Svullna ben o knottrig hud

B

borg99

Hej!
Flyttade mina hästar från sommarhage till vinterhage för två veckor sedan. Efter en vecka blir ena hästen svullen i alla fyra benen men värst på bakbenen. Han är även helt bubblig eller som stora knottror (också mest på bakenen) Min första tanke är att det är någon växt han ätit även om han gått i denna hage i många år. Det är nu inne på 6:e dagen utan att bli bättre. Veterinär har tittat på det utan att kunna säga vad det kan vara. Har flyttat tillbaka dem till sommarhagen fr o m idag för att se om det blir någon skillnad.
Är det någon som varit med om nåt likanande? En tanke var att han stått i brännässlor men det finns inte i hagen. Han är rakad även på benen sedan två månader tillbaka så bulorna syns ju då tydligt.

Sv: Svullna ben o knottrig hud

Ingen som varit med om nåt liknande?

Är benen vita? Tänker på fotosensibilisering som de kan få av vissa växter, johannesört och alsikeklöver bl.a. Vad växer i hagen?

Jag tänker på någon slags allergisk reaktion. Nässelfeber (urtikaria) och snabbt uppsvällda ben kan komma då. Min häst fick exakt så en sommar. Veterinären kom och efter en hel del funderande drog han slutsatsen att hon blivit getingstucken av jordgetingar (vi hade jordgetingbon i markerna där) och reagerat kraftigt på sticken. Ormbett var med som tänkbar förklaring i början men avskrevs sen.

Jag vill minnas att min häst fick finadyne i några dagar, tror också veterinären sprutade henne direkt med antiinflammatoriskt direkt. Hon blev bra på några dagar och fick inga men därefter. Jag kan påpeka att denna häst har lite allergi tendenser i övrigt också, liksom mor hennes. Så reaktion på getingstick låter logiskt i vårt fall.

Det växer renfana i hagen vilket jag sett att han ätit. Kanske inga mängder men ätit det har han trots allt. Benen är inte vita. Nu kom veterinären ut igår kväll igen och gav honom en kortisonspruta. Ringde till Strömsholm och de tror med sannolikhet att det är en allergisk
reaktion på något så jag hoppas nu sprutan ska hjälpa honom.

Vi flyttade också våra hästar till vinterhagen för en vecka sedan, och direkt (på kvällen första dagen) så var en av hästarna jättesvullen i bakbenen. Något svullen även fram, men mest markant bak. Ingen feber, inget allmänpåverkad i övrigt och ingen som helst hälta.
En av de andra hästarna blev lika fort jättelös i magen, trots att de kom från sommarhage med mycket bete och inte behövt stödfodras alls.
Vi tror att det är klövern i vinterhagen som gett denna reaktion. I övrigt växer det bara gräs i dessa hagar, så det finns inte så mycket andra örter/växter att misstänka. Hagarna har putsats med jämna mellanrum hela sommaren, och så har det ju varit både varmt och blött med stor tillväxt som resultat.

De flyttades tillbaka till sommarhagen och direkt blev båda hästarna helt bra igen.
Vi kommer nu avvakta med att släppa dem i vinterhagen tills gräset börjat vissna bort. Frågan är bara vad som orsakat det - vore ju bra att veta det inför nästa säsong.

Ett dygn efter kortisonsprutan så börjar både svullnad och knottror bli något mindre. Jag kommer nu låta de gå i sin sommarhage tills det varit lite frostnätter och hoppas det ska fungera att flytta dem sedan.
Tillis, det var så det började på min. Först i bakbenen men sedan även fram fast nu gick de ju kvar ett par dagar i vinterhagen efter att svullnaden upptäcktes.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 785
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 682
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 523
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka