svullnad på senan?

H

hannanilsson

idag när jag skulle linda callippos ben så ser jag att han har en jätte stor svullnad på senan precis nedanför knät. svullnaden ser ut som en kula. han haltade efter att ha travat lite på en volt. men han har inte ont på den. han snubblar ganska ofta när man rider. kan det ha något med det att göra? sen är det även en tjej som alltid flängrider ute i skogan och han har inte kondition eller muskler för det. jag och ägaren tycker inte det men ägaren vågar inte säga det till henne. kan det ha något med det att göra?

Sv: svullnad på senan?

Låter inte så bra, då han är halt. Jg hade tagit upp veterinären bums.

var upp och kollade igen nu. han ömmar bara nu. men det kanske är säkrast att ta upp vet iallafall?

Senast ändrad av en moderator:

Ja. Det är säkrast. Senskador är inget att leka med, så är detta en sådan är det viktigt att du får det konstaterat - följt av instruktioner av vet. angående hur du ska gå vidare. Åk gärna in till klinik så de kan göra ultraljud.

tack för svart. ska ut i morgon och då be ägaren ringa vet. men ska jag ringa vet även fast han inte haltar eller ömmar?

En senskada kan ge en hälta som snabbt går över - men själva skadan finns kvar. Det är det som är det luriga med dessa skador! De behöver inte nödvändigtvis reagera på tryck heller, mitt sto som fick gaffelbandsskada reagerade inte nämnvärt på tryck, men skadan slutade med att hon flyttade till himlen. Så för din egen skull (och hästens), låt vet. kolla. Är det ingen senskada så - bra! Då kan du andas ut. Är det en skada så får du hjälp med att lägga upp vila och igångsättning.

okey, tack. då blir det att ta ut vet i morgon, så får vi se hur det blir. hatar alla skador alla hästar bli skadade hela tiden, och det händer när det går som bäst.

Bäst är att åka till klionik med en misstänkt senskada. Man behöver ultraljuda senan för att se hur illa det är.

okey, vi ska ta ut vet i dag och sedanse vad han säger.

idag när jag skulle linda callippos ben så ser jag att han har en jätte stor svullnad på senan precis nedanför knät. svullnaden ser ut som en kula. han haltade efter att ha travat lite på en volt. men han har inte ont på den. han snubblar ganska ofta när man rider. kan det ha något med det att göra? sen är det även en tjej som alltid flängrider ute i skogan och han har inte kondition eller muskler för det. jag och ägaren tycker inte det men ägaren vågar inte säga det till henne. kan det ha något med det att göra?

va fan!?:mad::eek:

jag hade blivit vansinnig om ngn gjorde så!

hoppas verkligen den tjejen fattar att hon har totalt ridförbud på den hästen tills detta är utrett och att hon i fortsättningen tänker efter före innan hon rider sönder fler hästar. för det är mycket möjligt att det är just vad hon gjort.

på det du beskriver låter det som en senvarning. kyl benet (rinnande kallt vaten, min 30 min) flera ggr/dag och linda stödbandage för att minimera redan uppkomna skador.

ja, jag hoppas att hon fattar att hon inte ska rida. jag skrev i boken vi har att han ska absolut INTE ridas nu. behövs verkligen bandage?

OM det är en senskada är det väldigt bra att först lägga en zinkalinda och sen ett stödbandage utanpå (efter att man kylt, kylt&kylt!!), det ska sen ligga på ett par dgr,MEN det måste vara ngn som verkligen kan lägga bandage så du inte får tryck på senan!!!
Men har ni inte varit i kontakt med veterinär?? Vem äger hästen?

vad är zinkalinda? hur lägger men det? som vanligt eller?
nej, jag har inte fått tag på någon. och ägaren fattar typ inte att det kan vara en sn skada. det är inte jag som häger hästen utan en annan tjej.

Svårt när någon annan äger. Men försök helst av allt få ägaren att åka in till klinik, för som sagt så behövs ett ultraljud för att kunna konstatera omfattningen av skadan. Är du osäker på hur du ska linda så skippa det - felaktig lindning kan göra det hela sju resor värre. Kyl istället benet rejält flera gånger om dagen.

jag är inte osäker på hur jag ska linda. utan det ver det att jag undrade hur man gjorde med just den typen. jag håller på att kyla massor. det är tur att man har sommar lov nu.

vad kan man linda med i stället för pad. har inte möjlighet att köpa en, eller kan man ta vanliga arbets paddar?

Liknande trådar

Hästvård Min häst kom in för 1v sedan med en liten svullnad på skenbenet och lite värme. Inte halt men kunde ev se liten markering i trav på...
Svar
2
· Visningar
1 129
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 935
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka