T-märkt häst på ridskola?!

Sv: T-märkt häst på ridskola?!

Min förra häst var tirangelmärkt då jag köpte honom för 17 år sedan. Han var då 7 år. Jag red honom som vanligt och de nya ägarna har ridit honom som vanligt i många år. Nu lär han dock (med ålderns rätt) vara lite knackig till och från.

Hästen har aldrig haft några större fel och jag har fått bekräftat att triangelmärkningen (i Danmark) skedde som ett försäkringsbedrägeri (vilket var vanligt då).

En triangelmärkt mäst behöver alltså inte i verkligheten vara skadad/sjuk. ...men visst ska man ju utgå ifrån att triangelmärkningen har gått rätt till.

En av ridskolorna här hemma har t-märkta hästar i ridskoleverksamhet.
Jag vet inte om det är tillåtet..

Vad jag har hört så t-märkte man mer lättvindligt förr än vad man gör idag.. Alltså kan det finnas en massa hästar som är t-märkta men som inte lider av sin skada..

Men jag tycker ändå att man ska följa regler, är hästen t-märkt så anser iallafall jag att den inte bör gå på ridskola.

Men jag tycker ändå att man ska följa regler, är hästen t-märkt så anser iallafall jag att den inte bör gå på ridskola.

Är nog lite kluven i detta.

Vi hade förut en häst på ridskolan som var T-märkt.

Hästen var en otrligt bra läromästare som var omtyckt av alla, såväl nybörjare som rutinerade.

Hon kunde allt! Hade tävlat hoppning tidigare i livet med stor framgång men fick sedan problem med luftvägarna vid fuktigt klimat. Därför kunde hon ej tävlas fullt ut och fick sin T stämpel.

Efter att ha flyttat högre upp i landet där det inte alls var samma fuktiga vintrar så försvann hennes symptom helt.

Hon var alltså fullt frisk och arbetade sedan på ridskolan.

I dag är damen pensionär sedan många år, har fått flera föl och mår fortfarande alldeles utmärkt sist jag hörde.

Så, jag skulle vilja säga att det helt beror på VAD T beror på.

Denna häst har skänkt en massa kunskap och erfarenhet till elever som säkert aldrig annars skulle ha haft möjligheten att sitta på en häst av denna kalibern.

Hej!

Triangelmärkta hästar får inte tävla över lokal nivå, klubtävlingar o dyl är helt ok så länge hästen inte har ont!!

Triangelmärkning innebär att man fått ut försäkringspengarna på hästen- inte nödvändigtvis att hästen är helt oanvändbar, bara att den inte funkar till det man köpt den som (tex tävling höga klasser).

Jag har ridit på flera ridskolor där tiangelmärkta hästar gått lektion helt utan att må dåligt av det, snarare tvärt om. Sen får man naturligtvis anpassa ridningen efter skadan, vår nuvarande triangelmärkta kan tex utan problem gå dressyr, men bör inte hoppas för högt pga gammal utläkt senskada.

/ Lavinia

Läs gärna mitt tidigare inlägg i denna tråd, nr 12. Det är inte tillåtet att tävla/träna med triangelmärkta hästar.

I mitten av 1990-talet fastställde Svenska Ridsportförbundets Utbildningssektion att triangelmärkta inte ska användas i lektionsverksamhet vid ridskolor anslutna till förbundet.
Det beslutet har delgetts distriktens besöksansvariga och vunnit acceptans bland ridskolorna.
Motivet för ställningstagandet är främst att en ridskola inte ska ha ekonomisk vinning av en häst eller ponny som inte är fullt brukningsbar, och att ridskolehästar inte får betraktas som andrahandsprodukter.
En triangelmärkt häst har av veterinär och försäkringsbolag bedömts att inte kunna komma tillbaka till det brukningsområde den är tänkt för och försäkringsbolaget har (i vissa fall) betalat ut hela, eller en del av, försäkringsbeloppet. För att markera detta märks hästen med en triangel.
Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst. Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form.

Kanske skulle ridskolorna ta och läsa på lite bättre

Fortsätter på en gammal tråd...

Får jag träna med min egen häst (som var t-märkt när jag köpte henne) för instruktör? Jag vet ju att jag inte får tävla och det är inte det jag är ute efter framförallt inte med denna hästen. Det jag vill är att lära mig rida bra på denna häst som är en kanon läromästare!

Jag tränar dressyr en gång/vecka och vill gärna fortsätta med detta då jag lärt mig jättemycket bara på dessa tre gånger vi tränat hittills, och varje gång vi kommer till ridhuset märker man att hon tycker detta är jättekul!
Man märker även på henne att hon mår bäst av att hållas igång och ridas flera gånger i veckan, hon har heller aldrig visat att hon har problem av sin gamla "skada".

Kanske skulle ridskolorna ta och läsa på lite bättre

Kanske hästägarna som triangelmärker också skulle läsa på lite??? Så dom vet vad dom ger sej in på när dom inte orkar vänta ut en skada som i många fall kan bli helt bra..

/ Lavinia

på våran skolan ha vi en T-märkt häst funkar perfekt!. Inga fel på den, bara för de T-märks så betyder de att de inte kan bli ridna, så länge de inte har ont då!

Du får träna så mycket du vill på henne, så länge hon är frisk. Däremot får du inte tävla med henne, möjligen på klubbtävling, men inte på lokaltävling och uppåt.

Lycka till med träningen!

Nejdå, helt medveten om att man inte får tävla!

I nån tråd stod det nåt om att "Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form"
Bara undrar vart gränsen går egentligen...
Min triangelmärkta häst, och gissar att de flesta som haft skador oxå mår bäst och håller bäst om dom får gå regelbundet istället för att ridas sporadiskt lite då och då...

Liknande trådar

Ridning Jag har de senaste åren känt att det är dags att ta upp ridningen igen, och nu är det dags ! Men, jag har fastnat lite i mitt letande...
Svar
2
· Visningar
2 721
  • Låst
Ridning Hej! Jag ska låna/köpa en valack e. Cuper, sju år gammal, ej riden särskilt mycket pga en rörelsestörning han fick när han som föl gick...
Svar
5
· Visningar
898
Senast: ameo
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 624
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar