Svullnad som inte går ner!

Krockodil

Trådstartare
Jag behöver lite tips och råd...

Pållen har haft lite otur den senaste månaden. Han fick först lymfangit på höger bakben på grund av mugg. En vecka efteråt fastande han i elstaketet och fick ett brännsår från elbandet på ovansidan skenbenet på vänsterbak. Själva såret var inget speciellt, det blödde inte ens. Men han blev jättesvullen, först över hasen och sedan sjönk svullnaden till resten av benet.

Han blev aldrig halt, har ingen feber, han är ganska öm i båda benen och vill helst inte att jag ska vara där och klämma men han låter mig linda dem utan protester.

Så han har sedan dess (nu är det snart 3 veckor sedan lymfangiten och 2 veckor sedan staketskadan) konstant varit lindad på bakbenen. Han står inne på nätterna och ute i sjukhage på dagarna eftersom hans vanliga hage är för lerig och jag vill inte att muggen ska bli värre. Den har för övrigt nästan helt läkt ut.

Problemet är bara att svullnaden inte verkar ge med sig, i något av benen. Så länge han är lindad så är den någolunda under kontroll men om han står utan i några timmar så svullnar benen direkt. Svullnaden är också väldigt "aktiv", vissa dagar är han mer svullen runt hasen och andra dagar mer runt kotan.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Jag har aldrig varit med om en svullnad som varit så långlivad. Några tips?

Sv: Svullnad som inte går ner!

Ring vet och be denne komma ut och titta så hästen kan få medicin. Antiinflammatoriskt, smärtstillande och ev antibiotika kan behövas beroende på hur det ser ut och vad som orsakat svullnaden.

Har själv en häst som är väldigt bakteriekänslig och svullnar upp direkt för minsta lilla sår om hon går i en lerig hage och man inte ser det på en gång och lägger spritbandage. Har det inte gått ner på ett par dagar så behöver det hjälp på traven, ju längre svullnaden sitter i desto mer vävnadsskador blir det och desto svårare blir det att få bort. Oftast räcker det som tur är med en kur butta eller metacam.

Min gamla häst som fick lymfangit hade svullnaden kvar nästan 1och ett halvt år i det benet efteråt. (han var över 21 när han fick skadan). Han stod med zinkbandage länge och fick även behandling med butta för att få ned svullnaden. Min vet sa att ibland går svulladen inte ner igen

Glömde skriva det innan.

men veterinären har redan varit ute hos oss. Hon ville dock inte skriva ut medecin åt honom då han inte hade feber eller var halt... Hon ville dock att jag skulle börja motionera honom under kortare pass så att cirkulationen kom igång, något som jag känner mig väldigt tveksam till.
Eftersom han är varm och svullen, även fast han inte är halt så är det väll en inflammation någonstan?

Han är egentligen inte bakteriekänslig. Han har fått sår och mugg förut utan att det blivit värre än så. Men den här gången så fick han enormt mycket mugg på en gång och det var inte så konstigt att det blev kompikationer.

Skulle hästen vila under tiden han var svullen? Eller ville veterinären att han skulle röra på sig i alla fall?

Skulle ringa en annan veterinär om den som varit ute inte vill skriva ut smärtstillande/antiinflammatoriskt om hästen ömmar pga svullnaden. Just eftersom det är viktigt att få bort den så snabbt som möjligt så lymfangiten inte blir kronisk.
Att vet. inte vill skriva ut antibiotika i onödan har jag därmed full förståelse för.

Om det är konstaterat att inga delar (typ senor odyl) är skadade så brukar lätt motion vara det bästa för svullnad/lymfangit.

Liknande trådar

Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 224
Senast: fruxolisa
·
Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 136
Senast: Zaga
·
Hästvård För snart 3 veckor sedan behandlades min häst i båda bakknäna med tuppkam, han hade nästan 1/2 grad. Han skulle vila 1 vecka skrittas 1...
Svar
2
· Visningar
1 659
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama