Svullnad vid sena

T

Tösabiten

Tänkte höra om det är någon här som känner igen detta eller vet vad det kan handla om. Min häst har sen i fredags varit svullen i höger framben. Eller kanske snarare svampig. In emellan senor och gaffelben m.m. där det normalt sett inte brukar vara något utan bukta innåt. Det är ungefär som en mjuk galla som "läckt ut". Inte en tillstymmelse till hälta eller puls. Inte ens varm. Precis som vanligt förutom detta mjuka. Jag har ridit de flesta dagarna och hon har kännts precis som vanligt. Har dock tagit det något lugnare. Vill ju trots allt att det ska gå bort. Men nu kan jag inte låta bli att oroa mig.

Hon har för några dagar sen kommit ut i en hage med lite mer gräs, men detta borde ju yttra sig i mer än ett ben eller? Hon är för övrigt väldigt känslig för foderbyten men inga ändrigar förutom mer gräs.

Någon som känner igen nåt liknande?
Tacksam för svar!

Sv: Svullnad vid sena

Min häst är lite svullen/svampig ovanför kotan i ett bakben. Sitter väl fästen där till senor och så vad jag förstått. Inte halt, jättelite varm. Har avvaktat några dagar nu, men så fick hon ett sår nedanför kotan härmodagen! Så det har ju varit lite svullet utav det. Så nu vet jag inte om det bara är svullet utav såret, eller om hon fortfarande har svullnad som innan såret :confused: Men såret är såpass fint nu så det borde inte vara svullet så länge till, blir avvakta ett par dagar till för mej, sen klinik om svullnaden inte lagt sej.

Har upptäckt samma sak. och svullnaden finns där en dag och andra dagen är den borta. Inte öm, bara vätskefylld...Försvinner under ridning men kommer tillbaka. Min häst har nyligen blivit barfota igen efter en vinter med skor. hör detta till vanliga symptom efter skoning. Men svullnaden är inte konstant. Har fått vila några dagar, promenerat på hårt och mjukt underlag ingen skillnad. red han i skritt i går.. kändes som vanligt pigg...

Min häst är lite "svampig" där det ska vara innåt på insidan av benet "längst upp". en veterinär trodde att det var gaffelbandet men hittade ingenting. det var faktiskt förstärkningsbandet som nästan var av!

Hej,

jag tänkte jag skulle ställa en fråga som rör min 2-åring och hennes träning samt en svampighet som har uppkommit i ett av hennes framben. Vi började med 4 km och har sedan ökat upp det hela successivt och nu går hon 7 km 3 ggr i veckan i lugnt tempo. För cirka 3 veckor sedan upptäckte jag en lätt svampighet i vänster framben precis nedanför knäet, se bilden nedan med den röda rutan som visar ungefär området som är utsatt:

http://www.pixbox.se/pic_show_id18621217.html

Hon är också något varm där men visar ingen hälta eller obehag av det hela. Svampigheten verkar också vara mer eller mindre konstant, den blir varken sämre eller bättre av att hon blir körd. Vad tror ni har hänt? Är det ett gaffelband som är överansträngt? Vad brukar ni göra när / om något sådant har uppkommit på era hästar?

Min häst är lite "svampig" där det ska vara innåt på insidan av benet "längst upp". en veterinär trodde att det var gaffelbandet men hittade ingenting. det var faktiskt förstärkningsbandet som nästan var av!

Men då var det väl konstant?

TS

Om det kommer och går och försvinner vid rörelse är det troligen ett lymfkärl och tyder på nån inflammation i hoven eller däromkring. Så det kan verkligen ha att göra med om hästen är barfota, med andra ord.

min brukar få gallor vid foderbyten. kan annars vara en liten blödning i benhinnan. inget farligt men bör spolas med kallt vatten efter ridning.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 058
Senast: Fazeem
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
986
Senast: igbest
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 386
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka