Syntetiska/eko fjädrar??

Aliche

Trådstartare
Har suttit nu länge och letat men blir mest förvirrad... Jag syr en hel del och gör en del smycken och jag har kommit in i en fas där jag älskar fjädrar! Men jag vill inte använda det om det finns risk att de kommer från levande fåglar och det verkar inte helt lätt att kunna utläsa var fjädrarna kommer ifrån på t.ex. panduro, skapamer.se, diverse andra butiker.
Därför undrar jag om det finns någon här som vet antingen ett eller flera bra ställen där man kan köpa antingen syntetfjädrar eller där de garanterat inte kommer från levande djur, gärna någon form av eko/kravmärkning om det är äkta fjädrar!
 
Sv: Syntetiska/eko fjädrar??

Ingen som vet eller har nåt tips? Trodde Buke var allsvetande :)
 
Sv: Syntetiska/eko fjädrar??

Ta kontakt med någon som har fåglar. Undulater, pagegojor, höns, kalkoner o.s.v. När fåglarna ruggar kan fjädrarna plockas. Du får naturligtvis tvätta dem själv då de blir skitiga av att ligga på marken och jag tycker själv inte det känns helt fräscht att använda fjädrarna direkt.
 
Sv: Syntetiska/eko fjädrar??

Hade du bott nära mig hade du kunnat få ett gäng fjädrar då och då. Från frigående hönor. Man får ju alltid slakta övertaliga tuppar och då brukar jag riva av fjädrarna efteråt och ge till fiskefolk och pysslare.
Så mitt tips är hobbyhönsägare. För att slippa ohyra behöver fjädrarna frysas i två omgångar.
 
Sv: Syntetiska/eko fjädrar??

Kl*

Som några redan skrivit kan du kontakta fågelägare.
Vet att när jag själv letade fjädrar av samma anledning hittade en sida som sålde fjädrar som tagits från ruggande djur, alltså inte något lidande för fågeln. Kan se om jag hittar en länk :)
 
Sv: Syntetiska/eko fjädrar??

Jag har ett gäng fasanfjädrar om du vill ha?
Kan dock behöva tvättas av, jag har bara använt dom till att fästa på dummysar till hunden.
Jag har plockat av dom själv, så jag vet med säkerhet att fåglarna var väldigt döda (och välskjutna samt vilda) innan :)

De kanske kan vara lite stora för smycken dock, även om jag har några mindre också…
 
Sv: Syntetiska/eko fjädrar??

Svarar alla!
Gud vilket bra tips att kontakta folk som har höns/andra fåglar, det hade jag inte ens tänkt på! Då blir det ju verkligen direkthantering och inga skumma mellanhänder i långbortistan. Man ska alltså frysa fjädrarna i 2 omgångar Luff? hur länge ska varje frysomgång vara? Hur tvättar man på bästa sätt? Vattenbad med något speciellt medel eller tvål?
AraSlei; jag har tänkt att använda fjädrarna till andra saker också som väskor, kläder, hårsmycken så om du vill bli av med dom så gärna :)
 
Sv: Syntetiska/eko fjädrar??

Javisst, jag kommer inte att använda dom :)
PMa din adress så slänger jag dom på posten!
 
Sv: Syntetiska/eko fjädrar??

Kvalster dör i frysen men äggen klarar sig. Så frys, tina upp, låt ligga några dagar (äggen kläcks) och frys igen så är det säkert.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 510
Senast: Lyrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp