Sy egna kläder

Masqueradee

Trådstartare
Är det någon mer här som syr egna kläder, antingen vanliga vardagskläder, kläder till reenactments/live eller liknande?
Jag håller just nu på och väntar på min tygleverans inför medeltidsveckan (min första någonsin) och detta är vad som finns på min sy-lista just nu:
- Särk; fick tag på en billigt men jag måste sy om den pga att jag är för kort för den vilket gör att kilarna hamnar helt fel.
- En till särk.
- Överklänning i hängsel-model
- Överklänning med djävulsöppningar.
- Mantel med huva.

Sen när hösten nalkas tänkte jag bland annat sy en strut-hätta, och säkert massa annat när jag fått massor av inspiration under MTV.
Annars har jag även börjat spana på lite kjolar och jackor i tweed-style samt en cos-play dräkt till Wisbymaskeraden!
 
Är det någon mer här som syr egna kläder, antingen vanliga vardagskläder, kläder till reenactments/live eller liknande?
Jag håller just nu på och väntar på min tygleverans inför medeltidsveckan (min första någonsin) och detta är vad som finns på min sy-lista just nu:
- Särk; fick tag på en billigt men jag måste sy om den pga att jag är för kort för den vilket gör att kilarna hamnar helt fel.
- En till särk.
- Överklänning i hängsel-model
- Överklänning med djävulsöppningar.
- Mantel med huva.

Sen när hösten nalkas tänkte jag bland annat sy en strut-hätta, och säkert massa annat när jag fått massor av inspiration under MTV.
Annars har jag även börjat spana på lite kjolar och jackor i tweed-style samt en cos-play dräkt till Wisbymaskeraden!

Jag vill också gå på medeltidsveckan! :love: Nästa år får det bli för mig.

Jag syr 1700tals inspirerade plagg. Måste sy en ny korsett, provade den jag gjorde för två år sedan och den är förstor nu, går ihop lätt i ryggen, vill ju ändå snöra den ordentligt. Men jag ska sy en robe à l'anglaise i ett bomullstyg, och sedan en i siden för att ha en "dagsklänning" och en för finare event.

Den i bomullstyg ska bli vit med blomrankor. Den i siden vet jag inte riktigt vilken färg jag ska ta, sambon föreslår blodröd, himmelsblå eller en blek gul. Får se vad det blir! :)

Korsetten ska jag hitta något trevligt tyg till, kanske syr den helt i linnetyg, men det är alltid trevligt att sy den i ett vackert tyg om den ny någonsin skulle vara med på något photoshoot. När man ändå lägger ner en massa tid på den liksom.
 
Jag vill också gå på medeltidsveckan! :love: Nästa år får det bli för mig.

Jag syr 1700tals inspirerade plagg. Måste sy en ny korsett, provade den jag gjorde för två år sedan och den är förstor nu, går ihop lätt i ryggen, vill ju ändå snöra den ordentligt. Men jag ska sy en robe à l'anglaise i ett bomullstyg, och sedan en i siden för att ha en "dagsklänning" och en för finare event.

Den i bomullstyg ska bli vit med blomrankor. Den i siden vet jag inte riktigt vilken färg jag ska ta, sambon föreslår blodröd, himmelsblå eller en blek gul. Får se vad det blir! :)

Korsetten ska jag hitta något trevligt tyg till, kanske syr den helt i linnetyg, men det är alltid trevligt att sy den i ett vackert tyg om den ny någonsin skulle vara med på något photoshoot. När man ändå lägger ner en massa tid på den liksom.
Jag tycker verkligen att du ska sy korsetten i ett fint tyg när du ändå är igång! En vän till mig sa en gång att man kan jämföra korsetter med de finast dekorerade BH-arna i dagens samhälle när hon blev ifrågasatt varför hon sydde så vackert på någonting som "inte syns" :)
 
Jag syr kläder till men själv och dottern (4 månader), fast just nu blir det inte så mycket då dottern och hemmet tar den mesta tiden. Syr av köpta mönster och gör egna, vardag och fest mest klänningar till mej och allt möjligt kul till dottern. Önskar jag hade mer tid men ska det sys så ska det göras ordentligt och grundarbetet tar ju sin tid.
 
Jag gillar att sy, men att bo i en trea med 5 personer gör att jag inte har plats för en Syhörna, så jag syr bara när barnen beställer saker. Som en påskharedräkt, Elsa klänning eller så.
 
Idag har jag varit och köpt mer tyg, brukar få gratis mönster med en tidning jag köper och har 3-4st jag vill försöka göra nu och hoppas kunna klämma in lite tid med mösterklippning i veckan. Eller så blir det bara lite enkelt och bara några örngott till dottern.
 
Jag syr också egna kläder ibland när jag orkar och hinner. Korsetter, klänningar och kläder till lillasyster på 5 år ibland. Har tänkt sy undan lite tyg då jag har samlat på mig för mycket, men det har inte kommit nån ork/inspiration än :meh:
 
Är det någon mer här som syr egna kläder, antingen vanliga vardagskläder, kläder till reenactments/live eller liknande?
Jag håller just nu på och väntar på min tygleverans inför medeltidsveckan (min första någonsin) och detta är vad som finns på min sy-lista just nu:
- Särk; fick tag på en billigt men jag måste sy om den pga att jag är för kort för den vilket gör att kilarna hamnar helt fel.
- En till särk.
- Överklänning i hängsel-model
- Överklänning med djävulsöppningar.
- Mantel med huva.

Sen när hösten nalkas tänkte jag bland annat sy en strut-hätta, och säkert massa annat när jag fått massor av inspiration under MTV.
Annars har jag även börjat spana på lite kjolar och jackor i tweed-style samt en cos-play dräkt till Wisbymaskeraden!
Jag syr trikåkläder till barnen och mig.
 
Är det någon mer här som syr egna kläder, antingen vanliga vardagskläder, kläder till reenactments/live eller liknande?
Jag håller just nu på och väntar på min tygleverans inför medeltidsveckan (min första någonsin) och detta är vad som finns på min sy-lista just nu:
- Särk; fick tag på en billigt men jag måste sy om den pga att jag är för kort för den vilket gör att kilarna hamnar helt fel.
- En till särk.
- Överklänning i hängsel-model
- Överklänning med djävulsöppningar.
- Mantel med huva.

Sen när hösten nalkas tänkte jag bland annat sy en strut-hätta, och säkert massa annat när jag fått massor av inspiration under MTV.
Annars har jag även börjat spana på lite kjolar och jackor i tweed-style samt en cos-play dräkt till Wisbymaskeraden!

Jag syr men ganska sällan. Nästan inte alls de senaste fem åren. (Men jag ska på medeltidsveckan och har sytt nog tidigare för att ha en del valmöjligheter. Ska ev hasta ihop en kort linnetunika till femåringen och hoppas att förra årets i ylle funkar ett år till.)
 
har börjat sy lite grann. lagar hästtäcken bland annat, lagar kläder, byter dragkjedjor. förra sommaren sydde jag en bikini. i vintras sydde jag en rockabillyklänning och ett täcke till min lille hund. har förmånen att få vara hos en kompis morsa som är sömmerska precis när jag vill. nästa projekt blir att sy in ett par korsetter. sen vet jag inte vad jag ska hitta på. älskar att sy men det blir jobbigt när jag inte har något projekt.
 
har börjat sy lite grann. lagar hästtäcken bland annat, lagar kläder, byter dragkjedjor. förra sommaren sydde jag en bikini. i vintras sydde jag en rockabillyklänning och ett täcke till min lille hund. har förmånen att få vara hos en kompis morsa som är sömmerska precis när jag vill. nästa projekt blir att sy in ett par korsetter. sen vet jag inte vad jag ska hitta på. älskar att sy men det blir jobbigt när jag inte har något projekt.
Men det finns väll alltid projekt när man väl sätter igång? :P Jag vet redan vad jag vill fortsätta med efter jag kommer bli klar med det jag ska göra till MTV, haha! Pinterest är en riktigt farlig sida..
 
Men det finns väll alltid projekt när man väl sätter igång? :P Jag vet redan vad jag vill fortsätta med efter jag kommer bli klar med det jag ska göra till MTV, haha! Pinterest är en riktigt farlig sida..

Finns för mycket att välja på och så vill jag vara säker på att jag kommer att använda det. Avskyr att göra saker som hamnar längst in i garderoben. Men jag funderar på att börja sy hundtäcken och sälja. Då blir jag ju dessutom av med gamla hästtäcken som är uttjänta.
 
Skakade liv i mitt syintresse i våras och sydde en rokokoklänning till en maskeradbal på versailles jag var på. Känner att jag måste sy en till till nästa år som är ännu "mer" av allt så letar tyger till det projektet nu.

Mitt nästa projekt är annars en frack/ kavaj/ jackhistoria i Steampunk-stil till en annan fest senare i höst
 
Ska%25CC%2588rmavbild%2B2015-08-18%2Bkl.%2B21.46.25.png

Detta skuttade jag, bland annat, runt i under medeltidsveckan. Det var verkligen i sista sekund som jag fick ihop allting så nu i efterhand har jag lite saker att fixa. Det som ska fixas på denna outfit är:

Överklänning:
- Bredare och djupare urringning. Inte mycket, men ett par centimeter.
- Smalare front- och ryggparti. Just nu ser man knappt att det är helvetesöppningar..
- Snygga till kilavslut.
- Snygga till fållen längst ned.
Särk:
- Smalna av ärmarna.
- Kolla över alla trasiga sömmar och om tyget håller på att fransa sig någonstans.

De två medeltidsevenemang jag förhoppningsvis kommer att delta på är Medeltida Jul och "Halvvägsarn". Det som står högst upp på att sy-listan är:
Ska%25CC%2588rmavbild%2B2015-08-18%2Bkl.%2B21.54.15.png

En kaftan. Har tre meter vadmal liggandes hemma i ungefär samma kulör som på bilden här. Är dock inte helt hundra på hur knäppningen ska vara eller om jag ska ha kantband eller ej. Är dock smärtsamt medveten om att detta är helt fel århundrade jämfört med vad jag siktar på, men är man fryssen så är man ;)

Ska%25CC%2588rmavbild%2B2015-08-18%2Bkl.%2B21.56.26.png

Klänning, antingen med snörning som på denna eller med knappar.

Ska%25CC%2588rmavbild%2B2015-08-18%2Bkl.%2B21.58.01.png

Struthätta med lång "kant".

Till nästa sommar planerar jag även att ha sytt klart en manlig gycklar-outfit till mig själv att ha på Medeltidsveckans crossdressingdag och sen även gyckla i själv i framtiden :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp