Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag har använt Switch på mina getter när de fick ohyra (löss) och det funkade jättebra. Man måste bara se till att det kommer ner ordentligt och inte bara stannar kvar på den tjocka/långa pälsen!
Jag har svensk lantras. Dvärggetter kan reagera annorlunda mot andra getter eftersom de ofta är känsligare för olika preprat.
Jag har switch och frontline till katt hemma. Vilket kan jag prova på mina två vita dvärggetter? Vågar jag hälla på lite switch? Och var ska jag hälla på medlet, på ryggen?
Switch funkar nog bättre till get än Frontline. Men du får testa på egen risk. Dvärggetter är ju känsliga för lugnande och smärtstillande (dör lätt av det), men det är ju annorlunda mot Switch!
Man gör som på hästar, men se till att medlet kommer ner till skinnet, hästar har ju tunnare hårrem än getter. Mina getter fick vi sära på pälsen för att det skulle komma där det skulle. Ta inte mer än 10 ml, det bör räcka åt såna småttingar.
En god vän brukar använda Switch på katterna med, en droppe i nacken och det funkar utmärkt!
Jag har en flock själv och är väldigt intresserad, så jag har lärt mig en hel del under tiden. Både av andra getexperter och veterinärer. Har varit väldigt aktiv i mitt sökande efter kunskap! Och så har jag väl bra minne.
Gör det? Har inte läst något om får på min Switch, men ska ut och kolla! Men du kan nog ha rätt i att 5 ml bör räcka om det är killingar det gäller. Jag har iofs behandlat mina vuxna med 10 ml (bocken närmare 15 ml).
Även om får och getter har mycket gemensamt (tex inälvsparasiterna) så har de också en hel del som inte är det. Det går inte att jämföra rakt av. Vad får tål eller inte vg medicinering är inget jag vågar uttala mig om! Men jag har åtminstone egen erfarenhet av svenska lantrasgetter.
Sen måste man ju också tänka på att det är slakt- och mjölkkarens på Switch. Jag skulle inte ge det till lakterande getter tex. Speciellt INTE om man tänker mjölka dem och använda mjölken i hushållet! Bara liten parentes...
Tack för svaret,jag vet inget om getter och den Switch jag har är för får för jag vågade inte använda den som hästarna har.
Alltid kul att lära sig nåt nytt.
ja, det tror jag... men det finns ju andra sådana saker mot fästingar. jag ger vitlök till min häst, och sprayar på något mot fästingar på min hund och mina katter!
Var helt övertygad om att det stod Switch på min flaska men med stora bokstäver står det FLUSA.
Switch är hästarnas men de är likadana flaskor och switch var det grannen hade på katten så den dog ett par dar senare.
Skola & Jobb
Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Ekonomi & Juridik Ja så är det. Sen är jag rädd att min rädsla ska smitta av sig på hösten så jag gör ett problem som egentligen bara var en engångsgrej...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.