Symaskin - gammal singer, industrisymaskin eller vad?

Blueberry

Trådstartare
Jag behöver en enkel, vettig symaskin som egentligen bara ska vara bra på tre saker:

Sy raksöm
Sy i tjocka och relativt svåra material (till exempel skinn och päls)
Vara en pålitlig, okomplicerad ardenner

Det behövs inget fancy, inga andra sömmar eller displayer eller knappt ens en pressarfot. Jag kan INGENTING om gamla symaskiner, men det känns som att en sån borde kunna funka? Eller en sån som skomakerier har?
Var ska jag börja leta?



edit: Hade inte @Monstermom dille på gamla symaskiner ett tag för några år sedan?
 
Antingen är man Singer-människa, eller Husqvarna-dito. ;)

Jag ha levt med Husqvarna och skulle välja en gammal 2000 alla dagar i veckan. Klarar tjocka hästtäcken plus all normal vardagssömnad.
 
Industrisymaskin hade jag valt i ditt fall. Vissa drivs med 3 fas, men borde gå att göra om till vanligt uttag, men jag kan inget om det.
Jag har en Durkopp (det ska vara såna där prickar över u:et men vet inte hur man gör det på mobilen), bara raksöm, stark som en oxe. Den klarar både skinn och läder, som tjockast har jag sytt i 3-4 mm tjockt läder som skulle bli klädsel till en sänggavel. Kom ihåg att köpa skinnålar bara.
Visst kan vanliga symaskiner klara lättare jobb i skinn och päls, min Pfaff quilt ambition 2.0 funkade att sy pälsmössor på, men jag hade verkligen inte gjort det till vardags på den.
 
Durkopp, juki, pfaff, brother och singer finns som industri. Jag hade föredragit de 3 första märkerna om jag letade.
 
Singer! 431 helst, 411 och 421 är också bra maskiner. Starka så in i helvete, väldigt stor flexibilitet, syr i industrihastighet, mekaniken i metall.

Har inte träffat på något jag inte kan sy (har tre maskiner från den perioden, 421, 431 & 432, plus några andra - har även andra märken men dessa är helt oslagbara), och har inte lyckats ha sönder någon än. I det här huset är det mycket sagt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp