Switch på unghäst?

turbofling

Trådstartare
Har en 1-årig islandshäst tjej som går på bete där det finns mkt fästingar (flera hästar har tidigare blivit sjuka av dom). På tidigare (vuxna hästar) har jag använt switch med mkt bra resultat (både mot fästingar och flugor). Men jag är osäker på om det är bra att använda på en så ung häst, de är väl känsligare än de vuxna? Är inte heller så förtjust i Switch pga att det är så giftigt, finns det ngr alternativ som fungerar bra men är "snällare"? Vill undvika att hålla på att smörja in henne varenda dag, så det vore bra om det var ngt långtidsverkande.

Sv: Switch på unghäst?

jag använde switch på min unghäst förra sommaren utan problem, hbl och hon var då ett år. jag reflekterade inte ens över att hon kunde vara känsligare än vuxna hästar... :o men för mig fungerade det alltså bra! :idea:

Switch går att använda på både föl och dräktiga ston så det ska inte vara ett problem. Kolla försiktigt att hästen tål det bara.

Jag skulle inte använda mig av switchen på hästarna verken gamla eller unga! Har haft två mkt negativa effekter av det ! så nu användder jag mig bara av ALoe vera med NIEM till alla mina hästar, Och förra sommaren plockade jag bara en enda fästing på dem. xsamt så håller det borta knott och mygg.
Bättre medel kan man inte använda och det är bara naturmedel.

En godvän till mig använde ett insektsmedel på sitt föl efter rekommendation av veterinär. Fölet fick neurologiska skador och ingen vet om det kommer att bli helt bra någonsin. Man ska inte lita på vad tillverkarna säger. Jag rekommenderar att vara försiktig med gifter på djuren, särskilt på de unga.

Vart köper man Aloe Vera flugmedel? Vilket fabrikat?(Finns ju olika med aloe vera, en del kanske är bättre än andra) Fungerar det verkligen? Låter för bra för att vara sant med tanke på att de flesta andra naturmedel inte fungerar särskilt bra. Är det då i sprayform?

Jag kommer aldrig använda Switch igen då min häst fick feber , ödem och klåda...

Jag har haft det på hästen sen hon var föl, o på stoet. Inga fästingar alls typ, och inga problem med annat.

Det vill jag också veta. Sitter och kollar på aloe vera produkter och konstaterar att det är en stor djungel med produkter och ännu svårare att hitta vart de säljes... :confused:

burton skrev:
Vart köper man Aloe Vera flugmedel? Vilket fabrikat?(Finns ju olika med aloe vera, en del kanske är bättre än andra) Fungerar det verkligen? Låter för bra för att vara sant med tanke på att de flesta andra naturmedel inte fungerar särskilt bra. Är det då i sprayform?

Jag har tyvärr haft NOLL effekt av aloe vera preparat, så det är nog - som med alla andra medel - väldigt individuellt..

/Alexandra - som önksra hon kunde hitta något som verkligen gungerade BRA och inte bara 'något mindre kasst än allt annat'

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Fiorano
·
Hästvård Första sommaren med ny häst med tunn och känslig päls, alltså en till hudfråga nu.🙂Hästen verkar reagera rätt mkt på insektsbett; både...
Svar
5
· Visningar
985
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 493
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 723
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.