Switch och araber?

M

MisterLillen

Har för mig att jag läst/hört någonstans, någongång att man inte ska använda Switch på araber. Är jag totalt ute och cyklar? Någon som vet?

Sv: Switch och araber?

Prova först på ett litet område. Jag har använt Switch på min arab i många år, inga problem. Men de har tunnare hud och kan därför vara känsligare.
// Linda

Prova först på ett litet område. Jag har använt Switch på min arab i många år, inga problem. Men de har tunnare hud och kan därför vara känsligare.
// Linda
Även andra hästraser bör man göra likadant,och prova på litet område..
Såg en shettis en gång som reagerat kraftigt på Switch.
Den såg ut som den hade brännskador över hela ryggen.:eek:
Fruktansvärt.

Sen en uppmaning till alla snälla hästägare överallt,häll INTE på hästen giftiga preparat tätt inpå tex hovslagarbesök.:crazy:
Det är vidrigt att som hovslagare stå intill en nybehandlad "Switchad" häst.
Själv vill jag gärna ha info om hästen är nybehandlad,då man också som människa kan få allergiska reaktioner av preparatet!:eek:

Jag har sett en varmblodig travare som reagerat kraftigt på Switch. Även denne med stora brännblåsor över hela kroppen.

Vi sätter inte på Switch sedan dess. Använder RB86 eller de medel man sprutar på och som räcker 12 timmar. Funkar ok. Blir det mycket insekter tar vi in hästarna de kritiska timmarna. Framförallt dagtid när bromsen är som värst.

Men vi har öppna fält och det gör att flygfäna blåser bort lättare.

Norrland

Sen en uppmaning till alla snälla hästägare överallt,häll INTE på hästen giftiga preparat tätt inpå tex hovslagarbesök.
Det är vidrigt att som hovslagare stå intill en nybehandlad "Switchad" häst.
Själv vill jag gärna ha info om hästen är nybehandlad,då man också som människa kan få allergiska reaktioner av preparatet!

Tack för att du påpekade detta! Självklart är det så men jag hade nog aldrig kommit att tänka på detta själv :o .
Ska självklart skydda/informera min snälle hovis!!

Även andra hästraser bör man göra likadant,och prova på litet område..

Ska prova lite försiktigt på alla hästarna oavsett ras såklart, men inför denna sommaren känner jag desperationen stiga.
Har aldrig använt Switch förut men hade som sagt för mig att det var absolut "NO,NO" på araber.
Förra sommaren provade vi diverse av marknadens antiflugmedel med dåliga och ännu sämre resultat :( och här var det otroligt mycket broms/blinningar förra året. Trots att jag ställde in hästarna på dagen när det var som varmast, använde flugtäcke och div medel så började de tappa vikt och var otroligt trötta.
I år skulle jag vilja prova Switch eftersom det är väl den enda lösningen som jag hitills har lämnat oprövad.
Har även funderat på hjorthornsolja som jag använde med gott resultat i ungdomens dar på hästar men har hört att det ska vara cancerframkallande? Någon som vet?

Switch mot bromsar/blinningar är värdelöst tycker jag. Jag har alltid Switch på pållen på sommaren mot fästingarna och mot dem hjälper det bra.

Men bromsar/blinningar måste jag "skrämma" med annat :(

Tunnhudade hästar av fullblodsras kan reagera, så häll på litet ställe och bara liten mängd.

Jag har switchat både föl och vuxna araber dock utan problem, till och med känsliga valacken. Men ska 'allergitesta' fbldamen, just för den tunna huden och att de KAN reagera.

Som andra skriver så har du säkert hört att araber är speciellt tunnhudade (andra hästar kan dock också vara det) så man bör vara försiktig när man använder switch, prova på ett litet stället innan (gäller alla hästar)... Jag har dock efter 'provet' kunnat hälla på min arab det utan problem, använder det dock inte längre pga att det inte hålller borta några odjur, fick erlichios trots att han vart switchad.. :crazy:

Cerrox - det minskar odjuren. Och då minskar ju risken? Jag får plocka fästingar fast mina är Switchade, men det handlar om lätträknat antal per sommar, jämfört med att plocka flera stycken i veckan..

Och för varje fästing som sätter sig, finns ju en risk för fästingburen infektion, så får man ner antalet fästingar minskar man risken även om den inte försvinner helt.

switch ska man ju hälla längst mankammen och ryggen men på min arab funkar det inte, får fruktanvärt ont i ryggen då. så vi tar en liten svamp och duttar ut lite överalt förutom vid rygg där hon blir känslig.. och det funkar jätte bra ingen reaktion alls och switch är ju jätte bra!:)

Det ska väl minska odjuren, men tycker tyvärr inte det har gjort det, han hade lika många fästingar som switchad som oswitchad...möjligt att det vart mer fästingar det året (inget jag hört dock) och det håller verkligen inte knott och dom odjuren på avstånd heller, men det kanske hjälper på endel hästar, beror väl på tryck och sådant också..vet inte vad jag ska häva på honom egentligen tycker inget håller odjuren borta...

Senast ändrad av en moderator:

Hur ofta switchade du, är ju 4 v för fästingar?

Mot ngt annat än fästingar fungerar det dock inte alls, där håller jag helt med =/ EN enda häst under alla år har Switch fungerat som tänkt på, han fick inte ett endaste litet bett när han var switchad. Övriga blir totalt sönderbitna ändå, men fästingarna minskar soms agt

Har för mig att jag läst/hört någonstans, någongång att man inte ska använda Switch på araber. Är jag totalt ute och cyklar? Någon som vet?
Jag har alltid använt Switch på mina gamla araber så länge som det funnits på grund av att jag tidigare bodde i ett riktigt fästinghål/helvete. Men jag häller aldrig en sträng på ryggen utan istället blandar ut mängden med lite ljummet vatten och använder en sprayflaska och duschar hela hästen istället. Aldrig några fästingar, och aldrig någon hudreaktion när man gör så. (ps. gamlingarna är 19 och 20 år och verkar inte ha tagit nån skada ds.):banana: :banana: :banana:

Ja, det vart med 4 veckors intervaller..vet inte varför han trots det fick lika mycket fästingar, han har inte haft mer fästingar som oswitchad!? Skiljer kanske på häst från häst det också...

våra araber har iaf tålt det och alla andra hästar också men självklart ska man alltid testa först oavsett ras. Sen så ska man ju som sagt inte ta längs hela ryggen om man ska rida då ska man undvika sadelläget.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
712
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna