Syskonvagn(ar?)

FadeAway

Trådstartare
Vad behöver man för vagn. Till sonen har vi en emmaljunga duo samt en scooter s. Den senare används primärt när vi ska ut och åka.
Nu väntar vi barn i februari (sonen är född 13/6 -12)
Vad fasen ska man ha för syskonvagn? Finns det någon som funkar för allt (ta med sig i bilen, smidig i affärer, bra gung och tar sig fram överallt). Vi bor inte på landet utan i ett samhälle men vi är ändå ute och rör oss på guppiga grusvägar och elljusspår. Eller är jag dömd att skaffa två vagnar? :o
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Jag log när jag såg din trådstart. Det hade kunnat vara jag för ett år sedan! :D Precis samma vagnar hade vi till första barnet (och har kvar idag också).

Vi kompletterade med en (begagnad) Emmaljunga Twin Cerox 360 innan lillebror föddes. Den har fungerat okej men inte riktigt uppfyllt mina förväntningar. Min tanke var lite som Scooter S i dubbelmodell. ;) Den är lite mer tung, lite mer pansarvagn och jag gillar den inte alls.

Vi har nu kompletterat med en Twin Cerox (begagnad även den). Jag har inte hunnit provköra den än, men den är det bättre gung i och känns lättare at köra när det är lufthjul.

Skulle jag kunna köpa en ny vagn så hade det helt klart blivit en Emmaljunga Double CityCross! Det där med svängbara framhjul känner jag var överkurs på en syskonvagn. :p
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

En kompis till mig har lika långt mellan sina två yngsta barn, o de funderade massor innan de köpte syskonagg. Valet föll till sist på Bugaboo Donkey som verkar uppfylla alla hennes krav, o troligen dina med. Dyra dock, men finns en hel del begagnat, eller så kan man göra son de gjorde o beställa från Holland, 3000 kr billigare.
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Hur tar man sig fram i en mataffär med en syskonvagn utan svängbara hjul? Jag tycker det är drygt med en vanlig city cross.
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Jag har en pojk som fyller två på lördag och väntar nr 2 veckan efter.
Har precis som du en Emmaljunga duo och en scooter och jag var å provkörde några syskonvagnar, tex Babytravel Dubblin, men den store ville inte sitta i den. Ryggstödet lutar ju bakåt. Han är van vid Emmaljungas som är mer rak så det fick bli en Emmaljunga syskonvagn. Vet inte vad modellen heter, köpte den begagnad. Men det är fasta luftfyllda hjul och vändbart handtag.

Den blev godkänd av den store men jag har inte provat den med två än :D

1098067_367816913321534_1033217448_n.jpg


Man kan väl lugnt säga att alla syskonvagnar över lag är trånga och tunga att köra.... vissa värre än andra ;)

ps. Vi bor på landet med grusvägar
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Absolut inte!! Det finns rymliga, lätta och smidiga också! Vår syskonvagn väger bara 10 kg och rymlig sits. Det beror väl på vad för slags vagn man väljer. Vill man ha en tung vagn så är den ju så klart tung!
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Visst kan du hitta en sån! I alla fall om du inte har krav på bakåtvänd sittdel, då blir det lite knepigare.

Vi har en Babyjogger City Elite dubbel, den har varit KANON. Tar liten plats ihopvikt för att vara en syskonvagn, enkel att fälla ihop, rymlig (vår 4-åring åker fortfarande ledigt i den), lättkörd med stora hjul och tar sig fram överallt även i snö.

En syskonvagn är ju dock alltid en syskonvagn - den är ofrånkomligen rätt stor i sin natur ;), men vi har varit förvånade över hur smidig den ändå har känts i butiker och annat.

Vi har en Teutonia enkelvagn med ståbräda också, men använder nästan uteslutande dubbelvagnen fortfarande, trots att lillen är snart 2 år och stora snart 4,5år (vi går mycket)! Så himla smidigt att den store kan åka när det blir för långt att orka gå själv hela vägen.

Behöver vi bara en vagn så har vi en Babyjogger city mini som vi tar istället för Teutonian. Den är väldigt välanvänd och tar minimalt med plats.
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Hur tar man sig fram i en mataffär med en syskonvagn utan svängbara hjul? Jag tycker det är drygt med en vanlig city cross.

Kommer man inte fram med den så undrar jag vad det är för tillgänglighet i butiken för rörelsehindrade..? Jag har inte provkört den i butik än, men kan inte se något större problem med det. Visst hade jag nog valt en med rörliga framhjul om jag sprang i affärer dagarna i ända, men det uppfattade jag det inte som i TS.
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Jag åker rätt sällan till affär med barnvagn idag och när vi har två så lär det ju bli ännu mindre. Däremot är det ju spännande hur man göra med vår ica nära butik den är trång att köra barnvagn i redan nu :o
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

I vår ICA nära fungerar det fint. Visst, det är trångt som tusan på sina ställen, men vagnen är lättsvängd. Det är bara i kassan det blir problem, då måste de alltid släppa ut oss genom den tillgänglighetsanpassade kassan, som är lite bredare, men det gör de så gärna.

Med en syskonvagn utan svängbara framhjul däremot så hade det varit en betydligt större utmaning vågar jag mig på att säga...men det finns säkert några andra fördelar med dem!
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Sambon har idag provkört på vår Konsum. Det var ingen större skillnad än att köra (den lika breda) syskonvagnen med rörliga framhjul. Där det var riktigt trångt fick han ju istället lyfta bakhjulen för att komma fram, men på det stora hela inga problem.
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Vi har bara två kassor (med köerna i mitten) och skulle bägge vara öppna så blir det spännande att komma ut :D Men det hjälps ju inte om vagnen är lättsvängd. :D
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Vi har varsina sittvagnar åt barnen (7 mån, 2 år)- och en syskonvagn...
Jag h a t a r barnvagnar så det var inget jag köpte för nöjes skull, kan inte tänka mig att vara utan nån av dem...

Dottern går en hel del själv men honr ff. så liten att det är skönt att stuva ned henne i vagnen ibland när det är mycket trafik.

(Vi bor i en lagom liten småstad, centralt)
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Kommer man inte fram med den så undrar jag vad det är för tillgänglighet i butiken för rörelsehindrade..? Jag har inte provkört den i butik än, men kan inte se något större problem med det. Visst hade jag nog valt en med rörliga framhjul om jag sprang i affärer dagarna i ända, men det uppfattade jag det inte som i TS.

Jag tänkte mer på tyngden. Det är drygt att köra ett barn i vagn på bakhjulen hela tiden. Tänk att lyfta vagnen med två i. Helst när de börjar väga lite mer.
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Hur kör du om du kör på bakhjulen hela tiden? Klart att det blir tyngre när man lastar tyngre, men jag tycker faktiskt det inte varit några problem med att ha fyra fasta hjul. Inte ens på vårat lilla trånga Konsum. Fördelarna med fyra fasta överväger nackdelarna i mina ögon.

Vi bor i bostadsområde i en liten kommun, gångavstånd till centrum och dagis. Och promenadstråk på blandat underlag. Jag fattade det som att det var ungefär vad TS frågade efter.
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Du måste alltid lyfta ett hjulpar för att kunna svänga en vagn med fyra fasta hjul. Till och med utomhus måste jag göra så för att kunna svänga väldigt vida svängar.
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Ja, när man svänger behöver man lyfta ett hjulpar, det är jag med på. Men inte att du behöver köra på två hjul hela tiden?
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Till och men när jag svänger utomhus på en trottoar måste vagnen lyftas och det är en singelvagn med bara ett barn i.
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Jag har bara hittat en enda syskonvagn som jag bedömt funkar för mig. Det var den enda som gick in i bilen tillsammans med hundarna vilket var avgörande. Men den är väldigt bra på många sätt. Jag hade en Babytravel Dublin.

Jag bor på landet, går långa promenader med hundarna på grusvägar, genom lera och snö, och ibland även steniga skogsstigar. Sen går jag även i butiker och köpcentrum. Den gick in i bussar och hissar. Behövde en bekväm vagn där barnen kunde sitta varmt och skyddat från väder och vind om vintern.

Det har ingen stötdämpning så därför är den jättesmidig att köra i ojämn terräng (har kört typ Emmaljunga också - funkar inte bra) men däremot har den luftdäck så jag har fått punka på ett framhjul. Hjulen går att ha fasta och rörliga. Barnens sittdelar har fullt liggläge och är separata så de stör inte varann och behöver inte trängas. Man kan dock inte vika över handtaget och ha barnen mot sig men det har aldrig varit nåt problem för mig, har regnskyddet på om det behövs extra skydd från vind eller liknande. Barnen kan lätt klättra upp i den själva och när jag behövde stanna att amma kunde jag sitta på fotbrädan, jättesmidigt faktiskt. Den är dessutom lätt, väger inte mer än en enkelvagn och har vikten på bakhjulen så det är lätt att lyfta den framtill om man måste upp för en kant eller liknande.

Så den rekommenderar jag varmt. :) Supernöjd med den vagnen. Vill knappt sälja den nu när jag inte behöver den längre.
 
Sv: Syskonvagn(ar?)

Det finns så många att välja mellan och vi köpte först en bred men hade den bara en månad för jag stod inte ut. En babytravel Dublin tror jag den hette. Bytte den mot en phil&ted sport för att den var mycket smidigare. Lätt att ta sig fram överallt. Funkar bra att gå på grus med. Jag sprang mycket med den när barnen var små.
Den tar liten plats i bilen.

Men då får man ju kompromissa med att barnen inte sitter i bredd men det var inga problem för våran del. Snarare slapp man en massa syskonbråk.
Så den funkade bäst för oss. Har kvar vagnen, har inte kunnat med att sälja den ifall det blir en till. Nu är dock dom andra så pass stora att dom inte åker vagn längre, men denna kan ju användas även som singelvagn både för bebis och mindre barn :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 208
Senast: Anemone
·
Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 193
Senast: ako
·
Småbarn Hej! Nu behöver jag er hjälp i valet av syskonvagn. Barn nummer två kommer i maj och det kommer skilja drygt ett år mellan barnen. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 600
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp