T-märkt häst på ridskola?!

D

Decibell_Lover

Jag såg en ponny på en ridskola idag, som tävlade en klubbtävling i hoppning. Jag har visserligen aldrig sett en triangelmärkning, men visst är det en vit triangel med spetsen nedåt som sitter på vänstra låret? I så fall var den hästen triangelmärkt, och jag blev lite fundersam om den verkligen får gå som ridskolehäst då? Tacksam för svar:)

Sv: T-märkt häst på ridskola?!

Jag såg en ponny på en ridskola idag, som tävlade en klubbtävling i hoppning. Jag har visserligen aldrig sett en triangelmärkning, men visst är det en vit triangel med spetsen nedåt som sitter på vänstra låret? I så fall var den hästen triangelmärkt, och jag blev lite fundersam om den verkligen får gå som ridskolehäst då? Tacksam för svar:)

Fast är inte spetsen uppåt?

Så har det vart på de jag sett.

Den får iallafall inte tävlas. Kanske inte så lämplig som ridskolehäst heller? :cool:

Jag har ingen aning, men kan det kanske finnas nån rasmärkning som liknar vår trianglemärkning? Verkar ju skumt annars, de triangelmärks ju inte för att det är kul precis :crazy:

På riskolan jag red som lite hade de en häst som blev triangelmärkt. självklart försökte de sälja honom så fort som möjligt, men innan dess fick han gå med på lektion (när vet. bedömt skadan som utläkt). efter många år av lugn träning tävlar den nya ägaren på klubbnivå i hoppning. vet inte vart gränsen går när det gäller tävling...

min förra häst var triangelmärkt med spetsen nedåt.
så det kan nog se lite olika ut det där :)

Tm T- märkt häst kan gå kvar på ridskolan , men inte ridas lika mycket, hårt eller vissa moment. Får också tävlas i små lokala tävlingar!!

En t-märkt häst är ju t-märkt just för att den har en skada som inte anses kunna läka, alltså får den inte tränas, vilket man gör på en ridskola kan ju diskuteras i en evighet, men jag tycker att det är olämpligt att ha en t-märkt häst på ridskola och låter man den gå tävlingar så bryter man både mot tr och mot försäkringsbolagets regler.

Att säga att en häst kan gå med på lektioner när den har läkt är ju som att erkänna att man har t-märkt hästen alldeles för tidigt eftersom skadan bevisligen kunde läka.

De hästar som vi hade på den ridskola jag jobbade på som inte läkte tog vi bort, aldrig att jag skulle gått med på att t-märka en häst för att sedan låta den gå med på lektioner.

Jag tycker det är en sådan märklig diskussion, en t-märkt häst är trasig och kan inte läka, vi hade hästar som stod ett år pga hälta, när de inte blev bra trots alla tillbuds stående behandlingar så var/är det bättre att låta hästen gå vidare till de evigt gröna ängarna än att t-märka och låta hästen gå kvar på lektion, hästen har ju lika ont fortfarande och i mina ögon är det inte annat än djurplågeri.

Så svaret på din fråga är nej, rent moraliskt så ska inte en t-märkt häst gå på ridskola.

De får endast tävla på klubbhoppningarna men måste då godkännas av de som är ansvariga för tävlingen.
Sedan måste man se till skadan och till hästen för att avgöra om hästen är lämplig för arbete och hur mycket. En del triangelmärkta hästar kan gå efter några år i vila hur bra som helst och skulle nog kunna bli "friskförklarade" Men man får hoppas att all ridning denna hästen gör inom ridskolan är avvägd för just den! Den kanske bara går nybörjarlektioner, då är det nästan bara skritt och lite trav.

En triangelmärkt häst får endast tävla klubbtävlingar och inget mer, så tävla fick hästen göra i detta fall. När de gäller lektionsverksamheten ska man noga tänka sig för både en och två gånger. Hästen har ju blivit utdömd och märkt av en anledning. Vet du att hästen ingick i ridskolan, den kan ju ha stått där privat också.

*kl*
Jag föreslår att alla som säger att det är okej att tävla T-märkta hästar läser igenom vad som står i era försäkringsvillkor...

Från ett av de största bolagens villkor:
Du måste skriftligen förbinda dig att varken själv använda hästen i träning eller tävling eller tillåta någon annan att göra det.

Senast ändrad:

När jag red på ridskola fanns det en T-märkt häst där. Han hade gått fälttävlan på hög nivå, men skadat sig. Man gjorde bedömningen att han inte skulle hålla som tävlingshäst, så därför T-märktes han. Han höll alldeles utmärkt för det arbete han förväntades utföra på ridskolan. Tyvärr var han lite jobbig i humöret, och många elever blev rädda för honom, så han var där bara i ett par år.

Immer

Jag är inte särskilt insatt i det, här, men T-märkning sker ju då man nån gång tar ut hästens livförsäkring, o sen får den inte fullförsäkras igen? Och detta kan man väl göra oavsett skada? En häst jag vet fick en rejäl smäll på underkäken, där togs försäkringen ut, den blev t-märkt och gick kvar som skolhäst på gymnasiet jag gick. Så det behöver väl inte alltid vara superallvarliga saker de T-märks för? Även om de flesta drar sig för en T-märkning, vilket ju är klokt...
Alltså behöver det inte vara fel att en T-märkt häst går i verksamhet..

Man ser hästar som är t-märkta på ridskolor & turridningar.De får däremot inte tävlas.Men vissa av dessa hästar som amn själv vet mkt om, är inte direkt lämpade för arbetet på turridningar så de lider säkert många ggr.

Var i kontakt med Ridsportförbunder för ca 2 år sedan om att ha trinagelmärkt häst i ridskoleverksamhet och fick till svar att dom ej får gå med i lektionsverksamhet. Försöker hitta mailet jag fick svaret i men kan ej hitta det just nu.

Så här står det på förbundets hemsida:

I mitten av 1990-talet fastställde Svenska Ridsportförbundets Utbildningssektion att triangelmärkta inte ska användas i lektionsverksamhet vid ridskolor anslutna till förbundet.
Det beslutet har delgetts distriktens besöksansvariga och vunnit acceptans bland ridskolorna.
Motivet för ställningstagandet är främst att en ridskola inte ska ha ekonomisk vinning av en häst eller ponny som inte är fullt brukningsbar, och att ridskolehästar inte får betraktas som andrahandsprodukter.

En triangelmärkt häst har av veterinär och försäkringsbolag bedömts att inte kunna komma tillbaka till det brukningsområde den är tänkt för och försäkringsbolaget har (i vissa fall) betalat ut hela, eller en del av, försäkringsbeloppet. För att markera detta märks hästen med en triangel.
Tanken bakom en triangelmärkning är att hästen kan fortsätta i avel eller som promenad- eller sällskapshäst. Den ska inte användas i regelbundet arbete i någon form.

En triangelmärkt häst får endast tävla klubbtävlingar och inget mer, så tävla fick hästen göra i detta fall. När de gäller lektionsverksamheten ska man noga tänka sig för både en och två gånger. Hästen har ju blivit utdömd och märkt av en anledning. Vet du att hästen ingick i ridskolan, den kan ju ha stått där privat också.

Den ingår i ridskolan, och vad jag vet så går den lika mycket som de andra hästarna, d.v.s. vanliga lektioner med hoppning.

På deras hemsida står det att hon har tävlat t om LA innan hon kom till ridskolan, men att en skada(!) satte stopp för hennes tävlingskarriär... Det känns ju inte som att hon har mindre ont av att hoppa 80-90cm än av att hoppa 110cm...:crazy:

precis som immer säger så kan en häst t-märkas för att den ej kan göra det jobb den var tänkt att göra. dvs en häst som gick 130 men som numera bara ska ridas i dressyr eller promenadridas kan trianglas och man får ut skillnaden mellan hästens värde i dag och det det är försäkrad för.

triangelmärkt betyder inte alltid obrukbar!

sen är det många hästar som märkas för att ägaren inte vill ge den tid att bli frisk...

Liknande trådar

Ridning Jag har de senaste åren känt att det är dags att ta upp ridningen igen, och nu är det dags ! Men, jag har fastnat lite i mitt letande...
Svar
2
· Visningar
2 721
  • Låst
Ridning Hej! Jag ska låna/köpa en valack e. Cuper, sju år gammal, ej riden särskilt mycket pga en rörelsestörning han fick när han som föl gick...
Svar
5
· Visningar
898
Senast: ameo
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 288
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 624
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar