Svullnad av gräs

A

Akleja

Önskar en mer vetenskaplig eller veterinär förklaring till vad det är som orsakar svullnaden bakom ganascherna när en ovan häst börjar beta gräs och betar lite för länge första gången så att de blir svullna bakom ganascherna.
Är det för att de är känsliga för proteinet i gräset?
Är det för att de överanstränger spottkörtlarna pga det energiska småtuggandet hela dagen?
Eller annat?

Sv: Svullnad av gräs

Det är nog för att de får i sig så mkt skit med det lilla lilla gräset de hittar och lyckas få i sig..

Hej!

Jag skulle också vilja veta- min tjej ser ut som hon har påsjuka varje dag jag tar in henne- hon är inte påverkad, ingen feber, ingenting och efter 30 min inne (med huvudet ovan jord) ser hon normal ut igen.. Jag börjar såklart tröttna på att ha en hamsterarab...

/Lavinia, vars häst har ganska mycket gräs i hagen redan. Undrar om hon inte svullnar bara för att huvudet är i backen hela tiden?

Du menar att "något" ansamlas bakom ganascherna för att de har huvudet lågt:D

Det jag har sett är ganska stora svullnader och även utanpå ganascherna "på det platta". Där kan man trycka in fingraret så att det bildas grop när man tar bort det, precis som det blir med lymfangit på ben.

KillerQueen: och vad skulle den skiten bestå i och varför skulle den orsaka svullnaden??

Det är en "öveansträngning", en inflammation, i spottkörteln som ligger bakom/vid ganaschen. Uppkommer enbart vid kortkort gräs och intensivt gnagande. Några hävdar att orsaken är att hästen går med huvudet i backen hela tiden. Har inget med protein att göra. Inte farligt men ganska fult.

Det är en "öveansträngning", en inflammation, i spottkörteln som ligger bakom/vid ganaschen. Uppkommer enbart vid kortkort gräs och intensivt gnagande. Några hävdar att orsaken är att hästen går med huvudet i backen hela tiden. Har inget med protein att göra. Inte farligt men ganska fult.

Misstänkte att det var så. Bör man då låta dem beta kortare tid ett par dagar eller inte alls så att den inflammationen lägger sig? Kan ju inte vara bra att spä på en redan överansträngd körtel.

Jag tror faktiskt inte att det spelar någon större roll. De verkar inte ha ont av det och jag har inte hört att det skulle ge några komplikationer.

Tack!

Jag blir galen på att ha en hamster-arab. Hon är verkligen inte snygg just nu..

Men då behöver jag iaf inte oroa mej..

*kom igen gräset, väx mer!!!*

/Lavinia..

btw. Kan det vara så att vissa hästar (typ min) får mer för att de har över/underbett (jag minns inte vilket längre...)?

*KL*

Finns det någon teori ang varför vissa hästar drabbas men inte andra? Jag har ju hört/läst jättemycket om det, men aldrig någonsin upplevt det själv på någon av mina. Så varför får vissa hästar så och andra inte egentligen?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 377
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 776
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 109
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka