• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Terran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 4 819
T

Terran

Finns det intresse för att sy egna häst grejor - isåfall vad för grejer och varför(spara pengar eller få personliga grejer som ingen annan har)- Vad tycker ni? Skulle själv kunna tänka mig att sy eksemtäcke + möjlighet att köpa tyg som passar till eksemtäcken.

Sv: sy själv

Jag ska sy en vojlock/schabrak, för jag tycker inte jag hittar nåt snyggt dressyr vojlock. Har fått symaskin nu så det e bara att köpa tyg! :) Har också funderat på att sy ett exemtäcke, vi får se om jag orkar sy ett. :smirk:

Jag tycker att det är trevligt att göra saker som ingen annan har. Mamma och jag har knåpat i hop pannband, av sammet med guld- eller silverband som dekoration. Väldigt personliga, tycker vi, och riktigt fina :D !!

Jag vet att det fanns två böcker med sånt tidigare fastän dom var på engelska...typ make your one horseclothing eller liknande....

Jag har sytt ganska mycket egna grejer till hästen.
På mina schabrak brukar jag sy på ett band runt kanten och ibland har jag också något tryck (vet ej vad det heter) som man syr eller stryker på.
Sen har jag sytt några ländtäcken.
Ett är i rödbruna färger med ett lejon på ena sidan och en tiger på andra.
Det är helt rakt så det funkar egentligen bäst till tömkörning. Urläckert på min fux. :d

För tillfället håller jag på med ett eget schabrak (det har legat ett halvår.... :angel: ) med fuskskinn på ena sidan och mjukt ludd på andra sidan. Det ska bli en ficka på också med en träknapp och sen lite fransar.
Tanken är att det ska bli lite western-inspirerat.

Jag har inte använt någon mall annat än att jag har gjort efter befintliga schabrak och täcken. Det funkar bra.
Sen när det gäller ideérna så har jag hittat på själv.

Jeg vil gjerne ha selvlagd schabrak og fleecedekken! Er bare så synd at jeg ikke kan å sy ;-)

Jag har sytt endel själv. Dels för att jag inte orkat leta upp vart man kan köpa, för ekonomin och för att det finns så lite i shettisstorlek. Dessutom tycker jag ju att det är kul!

Jag hde en kompis som sydde julschabrak (tomtar och nissar och annat) urgulliga i "pyjamastyg" (så mycket kan jag om tygkvaliteter) hur gulliga som helst...

Det finns två böcker med mönster: "Make your own Horse Clothing" och "Make your own Horse Equipment". :) Dom finns på bokus.com ! Ska kanske beställa dom böckerna. Tyvärr har jag letat på akademibokhandeln m.m så dom finns bara att beställa.

Tänkte sy ett fleece-täcke själv men när jag kollade upp hur mycket tyget kostade så kom jag fram till att det knappt skulle löna sig att sy själv så jag köpte ett färdigt istället!

malu

Enligt bookplus.fi är det fråga om samma böcker men med olika namn. Författaren är den samma, även innehållet. Så det lönar sig då att endast beställa den ena (om man kan lita på vad dom lovar ;) ).

-Mia

hehe...det beror ju på hur stor häst man har :D För en liten ponny lönar det sig nog om man inte hittar ett riktigt jäkla billigt täcke.

Hej! Jag fattar inte hur man hittar böckerna på bokus.com. Hur gör man!?

kram sara

nej, jag kan nite heller hitta men när jag såg dom (nu vart jag sett dom) så var det två olika böcker med olika innehåll.

Om jag skulle tjäna något på att sy själv så skulle jag göra det, men tillräckligt kraftiga tyger, kantband och beslag kostar så mycket att jag låter bli...

Vet många som sytt täcken och schabrak av vanliga "lakanstyger" och snedslåar, det blir varken snyggt eller hållbart. :eek:

jag har sytt en del själv, bl a ett schabrak och ett fleecetäcke.. sydde det för att jag inte visste va ja skulle sy i syslöjden annars.. :p

Har sytt en vojlock och syrran har sytt nosludd.
Har frågat om jag fick göra ett fleece täcke i syslöjden men det skulle tydligen gå för mkt tyg :crazy: .
Fleece benlidor skulle jag vilja göra och även en reflexväst...
Det finns fullt med möjligheter :p haha

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
732
Senast: Hajfisk
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka