syrebrist vid födsel

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Är det ngn. här inne vars barn fått syrebrist vid förlossningen? Vad hände och hur yttrade/yttrar det sig på barnet?
 
Sv: syrebrist vid födsel

Ja, Freddy har haft en syrebrist under förlossningen.. läkarna kan inte säga när eller hur lång, bara att det varit en syrebrist.

Han är idag 10,5 månad och hittills har det inte märkts
något på honom enligt dom tester och undersökningar som gjorts.
 
Sv: syrebrist vid födsel

Min yngsta var blå när han föddes så de fick springa och ge honom syrgas. :crazy: Inget skojigt att ligga nyförlöst och de tar barnet. INgen vet hur länge han hade syrebrist men i alla fall. I dag är han en alldeles för pigg (enligt mamma) 1½ åring.
 
Sv: syrebrist vid födsel

Sablar22 skrev:
Ja, Freddy har haft en syrebrist under förlossningen.. läkarna kan inte säga när eller hur lång, bara att det varit en syrebrist.

Han är idag 10,5 månad och hittills har det inte märkts
något på honom enligt dom tester och undersökningar som gjorts.
Å lilla Freddy :love: , han har vi ju "följt" lite grand här inne på barn!

Hur vet de att han hade syrebrist?
 
Sv: syrebrist vid födsel

Mysaan skrev:
Min yngsta var blå när han föddes så de fick springa och ge honom syrgas. :crazy: Inget skojigt att ligga nyförlöst och de tar barnet. INgen vet hur länge han hade syrebrist men i alla fall. I dag är han en alldeles för pigg (enligt mamma) 1½ åring.
Menar du att han är pigg och glad=aldeles normal, eller att han blivit överaktiv av syrebristen?
 
Sv: syrebrist vid födsel

Nu har ju inte jag barn, men jag fick syrebrist då jag föddes. Jag var typ alldeles blå och de fick ta ut mig med sugklocka, sen sprang dom iväg med mig och efter några timmar så var jag typ återställd och jag lever :banana:
 
Sv: syrebrist vid födsel

Nä han är normalaktiv om än väldigt aktiv men inte alls överaktiv på något sjukt sätt. Men har man 3 stycken väldigt aktiva kan det bli lite mycket. :) Så mitt lilla syrebristbarn är alldeles normal. :love:
 
Sv: syrebrist vid födsel

Jag har arbetat med barn som fått grava hjärnskador pga syrebrist vid förlossningen. Hur länge syrebristen varade har jag ingen aning om. Dock antar jag att den var långvarig då dessa barn kräver "hjälp" dygnet runt.
 
Sv: syrebrist vid födsel

Hmm bra fråga :o
jag vet faktiskt inte!
Kanske såg dom det på monitorn,
det var en del sladdar och jox fastsatt på både mig
och på Freddys huvud när han föddes, för att mäta
hjärtslag osv.

Dom tog honom direkt han kom ut och
fick hjälpa honom att andas i ca 10-15 min.
Han var också blå :(
Hans apgar var 2-6-8.

Det som jäklades för Freddy var att han började
krampa 6h efter födseln, pga medicinerna han fick
då så var han i princip nersövd..inte riktigt men nästan.
Det var först efter 8-9 dagar som han började vakna till
i takt med att dom trappade ner medicinerna.

Men peppar peppar..allt verkar vara som det ska,
även om det är förtidigt att säga säkert ännu.
 
Sv: syrebrist vid födsel

Förlöstes med kejsarsnitt och fördes direkt till intensivvård pga syrebrist, såg det tydligen på näsvingarna?!?!?
Han är autistisk men jag tro knappast att det hade med syrebrist att göra?
 
Sv: syrebrist vid födsel

break_a_leg skrev:
Jag har arbetat med barn som fått grava hjärnskador pga syrebrist vid förlossningen. Hur länge syrebristen varade har jag ingen aning om. Dock antar jag att den var långvarig då dessa barn kräver "hjälp" dygnet runt.

Har också jobbat med barn som har handikapp efter syre brist vid födslen. Det var barn som hade syrebrist från en minut upp till tio minuter. Barn med grava handikapp till lätta störningar i hjärnan men alla dessa barn var ibehov av hjälp dygnet runt.
Tyvärr drabbas nyfödda barn lättare av hjärn skador vid syrebrist än vad vuxna gör.
Vid syre brist är det alltid stor risk för hjärn skador men det finns dem som har tur.
 
Sv: syrebrist vid födsel

Läkaren som hade hand om Freddy sa
att det var lättare för små barn att repa sig
efter en syrebrist pga att andra delar av hjärnan
"gick in" och tog över det som var skadat.
Fast det kanske var ngt han sa för att peppa oss!?
 
Sv: syrebrist vid födsel

Min älsta bror föddes med navelsträngen 4 varv runt halsen.
Runt 2 års ålder upptäckte mrsan att han inte va som alla andra barn. Han utvecklades inte lika snabbt som jämmngammla barn.

Han är förståndshandikkappad/utveklingsstörd.

35år.. men heeelt underbar :love:
Skulle aldrig vilja ha min älskade bror på nåt annat sätt..
MEn de va tungt för morsan.. Hon va 20 bast, första ungen, å farsan drog.. (inte min pappa)..
 
Sv: syrebrist vid födsel

love_loppan skrev:
Har också jobbat med barn som har handikapp efter syre brist vid födslen. Det var barn som hade syrebrist från en minut upp till tio minuter. Barn med grava handikapp till lätta störningar i hjärnan men alla dessa barn var ibehov av hjälp dygnet runt.
Tyvärr drabbas nyfödda barn lättare av hjärn skador vid syrebrist än vad vuxna gör.
Vid syre brist är det alltid stor risk för hjärn skador men det finns dem som har tur.
Vad har dessa barn för symtom?
 
Sv: syrebrist vid födsel

Nu var det inte mig du frågade, men jag har ju också träffat på ett flertal funktionshindrade barn...De med riktigt "svår" hjärnskada är ofta multihandikappade, sitter i rullstol, har inget tal, många har epilepsi.

Sedan finns de ju de som Mysticaas bror som kanske "bara" har en utvecklingsstörning.

Jag känner ett barn som är jämnårig med ett av mina barn, där det uppstod komplikationer vid förlossningen. Det barnet har idag ett förståndshandikapp, men är ett piggt och glatt barn för övrigt.
 
Senast ändrad:
Sv: syrebrist vid födsel

Min kusin drabbades av syrebrist när hon föddes, hon är 26 i år

Hon fick en lättare utvecklingsstörning, är lite långsammare än andra (kanske på en 13 åringsnivå på vissa områden). Lite naiv, lite osäker och stammar, behöver väldigt bestämda rutiner. Hon har lite svårt att lära in saker och behöver upprepa dem typ 100 ggr innan det sitter ordentligt.

Men detta har inte hindrat henne från att köpa en egen lägenhet, betala sina räkningar själv, få ett eget jobb (jobbar inom barnomsorgen), gå ut och festa med sina kompisar (dricker typ en cider varje gång :D ), varit förlovad osv. Det märks knappt på henne att hon är sen i utvecklingen.

Så hon är otroligt nöjd med sin situation och sitt liv :banana:

Det ruskiga är att tänka på att för knappt 50 år sedan skulle hon blivit inlåst på någon institution :crazy: Jag ryser bara jag tänker på det!
 
Sv: syrebrist vid födsel

vid vilken ålder brukar det upptäckas att ngt. är fel? hur är de som spädbarn?
 
Sv: syrebrist vid födsel

på min brorsa upptäckte dom ungefär vid 2-års ålder.. de va mamma som kontakta bvc tror ja.
Alla jämmnåriga barn kunde mkt mer än han, så då gjorde dom en utredning och kom fram till att han var utvecklingsstörd.

Om Patrik skulla födas idag, så hade dom upptäckt att han hade navelsträngen runt halsen, men för 35 år sen hade dom inte lika stor koll..

Även fast de inte e nåt man ärver. så var jag jätte orolig att de skulle vara samma sak med kevin.. men så var de inte :D

inte för att jag skulle ha älskat honom mindre-.. men alla människor vill ju ha friska barn ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 530
Senast: Modest
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 717
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 907
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp