Svullna ben

J

jezzscar

I fredags när jag skulle ta hem hästarna från betet upptäckte jag att min ena häst (varmblodssto, 18 år, pensionär) hade jättesvullna ben.:eek: Hon ville inte alls gå, speciellt inte i nedförsbacke eller hårt underlag. Hon nästan stapplade. Hon är annars pigg och äter och dricker bra. Hon låg ner på natten mellan fredag och lördag, fick gå ute i hemmahagen som är nedbetad och har jämnt underlag. Svullnaden hade gått ner lite. På kvällen ännu lite till, men hon ömmare när hon gick. Idag (söndag) ser benen ut som vanligt, men hon ömmar fortfarande. Hon vill inte gå in i stallet, antagligen för att det är hårt underlag där,och hon har svårt att svänga runt i stallgången. Då liksom vinglar hon med bakdelen och är jättestyv i kroppen. Jag fick ta upp alla hovar och kratsa dom idag, det har jag inte fått tidigare.

Jag släppte dom på bete i måndags, har kollat dom flera gånger varje dag, och hon har varit hur pigg som helst.
Det regnade massor natten mellan onsdag och torsdag (ca 50 mm), kan det ha med saken att göra?
Hon är van att gå i en hage som är helt jämn (en gammal åker) och beteshagen är väldigt kuperat, mycket stenar och diken och en stor backe. Kan det ha påverkat?
Hon är jättekänslig för bromsbett, men bromsar har vi inte sett så många ännu. Men kan det var knottallergi?
Hon avmaskades första gången på flera år förra helgen, kan det spela in?

Jag skulle ju så vilja att dom skulle kunna gå på betet igen, i deras vanliga hage finns inga träd eller annat skydd på sommaren, så då blir dom att stå inne när det är för varmt eller regnar mycket... och dom trivdes ju så på somamrbetet!

Sv: Svullna ben

Norrland skriver att det låter ut som fång. Vårt vbl har "bara" haft fång fram så jag vet inte riktigt hur de beter sig när de har fång bak. Du skriver att hon blev avmaskad förra helgen för första gången på flera år... Avmaskning kan tyvärr utlösa fånganfall då bakteriefloran i magen störs. Tänk på att till näst gång hjälpa henne med bakteriekultur dagarna runt avmaskning.
Otur har du , hoppas det blir bra...
Vh
B.B

Nu ikväll rörde hon sej mycket bättre, hade inga problem att svänga sej i boxen och svullnaden är nästan helt borta. Fång går väl inte "över" så snabbt?

Jag uppfattande så att stoet var svullet i alla ben. Men vinglade bak när hon skulle vändas.

Fångsymptom är puls (vet ej om denna häst har det), svullnad, stapplande steg och svårt vid vändningar framförallt. Ibland vill de inte lyfta ben.

Sen beror det på hur långt det gått. Fång bedöms utifrån Obelgrad 1-4. Det kan skilja några timmar mellan Obelgrad 1 till Obelgrad 4.

Norrland

"Jag uppfattande så att stoet var svullet i alla ben. Men vinglade bak när hon skulle vändas.

Fångsymptom är puls (vet ej om denna häst har det), svullnad, stapplande steg och svårt vid vändningar framförallt. Ibland vill de inte lyfta ben."

Jo så var det. Hon ville inte gå på t ex vassa stenar, asfalt och golvet i stallet när vi hämtade henne från betet (fredag). Hon hade svårt att vända sej i stallgången (den är ganska smal, 3 m tror jag). Men svullnaden gick ner redan till nästa morgon (lördag), då hon fick gå i hagen som vanligt. Svärfar hade släppt ut kvigor på andra sidan stängslet som var jätteläskiga, då travade hon fint förbi dom. Nu ikväll (söndag) är endast bakbenen lite lite svullna, och hon vänder sej obehindrat i boxen. Hon flyttar även snällt undan bakdelen när man ber om det.

Kan det vara fång ändå, fast hon är så mycket bättre? Jag trodde inte att varmblod fick fång... :confused: Hon är en gammal amerikansk travare.

Jag tycker att det låter som fång, men samtidigt blir jag tveksam om hon är bra nu?

Fång är en smärtsam sjukdom. Behandlas med antiinflammatoriskt och smärtlindrande. Ju tidigare behandling sätts in desto större möjlidhet att undvika hovensrotation.

Jag vet inte vad som händer om behandling inte sätts in. Anfallet blir troligen sämre och sämre för att sedan gå över. Men då är hästen halt och skadad pga just hovbensrotation. Tror jag.

Eftersom det gick över för er häst kanske det har andra orsaker?

Alla hästar kan få fång, även om vissa raser har lättare att få det.

Norrland

Ja jag vet inte...
Jag läste nånstans om "proteinchock", som hade sett ut ungefär likadant. Dom gick ju på betet 4 dagar innan det här uppkom. Det regnade ju massor natten ons-tors, funderade om gräset ändrades av det och hon fick en sån här reaktion.
Svärfar sa att eftersom hon inte är van att gå i så ojämn terräng kunde det vara träningsvärk. Kan det vara så?
Hon är ju inte van att jobba, går ju bara och skrotar i hagen och har så gjort i åtminstone 5 år...

Jag gissar också på fång. Det är en lurig sjukdom med ibland otydliga symptom. Jag vet inte om det bara försvinner så snabbt av sig själv när hästen har haft så ont. Men jag hade kollat upp det. Jag är inte helt övertygad om att man kan utesluta fång bara för att hon har blivit så mycket bättre.

Nu ikväll gick hon raka vägen in i stallet, tvekade inte alls som tidigare kvällar! :bump:

Tog ut henne i stallgången, kollade igenom henne och sprayade henne m flugmedel. Sen gick det hur bra som helst att svänga runt henne och gå in i boxen igen! Tidigare har hon stapplat med bakbenen men nu är det också borta! :banana:

Vad sjutton var det egentligen??? :confused: Blir ingen vet. nu iaf när hon är helt bra.

Jag tippar också på fång. Tyvärr... Hyfsat lindriga anfall kan komma och gå blixtsnabbt, så det är svårt att veta om det är fång, en sten i hoven eller bara lite överansträngning. Vi tvingades avliva en häst i förra veckan som just hade betett sig så här under flera års tid. I slutet av sitt liv fick han gå i en liten grushage på stallplanen och vi släppte ner honom på MAGERT bete en timme om dagen. Trots detta blev han inte bättre utan fick smärtstillande för att härda ut tills veterinären hade tid att komma med avlivningssprutan.... Dessutom har min egen häst nu fått puls i framkotorna och det enda vi gjorde vara att flytta dem från beteshagen till ridbanan där de betade av. Jag vet inte om det är fång, men varningstecknen finns, så nu är det bara att hålls en tumme för att det INTE är det...!

Inte ens veterinären kan ju säkert veta i ett så här tidigt stadium ifall det är fång, men vid misstanke bör man hålla hästen på så magert bete som möjligt och hellre stödfodra med hö än ge tillgång till för mycket gräs. Vi har börjat ge våra hästar Pro Biosa Ipona (http://www.biosa.dk/) som är en "soppa" som ska hjälpa magen att hålla rätt surhetsgrad och hjälpa till med matsmältningen. Man har ju kommit på att fång har med obalans i tarmen att göra och Biosan innehåller mjölksyrakultur som balanserar en störd tarm. Vet inte om det funkar som mirakelkur mot fång, men jag känner att det är värt att gripa efter varje halmstrå! Jag tror vi har gett 385 kr för 3 liter och det räcker i 30 dagar till en häst. Inte gratis, men, men...

Och till sist: ALLA hästraser kan få fång, inte bara ponnies och fjordingar!!

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 573
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 297
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka