Svullna ligament i karleden...

M

Mariette

...som trycker på böjsenan, därav hälta. Så löd veterinärens diagnos förra veckan. Det blev Fenylbutazon och sjukhage. Hon får inte röra sig alls i princip. Haltar på höger fram. Hon visar att hon ömmar när man trycker i karleden, samt i trav, nån gång även i skritt men det har gått fram och tillbaks nu sedan slutet av november-06. varit i Skara (januari-07)och röntgat men de sa att det är ligamenten eller böjsenan. Vila, inget annat.
Blir lite förvirrad för vad jag har hört säger en del att om det är mjukdelsskada så SKA de röra sig, medan andra då menar att de ska absolut vila.
Snälla, jag är ny på det här, så ni som har erfarenhet kom med råd och tips!!! Vad gjorde ni? Hur lång tid tog det innan er häst blev ok? Finns det ngt man kan köpa/ordna som kan hjälpa?
Mer än tacksam för tips och råd! Maila mig gärna på:
mariette_karlsson@hotmail.com

Sv: Svullna ligament i karleden...

Blir lite förvirrad för vad jag har hört säger en del att om det är mjukdelsskada så SKA de röra sig, medan andra då menar att de ska absolut vila.

I karledsområdet finns en massa olika strukturer, bindväven ligger i lager på lager som skalen på en lök. Vet du vilket/vilka ligament som är skadade?

Vid de flesta sen- och ligamentskador ska man röra på hästen så mycket som vävnaden klarar utan att skadan blir sämre. Hur mycket det är kan vara svårt att avgöra. Skrittmotion vid hand är en vanlig rekommendation. Hur länge beror på hur svår skadan är och var den sitter. Ligament läker tyvärr långsamt. Det finns vissa veterinärer som rekommenderar laserbehandling och andra cirkulationshöjande åtgärder för att snabba på läkningen, kolla med din vet om det kan vara något att pröva i ert fall.

Edit, såg nu att ligamentet skulle trycka på böjsenan, då är det väl annularligamentet som det handlar om. En stödjande struktur.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 459
Hästvård Jag behöver verkligen hjälp och råd samt tips! Jag har en 17 årig hopphäst som för några dagar sedan var halt när jag skulle börja rida...
Svar
4
· Visningar
1 151
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 451
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit