Switch i sadelstaden...

bettysmatte

Trådstartare
Ja, man ska ju undvika att hälla Switch i sadelstaden, och det gjorde jag också på pållan idag. MEN tröga jag hade inte räknat med att medlet skulle rinna "baklänges" efteråt. Jag lade alltså Switch i mankamman, hoppade över sadelstaden och fortsatte över rumpan. När jag kikade på hästen några minuter senare var hon alldeles blöt i en sträng längs med HELA ryggen...:mad:

Vad är det värsta som kan hända? Jag kan ju inte precis skippa ridning i flera veckor. Pållan har haft Switch förut, och har inte reagerat något på det så hon verkar inte vara särskilt känslig. Ska jag oroa mig? Göra något speciellt?

Sv: Switch i sadelstaden...

Sadeln ligger ju inte direkt där på ryggen, jag har gjort samma miss som du och inget hände !

Hej från hambo

Switch sprider sig i hudens fettfilm och går att schamponera bort. Vid biverkningar på hund (Exspot, samma substans) rekommederas två på varandra följande schamponeringar.

Ts:
Nu skulle jag inte ha bekymrat mig ett dugg över att ha fått lite Switch i sadelstaden. Låt bli att rida i ett par dagar bara.

Switch sprider sig i hudens fettfilm och går att schamponera bort. Vid biverkningar på hund (Exspot, samma substans) rekommederas två på varandra följande schamponeringar.

Då ska man inte tvätta en häst när man har satt på det? Inte på hela tiden som det verkar, jag menar de veckor som det är verksamt?

Nej, inte om man vill bibehålla effekten så länge som möjligt. Spola av med vatten är väl ok (även om hundar som badar i havet faktiskt behöver behandlas oftare än rekommenderat), det är framförallt schamponeringen som löser fettfilmen.

Tack för svaret.
Jag visste inte detta alls. Det är nog bäst att jag sätter på nytt för nu är det massor av fästingar igen.

Mmm, jag märkte det också... Jag satte på Switch den 8 maj, och idag var det dags för en ny omgång, för nu hittade jag ett par fästingar på pållan. Vi har MYCKET med fästingar, och jag måste säga att Switch verkligen fungerar.

Varför ska man inte ha switch på sadelstaden?

Jag fattar inte varför? Men eftersom jag håller på att köra in min ponny så har hon ju ofta svanskappa, så därför tar jag inget alls på ryggen... tar bara i mankammen och på svansroten. Eller spelar det ingen roll om jag tar på hela ryggen?

Det står på förpackningen att man ska undvika huvud och sadelstad när man applicerar Switch på hästen. Pållan, som jag rider, försöker jag låta bli området där sadeln ska ligga (men det misslyckades ju idag...), men shettisen som går som sällskap får Switch från början av mankamman (vid huvudet) och längs ryggen ända ut till svansen.

Jag ANTAR att meningen med att undvika sadelstaden på en ridhäst, är för att det finns risk att det kan irritera sedan när man lägger på sadel?

Nej, inte om man vill bibehålla effekten så länge som möjligt. Spola av med vatten är väl ok (även om hundar som badar i havet faktiskt behöver behandlas oftare än rekommenderat), det är framförallt schamponeringen som löser fettfilmen.

Ja, till och med mycket regnande påverkar ju effekten av switch.

*kl*

Har sett en häst som reagerat med brännblåsor på hela kroppen efter att applicierats med Switch.

Varningen kom till efter en liknande reaktion på en häst där ägaren inte märkte det innan det var försent. Skinnet föll av under sadeln.

Inte vanligt kanske, men reaktionen kan komma, därav varningen.

Norrland

Ja, man ska ju undvika att hälla Switch i sadelstaden, och det gjorde jag också på pållan idag. MEN tröga jag hade inte räknat med att medlet skulle rinna "baklänges" efteråt. Jag lade alltså Switch i mankamman, hoppade över sadelstaden och fortsatte över rumpan. När jag kikade på hästen några minuter senare var hon alldeles blöt i en sträng längs med HELA ryggen...:mad:

Vad är det värsta som kan hända? Jag kan ju inte precis skippa ridning i flera veckor. Pållan har haft Switch förut, och har inte reagerat något på det så hon verkar inte vara särskilt känslig. Ska jag oroa mig? Göra något speciellt?

hästen kan bli skinnflådd/få utslag av starkare sort, det är det som kan hända. schamponera som flera sagt.

regel: lägg alltid "tvärränder" när du applicerar switchen i närheten av sadelstaden just för att det rinner ngt oerhört. jag använder en tom spruta (utan kanyl) och drar med när jag applicerar - funkar väldigt bra.

Inte så konstigt att sådana skador uppkommer av Switch då det är ett giftigt bekämpningsmedel. Jag kommer aldrig att använda detta på mina hästar, är det farligt för människor så är det farligt för hästar också. Deras hud är minst lika känslig som vår.

Min ena får en liten hudreaktion. gör som du- tar en spruta för att mer kunna styra var det hamnar. delar även upp dosen på flera dagar iom att jag inte sätter i sadelstaden- för mkt på liten yta.

båda blir oerhört irriterade om det rinner ner till svansroten.

Har haft totalt 4 fästingar i år.:banana:

Inte så konstigt att sådana skador uppkommer av Switch då det är ett giftigt bekämpningsmedel. Jag kommer aldrig att använda detta på mina hästar, är det farligt för människor så är det farligt för hästar också. Deras hud är minst lika känslig som vår.

Vi har gott om fästingar här, och en av mina verkar vara någon sorts av fästingmagnet... :crazy: Om jag inte switchar henne blir hon full med fästingar. Och borrelia/erlichia känns inte som ett bra alternativ!

Jag VILL inte sätta på Switch, men jag måste. Dagen innan jag satte på dosen i maj plockade jag fem fästingar på ena hästen på EN gång :crazy:. Det är som att välja mellan pest eller kolera, för mig. Switch eller ev. fästingsjukdom för att vi har så enormt mycket fästingar.

Helt otroligt men gissa vad jag lyckades med tidigare idag?
Trots att jag tänkte på denna tråden så gjorde jag ändå samma sak fast det rann bakifrån och till sadelstaden. Har aldrig lyckats med det tidigare. Tala om att känna sig dum! Men jag har tvättat av det med hästschampo. Imorgon får vi gå på promenad i stället, bra med motion.
Jag håller med dig om fästingar, otäcka djur med tanke på sjukdomarna de sprider.

Liknande trådar

Hästvård Har 2 st hästar, 1 har jag redan behandlat med Switch, den andra ska jag behandla, gjorde som det stod på förpackningen, lade en sträng...
Svar
4
· Visningar
994
Senast: Laguna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit