SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 548

Corax

Trådstartare
Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium av 'reklam' och försäljnings'knep'.
I mitt fall ska jag avla till mig själv och jag vill ha en avkomma som rör sig lagom och har väldigt bra psyke (mamman är en riktigt bra 'tanthäst' utan att vara tråkig så jag behöver inte kompensera där) samt är korrekt i exteriör (stoet något raka hasvinklar och äldre lite grövre modell).
Helst en beprövad hingst som får hållbara avkommor. Eller en yngre hingst ur riktigt bra, friska, linjer.

Och ingen fux. 🫣

Kom med era tankar!

Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium av 'reklam' och försäljnings'knep'.
I mitt fall ska jag avla till mig själv och jag vill ha en avkomma som rör sig lagom och har väldigt bra psyke (mamman är en riktigt bra 'tanthäst' utan att vara tråkig så jag behöver inte kompensera där) samt är korrekt i exteriör (stoet något raka hasvinklar och äldre lite grövre modell).
Helst en beprövad hingst som får hållbara avkommor. Eller en yngre hingst ur riktigt bra, friska, linjer.

Och ingen fux. 🫣

Kom med era tankar!
Kan tillägga att stoet är ca 166 cm och jag vill ha en häst omkring det, absolut inte större.
Och vi pratar dressyr. 😊

Kan Van Vivaldi vara något? Ger fina avkommor med bra ridbarhet tycker jag.
Jättefin hingst, absolut. Men när jag letade häst så röntgade jag två unga avkommor, en hade spondylos (4 år) och en artros i knät (3 år). Två kompisar har/hade e. honom. En hade kraftiga förträngningar i halskotpelaren (3 år)och en har artros i ländryggsutskotten så jag vågar tyvärr inte använda honom. Oavsett slumpen eller inte i detta.

Jag har på något sätt trott att Benefit är en sån ”lagom” häst. Men han är väl bara på fryst i år om jag minns rätt.

Zafferano?

Annars har vi 4st e: For Romance I i stallet där en inte är inriden än, men de andra är 8-10 år och har jättefin ridbarhet alla tre (tävlar upp till svår klass, min är yngst av de ridna och har precis kvalat till MSVA. Den som går svår klass är riden och utbildad av en ung tjej som haft honom sen han var 4). Alltså de har kvalitéer och talang för tävling, men är även ridbara för vanliga människor.

Hållbarhetsmässigt så har de skador jag känner till varit av typen ”bula från smäll i hagen”.

Senast ändrad:
Zafferano?

Annars har vi 4st e: For Romance I i stallet där en inte är inriden än, men de andra är 8-10 år och har jättefin ridbarhet alla tre (tävlar upp till svår klass, min är yngst av de ridna och har precis kvalat till MSVA. Den som går svår klass är riden och utbildad av en ung tjej som haft honom sen han var 4). Alltså de har kvalitéer och talang för tävling, men är även ridbara för vanliga människor.

Hållbarhetsmässigt så har de skador jag känner till varit av typen ”bula från smäll i hagen”.
Jag har bara erfarenhet av en, som jag fick förmånen att följa från dess att han var föl till tre år. Han är efter For Romance I-Krack C. Det var en otroligt trevlig häst.

Efter den bekantskapen och allt annat jag hört om For Romance I, så är han en favorithingst i mina ögon.

Jag tror inte heller att han är så superstor?
Hör hög är For Romance I?

Jag valde dock bort honom själv, när jag betäckte mitt lilla sto. Jag tyckte han var för dyr.

Jag har bara erfarenhet av en, som jag fick förmånen att följa från dess att han var föl till tre år. Han är efter For Romance I-Krack C. Det var en otroligt trevlig häst.

Efter den bekantskapen och allt annat jag hört om For Romance I, så är han en favorithingst i mina ögon.

Jag tror inte heller att han är så superstor?
Hör hög är For Romance I?

Jag valde dock bort honom själv, när jag betäckte mitt lilla sto. Jag tyckte han var för dyr.
Han står som 172cm. Hästarna här är mellan 166-170cm. Stoet är störst, men ingen ”stor” häst att rida -ryttaren är en väldigt nätt kvinna, och alla tre är hästar som det inte är något kraftprov att ratta runt utan de är lätta.

For Romance I är ingen jätte (bilden är från Flyinge på en meet and greet efter en clinic). Misstänker lite ojämnt underlag i boxen där bilden togs men han var högst normal i storlek. (Jag är typ 170)
IMG_7846.webp

Han ger inte så långlinjerat vilket kan bidra till att de känns mindre. Han är väldigt mild i temperamentet, på gränsen till lite blyg ibland men det tycker jag är positivt för han är inte rädd, bara inte så brötig.

Tycker att det är svårt att säga vad som är vad i hållbarhet men jag tittar på benen och stammar på äldre hästar som tävlar. Sen finns det hingstar jag undviker men det skulle jag inte skriva offentligt, så skriv i PM om du vill bolla.

Vitalis ger bra ridbarhet sägs det men jag har aldrig ridit ngn avkomma. Han har ju väldigt många avkommor och en del på högre nivå.

Min e For Romance I har ju också ett fantastiskt temperament. 166 cm. Lång hals och långa ben, ganska smäcker och kort i kroppen. Min är något fransysk men tror det beror på eftersatt hovvård som föl.

Lagom hård i skallen, vill jobba, älskar allt man hittar på, vill vara med och helst ivägen... Tar livet med en klackspark.

Något små (men väl formade med ordentligt hovvägg) hovar (det vet jag att FR nerärver).

Jättefin hingst, absolut. Men när jag letade häst så röntgade jag två unga avkommor, en hade spondylos (4 år) och en artros i knät (3 år). Två kompisar har/hade e. honom. En hade kraftiga förträngningar i halskotpelaren (3 år)och en har artros i ländryggsutskotten så jag vågar tyvärr inte använda honom. Oavsett slumpen eller inte i detta.
Men oj, inte alls min erfarenhet av honom men med 4 st i din närhet förstår jag du känner så.

Vet inte om Lambourgini går att få tag i?
Har två uppfödningar efter honom.
Ädla och rörliga, lättlärda och sansade trots en mamma med humör.
Kan inte tänka mig att han är i avel ännu, han blir ju 27 år i år. Dock betäckte han ett sto förra året såg jag på blup men han har ju knappt varit i avel de sista åren. Han är absolut en väldigt fin hingst som fler borde ha använt.

For Romance I är ingen jätte (bilden är från Flyinge på en meet and greet efter en clinic). Misstänker lite ojämnt underlag i boxen där bilden togs men han var högst normal i storlek. (Jag är typ 170)Visa bifogad fil 163121

Han ger inte så långlinjerat vilket kan bidra till att de känns mindre. Han är väldigt mild i temperamentet, på gränsen till lite blyg ibland men det tycker jag är positivt för han är inte rädd, bara inte så brötig.

Tycker att det är svårt att säga vad som är vad i hållbarhet men jag tittar på benen och stammar på äldre hästar som tävlar. Sen finns det hingstar jag undviker men det skulle jag inte skriva offentligt, så skriv i PM om du vill bolla.

Vitalis ger bra ridbarhet sägs det men jag har aldrig ridit ngn avkomma. Han har ju väldigt många avkommor och en del på högre nivå.
Varför vågar du inte skriva det offentligt? Är väl knappast någon som skulle ge dig skit för din åsikt om dessa hingstar?

Jag är aktiv inom SWB och jag tycker inte att det är lämpligt att mina personliga åsikter som är helt ovetenskapliga blir någon sorts sanning.
Jag förutsätter att ”folk” kan skilja på ditt privata tycke och din aktiva del inom swb. Tycker det är självklart att du får tycka till om vad du personligen gillar och inte. Din åsikt gör inte det automatiskt till en sanning för det menar jag.

Jag förutsätter att ”folk” kan skilja på ditt privata tycke och din aktiva del inom swb. Tycker det är självklart att du får tycka till om vad du personligen gillar och inte. Din åsikt gör inte det automatiskt till en sanning för det menar jag.
Det hade varit underbart om människor resonerade så. Vi har åsiktsfrihet och meddelarfrihet i vårt land som vi skall vara mycket rädda om.

Men det är en balansgång när man har uppdrag där man också skall vara lojal med sin arbetsgivare.

Jag känner till ett exempel på en situation där en person med makt och inflytande hade officiellt uttryckt en avvikande åsikt mot det som ledningen beslutat.

Helt ok enligt vår lagstiftning, tycker jag, men effekten i organisationen blev att man undrar hur det skall balanseras mot beslutsfattare.

Nu vägdes vilka ord som användes och hur de kunde ha tolkas. Man får nämligen uttrycka sin åsikt, men inte uppmana att göra annorlunda än det organisationen står för.

Detta gäller kommunal verksamhet och då är yttrandefriheten i regel större än inom privat verksamhet.

Så, summa summarum, har man makt och inflytande i en organisation så förstår jag att man är varsam med att yttra sig på ett sådant sätt att det kan tolkas som negativt för arbetsgivare.

Jag har på något sätt trott att Benefit är en sån ”lagom” häst. Men han är väl bara på fryst i år om jag minns rätt.
Ja jag gillar honom men min mörkbruna häst (ue. skimmel) har haft ett riktigt aggressivt melanom (vid 14 års ålder)så jag undrar vad som skulle hända om hon fick en skimmelunge. 😅

Liknande trådar

Avel Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och... 2
Svar
25
· Visningar
3 711
Avel Detta kommer att bli mitt första föl och jag känner att jag kanske inte alls är så påläst som jag borde vara. Kan ingenting men pluggar...
Svar
18
· Visningar
3 794
S
Avel Har nyligen köpt ett sto från Tyskland (hannoveranare) f. 05 e. Hohenstein u. Noble Affaire-Donnerhall-Rubinstein I-Pik Kaiser. Hon är...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Cyllene
·
Avel Ja snart drar avelssäsongen igång igen och jag behöver lite input till hingstval av detta sto ifall inte vårt förstahandsval blir... 2
Svar
31
· Visningar
5 644
Senast: ann80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka