Symptom på spatt?

break_a_leg

Trådstartare
Ni som har spatthästar, vilka symptom hade era hästar till att börja med? Märkte ni av symptomen i alla gångarter?

Anledningen till att jag frågar är att jag tror att en av våra ponnier kan ha spatt då faktiskt hans beteende och allmänna rörelsemönster finns beskrivet i en av Bojs länkar i den andra spattråden. (Dvs stel i bakkärran och emellanåt allmänt grisig) Sedan kan ha bra perioder då man inte märker mycket alls.

Och ja, jag ska se till att ponnyn får träffa en veterinär så snart som möjligt!

Sv: Symptom på spatt?

Jag har inte haft spatthäst men känner däremot folk som haft den oturen...Vissa gånger kan spatt vara ganska svårt att upptäcka.Hästen kan tex vara lite stel när man tar ut den ur stallet å ska rida men sedan börjar den gå "som vanligt" efter lite uppvärmning.

Tydliga sympton är hälta på bakben, kanske har hästen fått genomgående hasledsgalla.
Den kan börja skjuta fram vikten till framdelen så endel tror att den har problem med framdelen istället.
Den kan ändra sig i gångarterna, tex helt sluta trava eller börja grisepassa.(Nu gör ju inte vanliga ponnyer det :smirk:

Det kan ju ha gått så långt att de utvecklat en spattknöl oxå...
Ofta är ju spatten dubbelsidig så då är det extra svårt att upptäcka ngt då hästen inte visar ngt speciellt på bara ett ben.

Jag vet många som haft hästar som de röntgat å hästen haft "läkt "(symptomfri) spatt.De har alltså inte märkt ngt alls.
Jag är säker på att det går omkring massor av hästar med begynnande eller utvecklad spatt som rids som vanligt.

Ofta är det så att nybörjare skaffar en islandshäst å eftersom de inte kan så mkt att de kan tyda små tecken som kan finnas,så upptäcks aldrig ngt.Himla trist :(

Sv: Symptom på spatt?

Fast det är nog inte bara nybörjarnas fel. Islandshästar är ofta sällsynt smärttåliga och visar inte att det gör ont.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 512
Senast: Efwa
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 960
Senast: lillcrim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka