Sy Alice i underlandets klänning?

emlem

Trådstartare
Hej alla:laugh:
Hoppas att det finns någon som är bra på att sy här inne, tänkte försöka mig på att sy en enkel Alice i underlandet klänning a tecknade disney model ljusblå med lite puffärm och utsvängd nedtill.

Vad kallas en sådan klänning, om den har något namn?

Någon som har några bra tips :idea: till mig som inte sytt på mycket länge och då inte avancerat:o
 
Sv: Sy Alice i underlandets klänning?

Prova googla lite på Rockabilly + klänningar så kommer du få upp massor av bilder på klänningar i rätt modell - dock utan puffärm. Men en puffärm lägger du ju till själv på ett kick. :)

Nu står det still vad en sådan klänning heter, men kjolen är "klockad" i allafall.
 
Sv: Sy Alice i underlandets klänning?

klockad kjol verkar inte allt för svårt, men hur gör man puffärmara, har aldrig sytt sådana förut, eller några andra ärmar :angel:
 
Sv: Sy Alice i underlandets klänning?

Kolla på singoallatoppar, sådana mönster. Det är jätte enkelt att göra puffärmar egentligen - bara att göra ärmarna betydligt vidare än du vill att slutvidden är och dra ett band igenom som veckar ihop dem. Svårt att förklara på vettigt vis känns det som.. =/
 
Sv: Sy Alice i underlandets klänning?

Simplicity har mönster för Alice i underlandet både för vuxna och barn.
 
Sv: Sy Alice i underlandets klänning?

ärmisättningar är inte lätt, jag går skräddarutbildning och har hur svårt som helst med dem! Det viktigaste är att ärmkullen har rätt mått, ca 3 cm längre än ärmhålet brukar vara bra hållning på damkläder. sy i två hållningstrådar och snåla inte med nålarna så borde det inte vara något problem. Vill du ha veckad ärmisättning, dvs rynk, så gör du ärmkullen JÄTTELÅNG och syr i en rynktråd (precis som hållningstråden - sy med långa stygn, typ stygnlängd 5, utan att fästa. Ha långa ändar kvar på båda sidor och dra sedan i ANTINGEN under eller övertråden, annars låser det sig..). Men puffärmar är inte lätt för någon som inte har mycket erfarenhet av att sy. Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp