Symptom för kissing spines?

Tiili

Trådstartare
lite nyfiken...
Kan det visa sej på helt olika sätt eller finns det nåt mönster i hur det märks? Förutom röntgen mm då...:confused:

Sv: Symptom för kissing spines?

På min häst märkte jag först ovilja när man krävde lite mera av henne, svår att sammla. Hon var mycket stel och fick inte under sig bakdelen som hon borde. Man kunde även mycket tydligt se en "knöl" på ryggen. Vi valde att inte operera för att det var så dålig prognås sas det. Nu var detta många år sedan så hurvida det är med operationer nu förtiden vet jag inte. (ska till lägga att hon även var slapp i gomen)

ok..usss..tråkigt :(
Min pålla hade lite sadelproblem i våras och ömmade i ryggen. Då fick hon gå på bete hela sommaren o bara lata sej...sedan ett bra tag efter att hon slutat ömma så provade vi ut ny sadel å så o allt har funkat jättebra. Sen i förra veckan så var hon halt på höger fram,( aldrig varit halt innan) visade sej bara på böjt spår o det var inte mkt. Blev bättre å bättre nu är hon ren. Så igår så var min nya tränare i stallet o jag bad henne kolla på hästen när jag longerade..sen ville hon känna på ryggen på henne å gick in å i princip tryckte allt vad hon orka på stackars hästen när hon stod å åt..pållan blev skitarg å kickade....och efter detta så tyckte hon att jag skulle åka å röntga henne så att det inte var några fel i ryggen på henne typ. kissing spines.
Ringde min fysioterapeut för å höra vad hon tyckte o hon sa att i princip vilken häst som helst hade reagerat på ett sånt "påhopp" o att trycker man fel så gör det skitont :crazy: ... Varken jag eller en kompis som e utbildad massör kunde få hästen å reagera så när vi kände på henne....å pållan gör inga konstiga saker vid ridning...det enda e att hon busar rätt friskt i longerlinan, utan ryttare när hon stått ett par dagar...
men....kan man verkligen anta att det e fel på hästen utifrån detta?? :confused: :confused: :confused:

Jag tycker då inte det låter som du behöver vara orolig för att det e någe större fel på din häst. Min häst visade ingen hälta men stora svårigheter vid ridningen.

ne..tycker med att det var ett något drastiskt utlåtande :smirk: Hade hon inte sagt det så hade jag inte ens funderat på det utan bara låtit hästen vila tills hältan släppt o några dagar till för säkerhets skull. Men bara för att man får en reaktion när man klämmer på ryggen behöver man ju heller inte anta det allra värsta ....usss...hon satte spöken i huvudet på mej när hon sa så :devil: onödigt tycker jag. tack för svaret iaf!! :)

Jag har träffat på 2 hästar med diagnos KS. Bägge var heta att rida och ville gärna gå med huvudet högt och 'trycka bort' ryggen. Bägge undersöktes för att deras ägare upplevde att deras hästar var diffust bakbenshalta, vilket kom och gick, samt att de var svåra i ridningen. Det kan ju vara en tillfällighet att båda var heta att rida, men många hästar försöker springa ifrån smärta. Genom att trycka bort ryggen för att försvara sig mot smärta, satte de ju ryggen i en position som ökade risken att tornutskotten skulle gå emot varandra.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
351
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 135
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
970
Senast: igbest
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
946
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar