Svullna ben?!?

T

TheOne

Finns det något i betesmarkerna som denna tiden på året kan bidra till svullna ben och hängighet?
Ett antal hästar i stallet har drabbats av detta, men har ingen feber och mår i övrigt bra! Vi tror att det är något ute som kan göra det.... eller nån brist, kan B-vitaminbrist orsaka svullna ben? Dom går ute många timmar om dagen....

Sv: Svullna ben?!?

Gnager dom på sly? Jag hade tidigare en unghäst, som fick samma symtom, när jag lagt en massa aspsly som sysselsättning i vinterhagen.:idea:
Det var visserligen frampå vårkanten, så det kanske var mycket sav i slyet. Han blev bra, när jag tog bort grenarna.

Sv: Svullna ben?!?

Har en valack som alltid blir tjock i framförallt bakbenen när den första frosten kommer, det är en övergångsperiod på 1 vecka-10 dagar och efter det försvinner det och kommer inte tillbaka. De står inne nattetid och får hö även på morgonen (och till lunch ute), men de går och pillar i gräset under dagarna. De andra får inte samma reaktion.
Det är väl något som de inte tål/är vana vid, men jag vet inte vad det är.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 609
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 484
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar