Sv: Frågor om svullnad....tacksam för svar
Jag skulle kollat upp det, på klinik. Men så är jag väldigt pipig i grunden, och det har spätts på med damens knäskada i åtanke.
Damen kom in i vintras med ett VÄLDIGT svullet knä. Som en mindre handboll. Hästen ohalt, oöm men varm över svullnaden. DV var ut (ifall det fanns ett sticksår) men nix. Hästen fick boxvila och finadyne. Efter 5 dagar var knäet i princip helt rent, förutom en liiiiten pyttegalla, yttepytteliten. Jag åkte in och kollade ändå.
Dilaterad och inflammerad senskida. Hästen helt ohalt i alla gångarter. Vi behandlade. Gallan la sig helt, men kom tillbaka när det blev lerigt i hagen. Vet tyckte 'skönhetsfel' jag tyckte 'hmmm'. Min vanliga klinikvet tyckte 'kom in istället'. Tur var väl det för det var lika inflammerat fortfarande/igen, och borde ha behandlats om lång tidigare. Satt sig lite på knäleden med. Hästen ohalt. Senskida och carpalled behandlades. Knäet rent, hästen bra.
Tralala, hon reds etc och inga problem. Smällde på sitt griffelben i maj, i samband med det kom lilla gallan tillbaka. Inför ÅB för griffelbenet sa det POFF och gallan blev JÄTTESTOR (det är det du sett bilder på). Hästen är ohalt..
ENligt den vet (inte min vanliga) så fanns det inga tecken på inflammation, men han var rädd det var på G. Behandlades i senskidan. På ÅB skitkasst, ordentlig inflammation. Hästen ohalt. Ombehandlad.
Nästa besök hästen halt, dock väldigt lite, under en grad. Ombehandlad, vet konstaterade att om hon inte svarar nu är det OP.
ÅB så hästen 1 grad initialhalt. Den vet jag fick då tyckte att det var leden som var boven. Hästen hade också en carpit. Carpiten behandlades, inte senskidan, jag muttrade..
På ÅB hästen ohalt, men fick inte riktigt fram 'knäbenet' i trav, inget jag såg men vet såg det. Kunde dock inte fatta höger galopp på böjt spår.
Ultraljud nummer en miljon visade förutom inflammation med fibrin ochs kit även en stor, ful senskada på tåsträckarsenan, med en sammanväxning mellan senskida och senan (därför hon inte fick fram benet ordentligt). Den hade kommit någon gång under de tidigare fem veckorna.
Så, JAG törs ju inte lita på ohalt jag, tyvärr. (Damen opererades btw, dock går det inte göra något åt senan, 75% av den är förstörd vid området för skadan). Knäet helt rent sålänge det var bandagerat, sen fyllde det i. MER än tidigare. Hästen är ohalt vid longering, galopperar utan problem i höger varv. Ultraljudet är dock en ren mardröm, senan är VÄRRE nu, totalförstörd, det finns en väldigt kraftig inflammation i senskidan - och en ny sammanväxning. 3 veckor efter OP =/ Som bonus har hon på de tre veckorna efter OP på något oförklarligt sätt fått böjreaktioner högt och lågt alla ben..
Sa jag att hon är OHALT initialt, både rakt fram och i alla gångarter på böjt spår?
/NojAlex