Svullnad efter lymfangit!?

Mickizz

Trådstartare
För snart 3 veckor sedan behandlades min häst i båda bakknäna med tuppkam, han hade nästan 1/2 grad. Han skulle vila 1 vecka skrittas 1 vecka för att sedan kunna ridas som vanligt. 1 Vecka senare glömde en tjej att ta in han och han fick stå ute lite för länge. Står han för länge ute, vandrar han fram och tillbaka. När jag kollade hästen på kvällen var han svullen varm och halt i sitt högra bakben. Han hade 38.7 i temp och hans vanliga är runt 37.6. Han vart bättre ju mer han skrittades, men direkt vi stanna ville han inte riktigt stå på benet. Dagen efter tog jag ut veterinär som kände igenom benet, hon behandlade honom för Lymfangit då han hade massa sår på insidan benet där han även var mest svullen, han har aldrig haft lymfangit före så vart väldigt förvånad, då han ofta trampar sig på tex vår å höst å stått i lera? (nu står han ben skydd). Svullnaden gick ner efter ca 2-3 dar, men fortf är han svullen på framsida av hasen? det är mycket bättre nu än då såklart. På morgonen är han väldigt svullen i just det benet men efter ridning lr när han gått i hagen går allting ner utom framsida has? Har joggat honom nu i 4 dar, ej halt lr varm. Han skrittades varje dag vecka 1 och 2. Varför är han svullen där? Har läst lite på google där det står att lymfangit kan vara lite seg och att dom kan vara svullna länge!? ringde veterinären som tyckte det var lite konstigt men att jag ändå skulle vänta och se. Är det bara att rida lr vad skulle ni ha gjort? Tacksam för svar!:)

Sv: Svullnad efter lymfangit!?

Lymfangit är inte sådär jättekul, eftersom det, precis som du säger själv, har en tendens att ta tid att bli av med. Min dam drabbades av lymfangit förra sommaren. Den akuta svullnaden gick ner på tre dagar men sedan svullnade benet upp under nätterna (då hon stod på stall) i säkert tre veckor efteråt. För att undvika svullnaden stod hon med benlindor på i någon månad eller två efter lymfangiten. Det är viktigt att hålla undan svullnaden, vilket effektivast görs med rörelse.

Förutsatt att svullnaden inte blir värre så tror jag inte att du behöver oroa dig. Försök göra det du kan för att hålla svullnaden nere (lite knepigt att linda hasen dock..). Hoppas det blir bra snart!

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 511
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 268
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 981
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama