Centaur

Trådstartare
Tycker ni att det här såret bör sys?

DSC00060.jpg

DSC00059-1.jpg

Har varit ganska förskonad från sårskador, har haft ett liknande kutt på ett ben och då tyckte veterinären att det var bäst att låta det läka själv. Men jag vet inte riktigt, det gapar ju en del, samtidigt så finns det ju inte så mkt hud att sy i?

Om någon undrar vad som har hänt så har han förmodligen rullat fast i boxen, har småsår på benen också. Hur han lyckats skära upp sig så illa i huvudet fattar jag dock inte, finns inga skarpa kantar. Måste ha slagit i något hårt när han försökte komma upp.

Sv: Sy?

Haft liknande, med reservation för det kan se annorlunda ut på bild. De har inte sytts.

Dock, det är ju flugor och rötmånad och grejer, så blir säkerligen snyggare och mindre ärr om man kan sy det. Om man kan det har jag ingen aning om dock, det får ju veterinär svara på.

Ser ju inte djupt ut på bilden. Ja hade tvättat ofta och försökt med ngn form av bandage/plåster. Dom river ju av sig de flesta förband tyvärr.
Men på bilden ser de ju inte ut som någon större skada. Har låtit betydligt värre grejer läka ut av sig själv, bara tvättat ofta. Gick jättebra.
Men tempa varje dag och kolla noga, man kan ju alltid ha otur...

Jag hade nog inte heller låtit sy det där om det inte är så att det är en rejäl fick neråt kinden till som det kan samla smuts och bakterier i.

Det finns en liten ficka, kanske 1 cm neråt. Men har rensat så gott det går med klorhexidin i spruta (hade blött mkt också) och lagt på kompress, animal polster (självhäftande skumplast) och så flughuva på det så det inte kan komma skit in i det.

jag skulle låtit sy eftersom det inte går att bandagera där så bra så dte inte kommer in smuts eller flugor i såret.

Det finns en liten ficka, kanske 1 cm neråt. Men har rensat så gott det går med klorhexidin i spruta (hade blött mkt också) och lagt på kompress, animal polster (självhäftande skumplast) och så flughuva på det så det inte kan komma skit in i det.

Jättebra att du tvättar med klorhexidin x 2 jag tror att det läker bra om du håller det rent och flugfritt.

Lycka Till!

nope, hade tvättat det ordentligt och lagt på ett tjockt lager med socatyl och låtit det vara sen och kollat till det och tvättat igen vid behov.

I och med att det är en ficka nedåt är det lite lurigt. Utgår jag från mig själv hade nog en veterinär fått kika på det, iallafall. Skulle det bli infekterat går det inte att sy i efterhand och kan bli segdragen läkning.

Håller med ang fickan, kan behöva dräneras, och då skulle jag också konsultera vet, iaf på tfn, och höra vad de anser.

Jag hade inte heller sytt det. Tvättat och försökt hålla flugorna borta tills det har dragit ihop sig. 1 cms sårficka tycker jag inte låter så mycket, det är ju trots allt på huvudet och det är ju väldigt tunn hud, drän hade kanske skadat mer än det gör nytta.

Vad har han gjort?

Klorhexidin har ja aldrig använt. Bara en nyfiken fråga, men blir inte det lite stark om man tar det flera gånger om dagen? Sa dom till mig om mina piercingar iaf, och rekomenderade alsolsprit...
Till hästen hade ja iaf tagit koksaltlösning i en spruta och spolat rent fickan med. Koksaltlösningen är ju billig och kan slösas med. Det fick ja som råd av vet då min häst hade nästan samma skada som din, bara längre ned och djupare ficka...

Klorhexidin har ja aldrig använt. Bara en nyfiken fråga, men blir inte det lite stark om man tar det flera gånger om dagen? Sa dom till mig om mina piercingar iaf, och rekomenderade alsolsprit...
Till hästen hade ja iaf tagit koksaltlösning i en spruta och spolat rent fickan med. Koksaltlösningen är ju billig och kan slösas med. Det fick ja som råd av vet då min häst hade nästan samma skada som din, bara längre ned och djupare ficka...

Koksaltlösning är också mkt bra, speciellt om såret är djupt och man då måste spola djupare i såret, klorhexidin är bakteriedödande/hämmande och gör att såret läker mkt snabbare inifrån och ut precis som det ska om man tvättar med det x 2. Jag använder det på både människor och alla mina djur och såren läker bäst av det. Om såret vätskar mkt tvättar jag även med alsållösning som torkar ut såret bra. Jodopax däremot är starkt och kan skada huden vid längre användning. :rofl:

Ja. Det lär wäl läka ändå, men det kommer att gå snabbare och bli snyggare med ett par suturer. Och drän, om du nu har en sårfcka som sträcker sig nedåt.

Du har ju fått lite olika svar så det är ju ett svar i sig, bra om det sys men du kan klara det ändå, om du håller koll på fickan.

Hade jag av någon anledning inte sytt hade jag tejpat ihop det med leukestrip.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 327
Senast: Stinaelin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka