J
jezzscar
I fredags när jag skulle ta hem hästarna från betet upptäckte jag att min ena häst (varmblodssto, 18 år, pensionär) hade jättesvullna ben.
Hon ville inte alls gå, speciellt inte i nedförsbacke eller hårt underlag. Hon nästan stapplade. Hon är annars pigg och äter och dricker bra. Hon låg ner på natten mellan fredag och lördag, fick gå ute i hemmahagen som är nedbetad och har jämnt underlag. Svullnaden hade gått ner lite. På kvällen ännu lite till, men hon ömmare när hon gick. Idag (söndag) ser benen ut som vanligt, men hon ömmar fortfarande. Hon vill inte gå in i stallet, antagligen för att det är hårt underlag där,och hon har svårt att svänga runt i stallgången. Då liksom vinglar hon med bakdelen och är jättestyv i kroppen. Jag fick ta upp alla hovar och kratsa dom idag, det har jag inte fått tidigare.
Jag släppte dom på bete i måndags, har kollat dom flera gånger varje dag, och hon har varit hur pigg som helst.
Det regnade massor natten mellan onsdag och torsdag (ca 50 mm), kan det ha med saken att göra?
Hon är van att gå i en hage som är helt jämn (en gammal åker) och beteshagen är väldigt kuperat, mycket stenar och diken och en stor backe. Kan det ha påverkat?
Hon är jättekänslig för bromsbett, men bromsar har vi inte sett så många ännu. Men kan det var knottallergi?
Hon avmaskades första gången på flera år förra helgen, kan det spela in?
Jag skulle ju så vilja att dom skulle kunna gå på betet igen, i deras vanliga hage finns inga träd eller annat skydd på sommaren, så då blir dom att stå inne när det är för varmt eller regnar mycket... och dom trivdes ju så på somamrbetet!
Jag släppte dom på bete i måndags, har kollat dom flera gånger varje dag, och hon har varit hur pigg som helst.
Det regnade massor natten mellan onsdag och torsdag (ca 50 mm), kan det ha med saken att göra?
Hon är van att gå i en hage som är helt jämn (en gammal åker) och beteshagen är väldigt kuperat, mycket stenar och diken och en stor backe. Kan det ha påverkat?
Hon är jättekänslig för bromsbett, men bromsar har vi inte sett så många ännu. Men kan det var knottallergi?
Hon avmaskades första gången på flera år förra helgen, kan det spela in?
Jag skulle ju så vilja att dom skulle kunna gå på betet igen, i deras vanliga hage finns inga träd eller annat skydd på sommaren, så då blir dom att stå inne när det är för varmt eller regnar mycket... och dom trivdes ju så på somamrbetet!