Svullnad.. Hjälp!

Vica

Trådstartare
Nu när bakbenets lymfangit gick ner i söndags fick stackars Edwin en spark på frambenet precis ovanför på utsidan av knäet. Jag tvättade av med vatten och sprayade på sårplåster (för hästar) och kylde av benet, allt detta inom 10 minuter från det att han fick skadan.

Nu är stackaren svullen från armbågsspetsen hela vägen ner till kotan. Jag får inte peta runt såret, visar med huvudet att "här har jag oooont" pekandes på det fint läkta såret där sparken träffade.
Kyler varje dag, lagt stödbandage på bägge frambenen och han får lite smärtstillande i kvällsmaten (skriver jag vad så blir jag väl utskälld..). Undertemp, 36,9, trots 200g täcke ute..

Går själv nu i rasthagen och han verkar inte sitt vanliga jag riktigt..
Kan man göra något mer för att påskynda läkningen? Vet kommer först ut ev på måndag. Finns det någon naturmedicin man kan ge för att få ner svullnaden?

Sv: Svullnad.. Hjälp!

Ingen som vet? Funderar på om gurkmeja kan hjälpa långsiktigt?

Sv: Svullnad.. Hjälp!

Min häst fick en likadan skada i somras, lymfangit.
Vi åkte in till kliniken och han fick pencilin, tänk på att det kan gå illa om man inte behandlar det.

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst, 09.a som har drabbats av mugg på ett bakben i karleden och lite på det paralella frambenet på utsidan av benet vid...
Svar
8
· Visningar
2 855
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter