Svullna ben! HJÄLP!!

jessissa

Trådstartare
Hej min häst har haft däliga ben ett längre tag, har varit hårt körd redan som liten. Jag har haft henne i 4,5 år, och hon har bara blivit bättre. 1 november -04 opererades hon för att griffelbenet var av (sedan 8 år tillbaka, trodde det var borttaget, även ägaren innan mig. Hon har haft bara mig och förre ägaren som ägare efter uppfödaren!) Det var ganska påfrestat och hon hade pencillin och antibitika resisten staffylococker i benet. De tog bort så mycket de kunde. (Tog en hel dag för den lilla operationen med flera kirurger!) :cry:
Nu eftreåt har allt bara blivit bättre, rider henne lugnt (rider western på hög nivå, EJ reining!) och är extra observant på hennes ben.
Nu har de börjat svullna igen och jag får inte ner dem... Alla ben är svullna. Jag har försökt med ren blixtring, "radital liniment" + bandagering, ren bandagering, arnika med och utan bandage, back - on - track, kyllera, helt utan något m.m. Men nu börjar mina recept för svullna ben ta slut.... Snälla, har nån någon idé så hjälp!!!
Jag älskar mitt lilla 10 åriga am.paintsto!! Men är rädd om hennes små finlemmade ben... TACK PÅ FÖRHAND! :bow:

Sv: Svullna ben! HJÄLP!!

Hej, jag tycker du i första hand ta reda på orsaken till varför hon är svullen på alla fyra, har vet varit ute? Haltar hon? Står hon inne mkt? Går svullnaden ner efter promenad? När du sen vet varför hon är svullen så kanske frågan löser sig av sig själv. Lycka till, hoppas det ordnar sig!

Hon är ute från fem på morgonen till ca 21 på kvällen i stora hagar! Hon motioneras 5-6 ggr/vecka med ej överdriven belastning för benen... Har nu gett henne torkad brännässla för att öka cirkulationen och rensa ut slagg. Verkar fungara sådär... Vet vet ej vad det beror på, tAgit prover utan resultat...

Hur länge har hon varit svullen i benen nu?
Vad är det för typ av svullnad, gallig & svampig eller hård & tjock? Sitter det i hela benen?

helt ärligt borde du ringa och rådfråga veterinär, fick du ingen mer hjälp efter provtagningen av dom?
gör en hältutredning för säkerhetens skull, är hon liksidigt halt tex kan det vara svårt att upptäcka själv..

hoppas det går bra iaf!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka