Det finns andra, liknande medel. Protectline, och Frontline, för katt och hund.

Jag har andvänt protectline på mina marsvin, med blandat resultat, en del fick exem. Undrar om swith är exakt samma sak, eller om det är starkare?

Det finns ett liknande preparat för får.Köpt på Granngården.

Ti_Ti

Jag har använt Switch på mina getter när de fick ohyra (löss) och det funkade jättebra. Man måste bara se till att det kommer ner ordentligt och inte bara stannar kvar på den tjocka/långa pälsen!

Jag har svensk lantras. Dvärggetter kan reagera annorlunda mot andra getter eftersom de ofta är känsligare för olika preprat.

Jag har switch och frontline till katt hemma. Vilket kan jag prova på mina två vita dvärggetter? Vågar jag hälla på lite switch? Och var ska jag hälla på medlet, på ryggen?

Switch funkar nog bättre till get än Frontline. Men du får testa på egen risk. Dvärggetter är ju känsliga för lugnande och smärtstillande (dör lätt av det), men det är ju annorlunda mot Switch!

Man gör som på hästar, men se till att medlet kommer ner till skinnet, hästar har ju tunnare hårrem än getter. Mina getter fick vi sära på pälsen för att det skulle komma där det skulle. Ta inte mer än 10 ml, det bör räcka åt såna småttingar.

En god vän brukar använda Switch på katterna med, en droppe i nacken och det funkar utmärkt!

Tack för svaret! Du verkar vara haj på getter, vad kommer det sig?

10 ml ??? På min flaska står det max 5 ml.
Men det är åt 70 kg får.Getter kanske är tåligare.

Ti_Ti

Jag har en flock själv och är väldigt intresserad, så jag har lärt mig en hel del under tiden. Både av andra getexperter och veterinärer. Har varit väldigt aktiv i mitt sökande efter kunskap! Och så har jag väl bra minne. :D

Gör det? Har inte läst något om får på min Switch, men ska ut och kolla! Men du kan nog ha rätt i att 5 ml bör räcka om det är killingar det gäller. Jag har iofs behandlat mina vuxna med 10 ml (bocken närmare 15 ml).

Även om får och getter har mycket gemensamt (tex inälvsparasiterna) så har de också en hel del som inte är det. Det går inte att jämföra rakt av. Vad får tål eller inte vg medicinering är inget jag vågar uttala mig om! Men jag har åtminstone egen erfarenhet av svenska lantrasgetter. :)

Sen måste man ju också tänka på att det är slakt- och mjölkkarens på Switch. Jag skulle inte ge det till lakterande getter tex. Speciellt INTE om man tänker mjölka dem och använda mjölken i hushållet! Bara liten parentes...

Tack för svaret,jag vet inget om getter och den Switch jag har är för får för jag vågade inte använda den som hästarna har.
Alltid kul att lära sig nåt nytt.

Ti_Ti

Fullärd blir man ju aldrig, själv hade jag ingen aning om att det finns speciell Switch till får! :)

Heter det inte "Flusa" till nöt och får? Flaskan ser likadan ut som Switch men innehållet är lite brunfärgat.

ja, det tror jag... men det finns ju andra sådana saker mot fästingar. jag ger vitlök till min häst, och sprayar på något mot fästingar på min hund och mina katter! :bump:

ja, det tror jag... men det finns ju andra sådana saker. min häst äter vitlök, min hund och mina katter sprayar vi på något mot fästingar!

:banana:

Fråga Ti_Ti...det är h*n som har en flaska Switch för får! Sen finns det ju andra medel också.

Var helt övertygad om att det stod Switch på min flaska men med stora bokstäver står det FLUSA. :o
Switch är hästarnas men de är likadana flaskor och switch var det grannen hade på katten så den dog ett par dar senare. :mad:

Ti_Ti

Flusa är giftigare än Switch. Flusa är bekämpningsklass 2 och inte godkänt på häst. Switch är bekämpningsklass 3.

Liknande trådar

Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
522
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
639
Övr. Djur Hittade precis en skittorr groda eller padda i en kruka men vid en närmare titt så lever den, om än knappt. Vad fan gör jag?! Har lagt...
2
Svar
22
· Visningar
3 107
Senast: Sel
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
26 27 28
Svar
541
· Visningar
12 836
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar