Sy i riktigt tunt tyg?

Lillelorden

Trådstartare
Har en superfin klänning jag skulle vilja plocka fram nu till jul/nyår både för plånbokens och snygghetens skull.

Provade den häromsistens och upptäckte att tyget gått sönder lite precis vid en söm (alltså inte själva sömmen som gått sönder). Problemet är att tyget är suuuuupertunt och jätteskört. Går det att laga och hur går jag i så fall bäst till väga?

Tacksam för svar! :)
 
Sv: Sy i riktigt tunt tyg?

Hahaha :rofl:!

Går det inte att laga med silvertejp är det trasigt!

Skämt åsido, nåt lite mer diskret är jag nog på jakt efter ;)!
 
Sv: Sy i riktigt tunt tyg?

valdigt forsiktig handsomnad? typ, kaststygn sa du laser tradarna sa det inte trasas upp mer och sen forsiktigt forsoka "flata ihop" sprickan?
 
Sv: Sy i riktigt tunt tyg?

Är du osäker så ska du lämna in den till proffs som är utbildade. En söm kommer ju inte att kosta många kronor.
 
Sv: Sy i riktigt tunt tyg?

Visst går det, men om du inte är duktig riskerar du att göra det värre (vet jag av erfarenhet). Jag hade lämnat in den, jag skulle tro att det går på under 100-lappen.
 
Sv: Sy i riktigt tunt tyg?

Det kan inte funka att troll bort sprickan med en tygbit som fästs med textillimm på insidan?

Nja, det kommer att synas igenom. Sitter dessutom precis över brösten så det kommer verkligen att synas om det inte blir snyggt... :o

valdigt forsiktig handsomnad? typ, kaststygn sa du laser tradarna sa det inte trasas upp mer och sen forsiktigt forsoka "flata ihop" sprickan?

Det kanske kan funka. Ska se om jag har någon tygbit att provsy lite i och se om det håller :).

Är du osäker så ska du lämna in den till proffs som är utbildade. En söm kommer ju inte att kosta många kronor.

Visst går det, men om du inte är duktig riskerar du att göra det värre (vet jag av erfarenhet). Jag hade lämnat in den, jag skulle tro att det går på under 100-lappen.

Grejen är att klänningen var skitbillig så det känns nästan inte värt det. Men jag kan ju alltid gå och kolla vad det skulle kosta :).
 
Sv: Sy i riktigt tunt tyg?

anvand en riiiiiktigt tunn nal bara, om det ar sant tyg jag tror sa ar ju tunnare nal desto battre en bra ide ^^

lycka till! Det ar sa jakla tradigt nar tyger borjar ga sonder sa :S
 
Sv: Sy i riktigt tunt tyg?

Om klänningen var billig skulle jag säga att det är ännu mer värt att lämna in det! För nästan inga pengar har du ju då en billig, fin och användbar klänning.

Om du provar att sy själv: köp en sån supertunn nål och tråd, typ sidennål kanske det heter?
 
Sv: Sy i riktigt tunt tyg?

Precis så tänker jag också!

Har ett par gånger fått höra när jag sular om skor "det är billigare att köpa nya". So what? Dels tycker jag om de jag har, och sedan vill jag inte bidra till det där gigantiska sopberget mer än jag måste.
 

Liknande trådar

I
Utrustning Jag var iväg till skomakaren idag med en nosgrimma som jag ville få nackremmen utbytt på. förra stället jag lämnade in den på när den...
Svar
1
· Visningar
1 221
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp