Svullna ben av gräset?

A

aabbccdd

Min häst som är 5 år, havblods valack i träning, har gått i samma hage hela våren och jag har sakta gjort hagen större så han inte ska vräka i sig gräs. I förrgår tänkte jag att gräset är ganska långt nu så borde inte vara så kraftigt så jag ökade på med ca 10 m2 och han har ätit bra men inte allt. I går kväll var benen lite svullna och idag var han inte bara gallig utan svullen längre upp längs skenbenet. Jag lindade honom ikväll och imorgon blir det bara kort gräs i gamla hagen.

Någon annan som har en häst som har reagerat så? Förra året gick han på mycket gräs och svullnade inte.

Sv: Svullna ben av gräset?

Om alla ben är lika svullna gissar jag på att gräset är orsaken. Vad duktigt att du så tålmodigt vänjer in honom på gröngräs. Svullnaden lägger sig nog när han betat ett tag och är van.

Jag har en häst som blir sådan ibland. Jag är ganska säker på att det kommer från gräset i alla fall i kombination med lite varmare väder. Det går ner en del vid ridning och försvinner ganska omgående om jag minskar betet.

Jag tror att det beror på sockret i gräset men det är min egen teori.
Jag tror inte att det beror på för mkt proteiner (antar att många gärna tror det). Hon får en hel del proteiner i sin foderstat under vintern.

I och med att alla ben är svullna så har det med 99% säkerhet med gräset och göra. När svullnaden gått ner så blir det bara små ökningar av hagen per dag. Undras om de senaste dagarnas kraftiga regn har något med saken och göra.

Avbetat gräs är inte så dåligt bete som man tror utan i regel värre än det långa gräset! Är hästen svullen i alla ben så skulle jag inte vara ett dugg orolig.

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 022
Senast: sandrafors
·
Hästvård Upptäckte ikväll att ena hästen fått mugg "skorpor" på ena bakbenet. Hon har varit svullen om det någon dag, har antagit att det varit...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: Bejbie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka