Syskon till tvillingar

Timsetim

Trådstartare
När mitt bebissug blir som starkast så funderar jag på hur det skulle vara att få ett syskon till våra barn.

Hur skulle det påverka dem och hur skulle det vara för det nya barnet att vara syskon till tvillingar?

För även om man som förälder försöker göra allt för att se alla sina barn och för att stävja eventuell syskonrivalitet så tror jag inte det finns något barn som inte känt sig lite avundsjuk på sitt syskon någon gång under uppväxten.

Själv har jag alltid haft en väldigt bra relation till min bror. Eftersom jag var den blyge och min bror var "spillevinken" så sågs och hördes han ofta och det kunde göra mig avundsjuk. När det var fest så var det han som ställde sig på stolen och drog en vits, vilket jag aldrig skulle våga.

Oavsett hur relationen är mellan tvillingarna så har de ändå det där speciella bandet sinsemellan. Hur påverkar det syskonet? Påverkar det alls?

Skulle vara intressant att höra vad ni har för tankar, åsikter och erfarenheter av detta.:)

/Timsetim

Sv: Syskon till tvillingar

Min son är 5 år yngre än sina storasystrar.

Jag vet faktiskt inte hur det påverkat honom att tjejerna är tvillingar.
Det är ju svårt att säga eftersom man bara har ett facit.

Tjejerna har helt klart en "egen" relation till honom och han har alltid gått bättre ihop med den ena av systrarna.

Oavsett hur relationen är mellan tvillingarna så har de ändå det där speciella bandet sinsemellan. Hur påverkar det syskonet? Påverkar det alls?

Skulle vara intressant att höra vad ni har för tankar, åsikter och erfarenheter av detta.:)

/Timsetim
Jag har inga tvillingsyskon själv så jag kanske egentligen inte ska uttala mig... :crazy: :o

Men jag gör det ändå! ;)

Den erfarenhet jag har är att mina bästa kompisar under uppväxten just var enäggstvillingar (jag har också i vuxen ålder haft ytterligare ett par enäggstvillingar som goda vänner). Vi var bra kompisar alla tre, men ofta umgicks jag med dem "en i taget" - deras mamma kallade mig för "kameleonten" eftersom vi lekte ganska olika lekar jag o "tvilling 1" jämfört med jag o "tvilling 2".

Någon gång i tidig tonår kommer jag ihåg att jag plötsligt kom till en slags insikt om deras relation sinsemellan och jag kände ett litet sting av ledsamhet och någon slags svartsjuka. Jag insåg att hur god vän jag än skulle bli med någon av dem så skulle det aldrig kunna jämföras med den relation de hade/har sinsemellan. Det handlade inte bara om släkt/syskonskapet (för jag har ju själv ett syskon som också betyder "mer" än kanske en kompis gör) utan just om tvillingrelationen. Fast jag släppte snabbt det där; det ÄR ju bara så att (enäggs)tvillingar HAR en slags relation som liksom aldrig går att ersätta med någon annan relation på något sätt. Något som jag tror både är en styrka och ibland en "black om foten" för tvillingarna själva beroende på...

Jag skulle med andra ord gissa att det påverkar ett barn att ha just tvillingar som syskon. Dels av det simpla faktum att enäggstvillingar (om det är det?) ofta uppmärksammas av andra (på gott och ont). De syns och märks, vare sig de önskar det eller ej. "Alla" vet vilka "tvillingarna" är i skolan. Många vuxna (och andra) är både fascinerade och bedårade och jämför dem hela tiden med varann på olika sätt. Ett syskon kommer ju att se och märka det och kan säkert känna på olika sätt inför det; kanske en lättnad för att inte själv alltid vara i (icke önskad) fokus, kanske ibland en slags avund för att man inte märks o syns lika mycket. Dels tror jag att man påverkas av att tvillingarna sinsemellan står nära varann. Att man kanske drabbas av den insikten jag fick: att den relation de har faktiskt ÄR något annat än den jag själv har med var och en av dem.

MEN; jag tycker därmed INTE att man inte ska skaffa syskon till tvillingar!! Jag tror att de saker jag nämner ändå är små petitesser i det stora hela.

Jag kan också tänka mig att det kan vara en fördel att vara tvilling när/om man får syskon. Risken är ju att barn kan känna en viss avund mot ett yngre syskon i början. Jag skulle kunna tänka mig att ett tvillingpar då känner att de har varandra som stöd. De är dessutom redan vana från början vid att dela på föräldrarnas uppmärksamhet med ett annat barn så kanske blir inte omställningen lika stor för dem som den kan bli för ett ensamt barn.

Slutsats: Skaffa syskon ni!! :D

Jag tror att rivaliteten dyker upp för lätt ifall det ifall det är oerhört tätt mellan barnen! I alla fall när de blir äldre! Tvillingar sinsemellan kanske är lite annorlunda till en viss gräns. Jag tror det beror nog mycket hur föräldarna hanterar det.

Hej, jag har ju precis som du tvillingar. Jag har ju ännu ingen egen erfarenhet av lillasyskon till tvillingar men efter vad jag har läst om andras erfarenheter så har det inte varit ett problem förutom om syskonen blir väldigt tätt och man får svårt att räcka till. Jag kan också själv tänka mig att rivaliteten blir mindre mot ett yngre syskon om det hunnit gå några år.

Sedan är ju alla tvillingar och deras syskon individer så det som fungerar för den ene behöver inte automatiskt fungera för den andre. Men jag tycker att jag sett en röd tråd i att där det har blivit problem så ha det varit för tätt i åldersskillnaden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka