svullna ben!!

J

jessica19

hejhej

idag när jag kom till stallet så var min häst mycket svullen på alla fyra benen :confused: , hon är liksom svampig längs senorna, om ni förstår vad jag menar.

hon brukar få gallor ibland, speciellt när hon inte har blivit riden på länge men detta är någon helt annat, jag är jätteorolig för vad det kan vara.

jag tycker det är så konstigt för jag kan inte komma på någon anledning till varför hon skulle kunna vara svullen. jag har inte ställt om foderstaten och hon har blivit riden precis som vanligt.

jag kunde inte göra mer än att linda benen på henne och låta henne vila idag. jag tog tempen på henne men den visade inget onormalt.

hade hon bara varit svullen på ett ben så hade man kanske kunnat tänka sig att hon gått o snubblat eller någon men det är mycket konstigt att alla fyra är svullna!!

någon som har någon aning om vad det kan vara, hon är precis som vanligt i övrigt.
inte så kul att hästen blir dålig nu, jag ska ju åka på semester på lördag o då vill man ju inte lämna en sjuk häst :cry:

// jessica

Sv: svullna ben!!

Jag har inget bra svar på vad det kan vara. Jag hade liknande problem med min häst för två år sedan. Det började också den här årstiden. Svullnaden gick ner något när jag red. Jag prövade sen att ge henne örter och det fungerade. Nu ger jag henne Hilton Clivers & Marigold (innehåller snärjmåra och ringblomma) under perioden december-april och slipper svullna ben. Dessa örter ska göra så att lymfsystemet fungerar.

Sv: svullna ben!!

hej det ar ett svar problem men det viktigaste ar att du rör pa hásten sá det blir blodcirkulation i benen garna korta skritt turer för hand flera ganger om dagen. Om du lindar benen var noga att linda sa inga senor blir klamda (ett stort problem). Haltar hasten tveka inte att aka till veterinaren, men vanta nagra dagar.
om hasten star inne under natten kan det bli sa aven om hasten e van att röra sig i hagen under dagarna och sedan nar det blir geggigt star stilla! rör pa hasten
hoppas det löser sig

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 478
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 375
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka