Svullna lymfkörtlar

Hagens_Zorba

Trådstartare
När ponny kom hem från betat idag och jag gick igenom henne
så hade hon väldigt svullna lymfkörtlar, alltså dom som vi människor får körtelfeber i. Hon hade lite vitt rinnigt snor och var röd i ena ögat. Hon har blivit väldigt irriterad på sina ställen av fästingar,
svullen, tappat päls så det blivit en hård skorpa under.

Är lite orolig över svullnaden.. ngn form av infektion lr vad kan det vara?

Sv: Svullna lymfkörtlar

det går ju kvarka runtom i stockholmstrakten... var gick hon på bete? Någon annan där som visar liknande symptom?
har du tempat?

Mammas skötis hade svullet under ganachen (stavning) det kändes som en golfboll. Men det gick över ganska snart. Det kan ju hända att det är samma som med svampiga ben efter och på betet.

Menar du kanske som vid påssjuka? Svullnad bakom ganaschen tyder på en inflammation i spottkröteln. Ofta är det en "normal" reaktion om hästen betar kort gräs. Helt ofarligt.

Lymfknutorna palperas lättas under hakan, mellan ganascherna ungefär där käkremmen löper under huvudet.

Vitt snor är inget att bekymra sig över.

:( Håll koll på hur det yttrar sig.
Ibland bryter sjukdomar ut på timmar.
Jag fick avliva min ettåring idag.
Han hade "kastad kvarka" och DET är inte kul!
Han blev dålig på 1 dygn, och hela huvudet svullnade upp till dubbel size. Utan avlivning hade han kvävts till döds.:cry::(

Bara en uppmaning till er hästägare/hästhållare.
Kolla noga på era hästar, gärna en extra gång mer än vanligt.
Det går kvarka i hela landet och våra grannländer.

Så tragiskt.

Vill bara tillägga att kastad kvarka är relativt sällsynt - tack och lov. Svullna lymfknutor och reaktion i spottkörteln är däremot mkt vanligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jösses jag har haft långa veckor med min älskling här hemma och gjort flera desperata trådar då jag inte upplevt jag fått adekvat hjälp...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: Rebe92
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 227
Senast: Hedwig
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 604
Senast: Sol
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 377
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka