Svullnad ovanför framknäet, idéer om vad?

vaggvisa

Trådstartare
Igår när jag kom till stallet hade min åring en svullnad ovanför framknäet. Allmäntillståndet är okej, pigg och glad, ohalt. Inget varm. Svullnaden är hård, hittar inga sår.
Går på bete tillsammans med en äldre valack, de är bra vänner men lilleman börjar va lite hingstig och på valacken, tänker om det skulle kunna vara en spark men känns som en konstig svullnad för det.. Insektsbett? Kan ett överben komma över en natt om det kan va det? Isf vad göra? Finns det nåt d'r så det kan va en lös benbit?
Idag tycker jag den var oförändrad i storlek eller något något mindre. Bilden är från igår, och knölen ser större ut på bilden än irl på grund av vinkeln och att jag ville få med just den :p

20140601_1857551.jpg
 
Jag skulle gissa på spark, alternativt att den gått omkull, men då borde svullnaden ha tagit på själva knäet för det är ju det som tar i först. Tycker det ser ut som en utgjutning. Är hästen ohalt i övrigt? Om det är ett slag med utgjutning kommer du se inom några dagar att svullnaden "trillar nedåt" och brer ut sig nedåt.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska prata med veterinär imorgon men blir konfunderad över en konstig svullnad ovanför framknäet. Han är ohalt, inget öm eller varm...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Ace
·
Hästvård Min häst har en svullnad ovanför vardera framknä sedan ca en vecka tillbaka. Hon går på bete och några dagar innan svullnade uppstod...
Svar
5
· Visningar
7 539
Hästvård Jag vet snart inte vad jag ska göra så hoppas ni har några bra idéer. Det hela började för ca tre månader sedan när hästen slog sönder...
Svar
0
· Visningar
1 182
Hästvård Ig¨r upptäckte jag en svullnad på min hästs vänstra framknä, svullnaden sitter ovanför knäet och går ner en liten bit i sjläva knäet...
Svar
18
· Visningar
3 679
Senast: Empalie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp