värda i människohjärtat tvekar jag inte en sekund på, men nu menar jag bara ur pengaperspektivet.

Sv: T märkta äldre hästar, är dem verkligen värda så mkt pengar?

10-15 000 tycker jag är väldigt billigt för en häst. Skänker man bort dom för någon tusenlapp kan man ge sig fan på att hästen förr eller senare hamnar i Italien...

Håller med ovanstående.

Varför skulle inte det vara ett rimligt pris?

(tycker att det är värre då folk försöker tjäna på t-märkta hästar,
då de redan fått ut på försäkringen och sen försöker sälja för
betydligt mer är de återsående 10000 som inte fås ut av livvärdet)

10-15 000 tycker jag är väldigt billigt för en häst. Skänker man bort dom för någon tusenlapp kan man ge sig fan på att hästen förr eller senare hamnar i Italien...

Min tant va 15 år när jag köpt henne och hon är också T-märkt.
Hon kostade 5000kr...men hon kommer ALDRIG åka till Italien...hon ska stanna här till det är dax för henne att galoppera på de evigt gröna ängarna...

Min tant va 15 år när jag köpt henne och hon är också T-märkt.
Hon kostade 5000kr...men hon kommer ALDRIG åka till Italien...hon ska stanna här till det är dax för henne att galoppera på de evigt gröna ängarna...

Inte alla som får det så bra..

Ja det är billigt för en häst men nu pratar jag om hästar med dvs skador osv. En gammal häst med en skada eller som har haft så pass allvarlig fång att den t-märkt. Jag får inte ihop hur det kommer sig att en häst som är t-märkt och har fång som gammal kan kosta lika mkt som en frisk lika gammal häst utan vare sig fång eller t märkning.

Nu tvingar ju ingen mig att köpa dessa hästar och ska inte ens köpa ngn häst. Det är bara en fundering.

Jag funderade inte på om det var ett rimligt pris i sig för en häst, utan om de är rimligt att en frisk gammal häst och en gammal och t-märkt med svår fång verkligen kan ligga på samma prisnivå.

När vi pratar unga hästar som tävlar osv så drar ju en sådan sak som svår fång ner en häst ganska mkt i pris. Hur kommer det sig att bara för att hästen är gammal och "billig" så suddas skillnaderna ut?

Jag funderade inte på om det var ett rimligt pris i sig för en häst, utan om de är rimligt att en frisk gammal häst och en gammal och t-märkt med svår fång verkligen kan ligga på samma prisnivå.

När vi pratar unga hästar som tävlar osv så drar ju en sådan sak som svår fång ner en häst ganska mkt i pris.Hur kommer det sig att bara för att hästen är gammal och "billig" så suddas skillnaderna ut?

En häst med svår fång ska inte finnas i livet då det är en plågsam sjukdom, än mindre tävlas.

Jag kan bara hålla med, en häst som är t-märkt, är det av en anledning, att den inte har full användbarhet & bör därmed inte kosta lika mkt som en frisk häst.
Man ska komma ihåg att en t märkt häst inte får tävlas, inte får försäkras hursomhelst & alltid kommer ha reservation på försäkringar, bara det gör att värdet faller, den betraktas ju inte som en normal, frisk häst.

Varför betala 20 000 för en t märkt häst när man kan få en frisk för 30, som dessutom har chansen att få tävla osv.

En häst med svår fång ska inte finnas i livet då det är en plågsam sjukdom, än mindre tävlas.

Vilken tur att du klargjorde det för mig. :grin:

Det var väl inte riktigt poängen i frågan. Strunta i fång det var ett exempel då jag just läst en sådan annons. Ta vilken skada du vill, en skada som gjort att en häst är t-märkt BÖR enligt mig dra ner priset.

Sen får man väl faktiskt säga att alla hästar som lidit av fång inte måste avlivas, en sådan kommentar känns väldigt överflödig i denna tråd.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag skulle inte ens tänka tanken at köpa en T-märkt häst. Jag skulle nog inte ens vilja ha den om jag fick den gratis.
Är den dessutom gammal så går det verkligen bort.

Bätte då att köpa en frisk häst med en ålder som gör att jag kan använda den åtminstone ett tiotal år.

Jag tycker att de priser du nämner är fantasipriser.

I många fall får jag känslan att många vill sälja sin gamla häst då de inte orkar ta beslutet om avlivning (och dess kostnader).
Sedan är jag rätt less på snacket "jag säljer han inte för mindre än slaktpriset, han skall inte på någon slaktbil till italien"
Vad folk inte verkar fatta så KOSTAR det pengar att slakta hästen. Man får inte 4-5 tusen spänn i slaktpengar, man får BETALA dom pengarna för att BLI AV med hästen.

mvh Eva

10 000 - 15 000 tycker jag är rimligt för en läromästare som är symptomfri.

10 000 - 15 000 tycker jag är rimligt för en läromästare som är symptomfri.

Men hur mkt är då en läromästare som är 20+ utan triangelmärkning värd?

Har själv svårt att se att jag skulle betala mer än 10 000 för en häst som är över 20 år utan triangel (som faktiskt ändå är där av en anledning, även om den inte visar symptom). Vet att många islandshästar och liknande kan kosta även om de är äldre men för mig som i första hand tänker på halvblod och hur de brukar vara där är förundrad över vissa priser, därmed inte sagt att jag har rätt de är bara min åsikt.

Ja du, jag vet faktiskt inte!!
Men jag skulle aldrig sälja en häst för billigare än 10 000 - 15 000. Skulle hellre låta den gå till slakt såfall. Särskilt om den är t-märkt och över 20 +. Tycker att om man slumpar bort gamla (eller unga tex avdankade travare) för 5000 kr så är risken stor att dom hamnar i fel händer tyvärr :( Sen kan man ju ha tur att lyckas med att hitta det perfekta hemmet.... Svårt det där.. Om man har en häst som inte är värd någonting i pengar egentligen.

Men hur mkt är då en läromästare som är 20+ utan triangelmärkning värd?

Har själv svårt att se att jag skulle betala mer än 10 000 för en häst som är över 20 år utan triangel (som faktiskt ändå är där av en anledning, även om den inte visar symptom). Vet att många islandshästar och liknande kan kosta även om de är äldre men för mig som i första hand tänker på halvblod och hur de brukar vara där är förundrad över vissa priser, därmed inte sagt att jag har rätt de är bara min åsikt.

Vi har ett sto hos oss på prov nu. Hon är maxad C-ponny. Inte märkt. Utbildad LA, LA. Hon är 22 år. Pigg och fräch. Dom begär 2.000kr för henne. Andledningen till att dom säljer är att dom slutar helt med hästar.

Tillägg. Detta är ingen islänning. Dom tycker jag att folk begär rövarpriser för. Det var ett tag sedan som min vän mailade på en 28 åring som hon skulle ha som sällskap. Den ville dom ha 25.000kr + ett föl. Jojo....

Senast ändrad:

Islandshästmarknaden är full av fantasipriser.

Tex 3 st turridningshästar ålder från 19-21 25.000 st UTAN PAPPER
Hej från Hambo

Vad folk inte verkar fatta så KOSTAR det pengar att slakta hästen. Man får inte 4-5 tusen spänn i slaktpengar, man får BETALA dom pengarna för att BLI AV med hästen.
Eh, nej. Man får betalt för slakthästar, hästar som avlivas och går till destruktion kostar däremot pengar. Nappar man dessutom på nån av alla dessa annonser där folk erbjuder livslånga hem till alla sjuka och skadade hästar istället för att de ska avlivas så kan man ju börja fundera hur långa de liven blir efter försäljningen? Max en vecka skulle jag tro, hur lång tid tar det för en hästhandlare att fylla bilen för vidaretransport ut ur landet? :angel:

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 108
Senast: aicha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar