Svullna haser

Bison

Trådstartare
Fram på hasen är det vätskefyllt. Ingen värme ökning eller ömhet. Hästen rör sig helt obehindrat.
Vad kan det vara?

Sv: Svullna haser

hästar kan visst ha gallor på hasen...hasledsgalla.

gallor är ju överfyllnad av vätska i senskidor och leder...

Jag tycker också att det låter som lösa benbitar (OCD). Min häst opererades för lösabenbitar i båda haserna. Han var gallig men inte halt, reagerade inte på böjprov osv. Däremot fick han kotledsinflammation båda fram eftersom han hade gått och avlastat haserna. Om det var min häst skulle jag röntga.

vart sitter dom?

om det är fram på hasen (ngt mot insidan)kallas det hasledsgalla...runt om på sidorna och på hasspetsen bak ,kallas det för genomgående hasgalla om jag inte kommer ihåg fel...

någon får självklart rätta mig om jag har fel :)

Vår stora häst skaver av pälsen och får lite svullnad på hasen om den har för lite spån i boxen. Men då är det ena hasen, på liggsidan.

Norrland

Fram på hasen är det vätskefyllt. Ingen värme ökning eller ömhet. Hästen rör sig helt obehindrat.
Vad kan det vara?
Är det fram mot frambenen typ du menar. Det löper senor o sådant där inne som kan svullna. I travstallet jag jobba innan satte dom ibland löksoppa där och vi kylde med kylbalsam där efter lopp. Det är nog en led eller sena som går där som kan bli överasträngd.
Men jag vet tyvärr inte hunda % säkert.

Vad jag vet så har hästar inte gallor på hasen,enbart kotan/skenb., då är det ngt fel såsom skada eller annat.

hästar kan visst ha gallor på hasen...hasledsgalla.

gallor är ju överfyllnad av vätska i senskidor och leder...

tänkte precis säga det.

min häst har en spattknöl och ovanpå den en mjuk och varm galla (liten följdfråga hehe, vad är bäst när det kommer till gallor vid hasen...ska de va mjuka, hårda, kalla, varma? tänkte mest iom spatt...)

hmm...till TS
jag tycker det inte är något att snacka om. ta ut veterinär!

hårda, varma gallor absolut inget bra att ha... tyvärr har jag inte riktigt någon erfarenhet av spatt, så jag törs inte riktigt uttala mig kring det :crazy:

Hur länge har du haft hästen? Kan det vara piphas? Det kan återkomma om hästen tex. haft lite strö/gått hårt ngn dag

Håller med om att det låter som OCD. Åk och rötnga hästen så vet du med säkerhet. Dessutom kan du hinna få bort benbitarna innan de skadar leden!

Jag tog bort lösa benbitar i båda haserna på min för 1,5 år sedan. Inga problem efter det. Visserligen inga problem innan heller, men både vet och jag var överrens om att de skulle bort.

Mvh C

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 227
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 511
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka