Svullna ben

Skarven

Trådstartare
Hej, är helt ny här!
Min häst har varit svullen till och från i bakbenen i ca en vecka. Från kotan upp till hasen, ifylld i senskidan och även lite varm. Går över då han rör sig i hagen under dagen. Har fortsatt att rida då han inte visar någon hälta alls.
Funderar vad detta kan bero på. Han har lite småsår på bakbenen. Kanske beror på det? Tvättar och håller efter dessa men de ser fina ut, men kanske är infektion i alla fall.
Har öppnat ny bal med hösilage; kanske mer protein i den än de förra som gör att han reagerar?
Det är mycket snö och ganska tungridet underlag. Kanske är det han reagerar på. Rider kanske för hårt?
Någon som har liknande problem och kan komma med råd?

Sv: Svullna ben

låter som lymfangit, men svårt att säga vad det kan bero på då man inte ser hästen.är böjprov gjort? jag skulle kontakta veterinär om det har pågått en längre tid utan att det har blivit bättre.

Tack för svar. Nej, inte lymfangit.. ingen feber, ingen hälta. Han har haft det flera gånger förrut så jag känner igen symptomen. Får nog kontakta vet.

oh, jag hade hand om en häst som var precis sån i benen. Det verkade dock bero på att han stod i spilta ett tag, men när han sen fick stå i box försvann det. Det rörde sig antagligen om gallor eftersom han var lite äldre också.. Försvann såfort han rörde på sig och han verkade aldrig ha ont av det. Annars kan det fungera med lindor och sån´t, men det är ju alltid bra att kolla upp det ordentligt med veterinär.

En teori är att foderombytet i samband med lite småsår kan ha gett en liten immunförsvarsreaktion.

Kan mycket väl vara ett förstadium till lymfangit. Hälta och feber kommer i ganska sent skede, då är det en allvarlig lymfangit. Har själv en sådan häst, mycket känslig för småsår och måste behandlas direkt. Känn efter värme - är det varmt någonstans så är det ett tecken på inflammation/infektion. Typiskt är det också att svullanden går ner då hästen fått röra på sig.

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 014
Senast: jemeni
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 609
Senast: super
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
987
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 914
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka