Symptom på löss/ohyra i pälsen?

tgd

Trådstartare
Vilka är symptomen på om en häst har löss eller annan ohyra i pälsen? Min häst ser "maläten" ut och har inte bytt till sommarpäls. Kliar inte. Kan det vara någon typ av löss/ohyra? Vad skall man se efter? Vad göra? Tvätta med vad? Hur ofta? Kompisarna ser normala ut.

HPIM1063.jpg

Sv: Symptom på löss/ohyra i pälsen?

Min häst hade löss vid ett tillfälle och han kliade som fanken. Att hästen inte fäller tror jag inte beror på ohyra. Vet inte hur gammal han är. Gamla hästar har ibland svårigheter att fälla. Iofs ser han inte gammal ut. Kanske proteinbrist. Min 26-åring fällde inte och fick halvt om halvt diagnosen Cushing. Nu äter han ordentligt med protein och snart finns inget hår alls kvar.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jag var och hälsade på i ett stall som verkade vara jättetrevligt. Så stod jag och stallägaren och pratade vid en hylla med kraftfoder...
Svar
15
· Visningar
1 667
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat