Sy en mantel?

sjunga

Trådstartare
Ja jag ska åka på ett lajv snart och har fått låna en klänning. Men den gruppen jag ska dit med har alla mantlar, de har beställt från en och samma sida, men när jag ringde till affären hade de slutsålt. Så då tänkte jag att jag skulle sy en enkel mantel. Jag skulle behöva hjälp av er bukefolk. Jag undrar om någon här har sytt en mantel någon gång till någon som är 170 och är normalbyggd för sin längd.
Så jag är evigt tacksam för hjälp!
(manteln ska alltså räcka ner till backen och huva)

Tack på förhand:D
 
Sv: Sy en mantel?

Mantel är sprättlätt att fixa!
Jag hade rödluvanmantel en gång på Halloween - snabbt gjord av röd fleecefilt och resårband ;)

Du behöver tyg med lite tyngd i och något att spänna med (förslagsvis något slags band med knyt). Sen behöver du bara väldigt grundläggande sykunskaper.
 
Sv: Sy en mantel?

Rita upp på ett ungefär hur du vill ha den och tänk efter vilket tyg det ska vara (har aldrig lajvat men tänker mig att det kan vara lite kinkigt om man kommer i syntettyg på ett medeltidslajv tex) jag vet inte vilken typ av lajv det ska vara men det kanske blir snyggare om man sätter ihop manteln med ett spänne? Jag som hållt på lite med cosplay blev faktiskt förvånad över att man beställer sina kläder, särskilt sånt enkelt som en mantel, trodde att lite av grejen var att göra sina kläder och saker, tänk vad man kan ha fördomar :p
 
Sv: Sy en mantel?

Bjuder på en snabb skiss i paint för att förklara vad jag menar! :)

32560377.jpg


Den stora cirkelns mått tar du genom att besluta hur vid mantel du vill ha, ex 50cm/bit. Längden genom att mäta hur lån du vill att den ska vara ex. 130cm. Den lilla cirkeln blir halsringningen så där mäter du hur tight du vill ha den kring halsen. ex 10cm/bit.
(Nederkanten på manteln behöver inte vara rundad utan raka bitar går också bra så att du får en lite taggig form. )

Nederkanten på huvan ska motsvara den lilla cirkelns omkrets i detta fall 2 x 30cm.
Överkanten på huvan så lång som du vill ha den, och kortsidan så vid som du vill ha luvan. Mitt tips är att ta till minst fem centimeter i nederkant och vika in, så att kanten blir stadigare och därmed ligger snyggare runt huvudet.

Fålla nederkanten på manteln och de öppna långsidorna. Fäst ett mantelspänne (eller två snygga knappar och ett läderband) uppe vid halsen.

Voilá! En mantel är sydd! ;)

Lycka till!

Nixehen - som spenderat lite för många timmar vid lajv-maskinen.
 
Sv: Sy en mantel?

Rita upp på ett ungefär hur du vill ha den och tänk efter vilket tyg det ska vara (har aldrig lajvat men tänker mig att det kan vara lite kinkigt om man kommer i syntettyg på ett medeltidslajv tex) jag vet inte vilken typ av lajv det ska vara men det kanske blir snyggare om man sätter ihop manteln med ett spänne? Jag som hållt på lite med cosplay blev faktiskt förvånad över att man beställer sina kläder, särskilt sånt enkelt som en mantel, trodde att lite av grejen var att göra sina kläder och saker, tänk vad man kan ha fördomar :p
Hah jo jag håller också på med cosplay(från manga-anime) och där brukar jag sy själv, men en mantel hade jag ingen aning om hur man gjorde ^^
 
Sv: Sy en mantel?

Så lite så! :) Hoppas det blir ett tokroligt lajv - jag är SÅ avundsjuk! :love:
(Själv hinner jag inte leka i skogen längre.. :( )
 
Sv: Sy en mantel?

Tre meter ylletyg på 140 cm bredd. Klipp ut en halvcirkel. Fålla kanten Använd det som blir över till att sy en huva på manteln. Spänn ihop vid halsen med ringspänne eller dylikt.
 
Sv: Sy en mantel?

Sedan vill jag bara tipsa om att mantel på lajv är sjukt överskattat. Jag har alltid min med mig men har den inte på mig förrän möjligen på kvällen när man ska sitta still. Snyggt, jao, men bökigt och tungt att röra sig i skogen med. Jag föreslår att du gör en kort mantel om du ska ha en, och inte en sån som Nixehen beskriver (som kallas 3/4-delsmantel) eftersom den blir JÄTTEotymplig. Satsa hellre på en halvcirkelmantel, dvs samma modell som Nixehen men utan de två yttersta bitarna. Nu antar jag att du inte ska på historiskt lajv/reenactment, men roligt att veta är kanske att man väldigt sällan sydde mantlar av "tårtbitar" så som Nixehen beskriver, utan istället skarvade med horisontella bitar. Tårtbitesättet är ju dock betydligt snyggare nu när man inte behöver tänka så mycket på tygåtgången.

En mantel som når ner till backen är verkligen INTE att rekommendera. Återigen, det ser tjusigt ut, men det är verkligen på största allvar helt värdelöst om man vill röra sig, och speciellt om man inte åker på ett regelrätt bylajv med färdiga stigar och vägar. Du kommer att lämna den fotsida manteln hemma om du ska ut i skogen. Ha hellre en mantel som går max till halva vaden. Min mantel är fotsid men jag använder den inte längre som vardagsplagg till annat än tjusigare roller. Jag har numera istället en armbågslång, mycket historiskt inkorrekt struthätta utan strut i oljat skinn istället, som är fodrad med kaninpäls. Den är perfekt: smidig, vattenresistent och varm. Dessutom sjukt snygg med stoooor huva, nitar och tjocka pälskanter både runt huva och fåll. Struthättor är oerhört trevliga plagg och som nybörjare (vilket jag tar för givet att du är eftersom du inte skriver någonting annat) blir det väldigt mycket billigare - går åt en meter tyg istället för tre-fyra meter.
 
Sv: Sy en mantel?

Och jag tycker att du har så fel! :p

Min mantel (mina mantlar kanske man ska säga egentligen men.) har varit guld värda på alla lajv jag varit på. De står emot regn och rusk, värmer skönt om kvällen, blir en utmärkt filt om natten och är dessutom snygga.
Den ger möjligheter att dölja sig själv på ett sätt som inte en struthätta ens kommer i närheten av - även om det också är ett trevligt plagg som ger större rörlighet än en mantel.

För mig är manteln oumbärlig på lajv. Även om även jag ofta lämnar den i lägret om dagarna när solen hettar för att sedan hämta den senare på kvällen när den behövs.

(Ingenstans har jag skrivit att den ska vara fotsid eller 3/4-lång. Jag skrev att man gör den så lång man vill ha den. Att man sydde dem på andra vis historiskt sett är ju självklart - men det är svårt att ta vara på mer av tyget än om man gör efter min modell. :P)
 
Sv: Sy en mantel?

Totalt offtopic.. men

FAN vad jag ar avis.. jag vill meeeeeed ut o leka i skogen! :(

till traden, sortof, det basta ytterplagg jag nagonsin haft pa lajv var en vinrod ylle "rock" (fantasy - morkeralv, sa nej, inte historiskt korrekt nanstans, men SKON!) med huva och vida armar + fodrad med lammpals over ryggen... helt underbar... armarnas foder kunde man gomma enormt mkt saker i, huvan var ovarderlig.. och lammpalsen varmde saaa gott.

Mantel har dock plusset, om den ar gramelerad, att man mkt val kan tas for en sten om man behover gomma sig. -90tals lajven, liten piga som gommer sig for de stora elaka palsorcherna hahaha.. fy vad jag saknar det!
 
Sv: Sy en mantel?

Nej, det var TS som skrev att hon ville göra en fotsid mantel. Bilden du skickade är på en 3/4-delsmantel, dvs en mantel som består av tre fjärdedelar av en cirkel. Mycket otymplig, ingenting jag skulle rekommendera en nybörjare att sy. Hellre då göra en halvcirkelmantel och lägga till de extra våderna om man vill ha mer tyg senare.

Jag håller som sagt inte med dig, men så är smaken olika. Jag har för övrigt också alltid min mantel med mig och använder den just till det du beskriver, dvs vid lägereldsmys och som filt i tältet, men oumbärlig är den verkligen inte i mina ögon, tvärtom är den mest någonting jag har med bara för att. När jag hjälper nybörjare in i lajvvärlden så brukar jag avråda från att sy en dyr mantel som ändå kommer att ligga i lägret hela dagarna. På kvällarna kan man faktiskt lika gärna ta en extra filt.
 
Sv: Sy en mantel?

*OT*

Saknar också 90-talslajven ibland :p Det var tider det... även om jag gillade dagens lajv fram tills för ett par år sedan också. Numera går det tyvärr en trend i lajvvärlden att arrangera nya genrer (post-app, nutid i olika former, japanskt, western, pirat, steampunk...) vilket gör att det blir färre och färre schyssta fantasylajv. Jag gillar visserligen några av de nyare genrerna men är total utrustningsnörd som vill lägga mycket pengar och tid på material och personliga prylar vilket gör det sviiiindyrt för mig (minst 5000 kr) att prova på en ny genre. Inte så kul när man inte har en aning om ifall man kommer att gilla genren och vilja fortsätta. Dessutom tenderar de nya genrerna att vara så nya att det liksom inte finns någon styrsel i dem, någon kommer på att de vill prova på japanskt lajv och skriver en handfull halvkassa texter som lämnar mycket kvar att önska (och undra över...) och sedan står man där och ska lajva i en värld som man egentligen inte vet någonting om. Trist.

Men så är jag sjukt kräsen också och mäter många lajv jag åker på med kampanjer a'la Svarta Galten och kultlajv a'la Kejsartemplet... Svårt att stå upp mot sånt, helt klart. En annan genre jag gillar är myslajv (dock högkravs...) som är opretentiösa men som liksom inte försöker vara annat, lajv som inte behöver någon direkt story utan fungerar bra ändå eftersom det mest är till för att man ska sitta vid den där lägerelden och ha trevligt, göra våfflor inlajv, dansa, leka och sjunga sånger. Typ som det jag arrangerar inför nästa år, med andra ord. :p
 
Sv: Sy en mantel?

ooooh tiderna med Niria.... *drommer* Tjabba, jag ar gammal blekingelajvare jag :) Pegas-palsorcher skamtade man inte bort! Stora som huuuus... nar jag forst sprang pa mer "sagan om ringen orcher" uppe i smaland envisades jag med att anse att de var vattar, punkt o slut... de var ju sa "sma" att de inte var skrammande hahahaha... (har for mig, men kan ha fel att Nagon som skrivit i den har traden ar en av smalandsorcherna.. men jag kan minnas helt fel)

Jag saknar morkeralvstiden... knyttiden.. OCH myslajv i byn, koka soppa som alla kan komma o kaka nar som, dricka the, sjunga sanger och da o da se nage laskigt i skogen sa man fick nagot o skvallra om... med en halv extrem kyrka som da o da rorde om i grytan med forhor o grejer.. haha.... :)

Forlaaaaat TS for totalt tradkap! >.<
 
Sv: Sy en mantel?

nar jag forst sprang pa mer "sagan om ringen orcher" uppe i smaland envisades jag med att anse att de var vattar, punkt o slut... de var ju sa "sma" att de inte var skrammande hahahaha...

Jaha du....storlek på orcher är inte lika med skrämselfaktor i min värld.

Har trots mina 162 cm i strumplästen skrämt livet riktigt ordentligt ur många lajvare vid ett flertal tillfällen.

Ja det var tider det....:devil:

Nu har det ju inte blivit så mycket lajvande för min del de senaste åren. Gamla kompisgänget slutade och flyttade långt bort så det blev svårt att samordna planering och resor och sånt. De som bor kvar är inte intresserade av orchlajvande, och jag har glidit över på att reenacta soldat från antingen början av 1700-talet, senare delen av 1700-talet eller från napoleonkrigen.

Senaste lajvet för mig var Tounelas Port. ( Sommaren 2009). Då jag spelade en ryttmästare ( dvs kapten vid kavalleriet) i Margholiska armen. Väldigt kul även om det var en roll som människa.

Men reenactment är inte helt fy skam det heller. För ett par veckor sedan var jag i Belgien och deltog vid återskapandet av slaget vid Waterloo- helt otroligt med ca 1000 personer på slagfältet. Kavalleri, artilleri och infanteri. Krutrök och explosioner! Brittiska rödrockar! Franska gardet i blåa uniformer! Blänkande bajonetter! I kombination med ett härligt autentiskt kamperande i tält med matlagning över öppen eld etc etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Sy en mantel?

hehehe trodde val att du var du ^^ :D Har bara kontakt med R. fran er grupp da och da lite sporadiskt nu for tiden, men vi lekte en hel del under vampiri tiden... det var roligt det med. Ni var bra :) sa missforsta mig ratt :)

Jag slutade mer eller mindre med allt nar jag borjade jobba, det blev nagra "yeey nu har jag tid" lajv men annars var nog sista "riktiga" planerade lajvet ett SALVs lajv. Du var nere for ett av dom har jag for mig? Kan ha varit pegas, stora muren, moten i byn o magiska systrar som gralade... uj sa lange sen >.<

Har aldrig fatt tummen ur att testa reenactment, kanske borde ta tillfallet i akt nu nar jag ar har for reenectment har dom en del i staterna.. lajv annars ar.. eh ja... :eek: :rofl:
 
Sv: Sy en mantel?

*delvis KL*

Åh, vad roligt med fler lajvare :love: Så sällan man hittar folk som har lajvat typ jämt. Jag har lajvat sedan jag var två äpplen hög och nu när jag inte har lajvat på två somrar så SAKNAR jag det verkligen! Bewildered, du är personligen inbjuden till myslajvet nästa år om du bor i Sverige då, jag PMar dig en länk ;) Tror att du skulle trivas utmärkt. Bara att damma av sin gamla favoritkaraktär och komma.

KungTulle, du har alltid varit lite av en idol för mig i reenactmentsammanhang. Jag är skitsugen på att bli lite mer HK generellt sett och börja pula med historiska dräkter, dock medeltid för tillfället. Viking känns för enkelt och 1500-tal och framåt känns för avancerat... Mina lajvränder kommer aldrig att gå ur, jag älskar "lajvmodet", men det är oerhört intressant med reenactment och historia. Var det inte du som gav tips till mig på hur man har häst med sig i lajvsammanhang för ett par år sedan?
 
Sv: Sy en mantel?

Om man googlar på mantel 2 så får man upp en sida från korparna som visar några olika modeller på mantlar och hur man ritar ut dem på tyget. Per Ljungstedts under sömnad och hätta har en bra beskrivning på hur man kan göra huvan både med och utan strut..

Personligen har jag alltid föredragit halvcirkelmantlar, helt klart de enklaste att sy.. ett klipp eller två och en/två sömmar för en huva. Extraknäcker bra som filt och matrialer går att använda åter om man hellre vill ha något annat senare..

KL och offtopic...

Själv kommer jag så gott som bara iväg på ett postap-lajvåret nu förtiden. Har man blivit för gammal eller är utbudet av fantasylajv så frukansvärt dåligt nuförtiden. Gjorde det dumma misstaget att börja gå igenom massa gamla fotoalbum från den gamla goda tiden :devil:

Praefatio uttrycker det bra, sjukt kräsen. Några av de bästa lajv jag varit på har just varit myslajv.. :love:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en tax som är otroligt frusen på vintern. Nu har han även skadat ryggen så i vinter vill jag verkligen hålla honom varm och torr...
Svar
3
· Visningar
6 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp