Svullna bakben

C

cold as ice

Jag har fått problem med min häst vars bakben blir mer och mer svullna under natten.
Dom är jämntjocka och svulnaden är fån kotan upp till halva skenbenet.

Svullnaderna går ner om jag lindar benen men jag tycker att det borde finnas ngt annat sätt?

Svullnaderna har som kommit smygande det har blivit mer och mer under en rätt lång period. Arbetsbelastningen har ökat under denna period. I övrigt känns hästen pigg och fräch.

Kan Back on track vara ngt?
Tacksam för svar.

Sv: Svullna bakben

Gallor? Många hästar får det av att stå inne/stilla länge. Mer utevistelse brukar kunna hjälpa.

Det låter precis som många andra trådar här handlat om på sistone.
Att din häst får lite försämrad blodcirkulation i benen av att stå stilla inne. Hur länge står hästen inne?

Angående back on track tycker jag det är ett utmärk alternativ eftersom det värmer och ökar blodgenomströmningen, MEN du sa att du ville hitta en annan lösning än att hålla på och linda?
I så fall är nog mitt svar mer utevistelse..

Tack för era svar! :bow:

musen21 : ja alltså han har ju som små gallor men över natten så sväller hela alltet upp ganska rejält.

Tinen : Ja alltså jag har ju bara lindat med vanliga paddar o då blir han som inte så svullen men han är ju som inte "fin" i benen som efter man ridit. Så därför funderade jag på om b.o.t skulle ge ett bättre resultat kanske ? :)

Han står ju inne mycket nu o han är bara ute ca 7 timmar om dan. Dock kan jag inte göra ngt åt utevistelsetiden.

Har även hört talas om att äppelcidervinäger ska ha en bra effekt eftersom det sätter fart på lymftransporten?

Att linda med B.o.T ger dj säket bättre resultat. Jag tycker de är super till min häst i alla fall!
Jo, går han bara ute 7 timmar så blir det ju en hel del stillastående så det är säkert det som är problemet. Hur gammal är han?

Angående äppelcidervinäger och lymftransport så vet jag inte... Men frågan är om det är lymftransporten som är själva problemet.. Även om den skulle öka så ökar ju inte blodcirkulationen. Lymfa är ju vävnadsvätska som diffunderar in i lymfkärl som sedan renas och därefter ansluter till blodet igen.

Ok!

Ja jag ska prova o se om det blir bättre med b.o.t.
Avvaktar med äppelcidervinäger tills vidare då. =)

Återkommer med ev resultat :)

Jag skulle nästan vilja se det som ett varningtecken på att hästen är ofräsch någonannanstans....Är du säker på att den är bra i sin bakknän tex?
Min blev EXAKT likadan...från kotan och upp till strax under benet var hela benet jämntjockt och man såg inte ens typ senorna. Det var en svullnad som var ganska hård....men galla visst.
Anledningen till detta har visat sig nu. Min häst har haft fel i sitt ena bakknä, eller ja, han HAR fel i det....i och med att han ALLTID bara stod och vilade just det andra bakbenet så blev ju detta snabbt överbelastat...och därmed tjock, TROTS att han går ute dygnet runt, så i det fallet din häst har ont, så kvittar det ju med mer utevistelse...

Nu pratar ju jag utifrån min erfarenhet, det behöver ju inte alls vara samma med din pålle, men kanske något att tänka på? Kolla över knän och rygg?

Liknande trådar

Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
838
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: aramis
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 158
Senast: Sirap
·
Hästvård Under vintern och när det varit kyligare ute har min häst varit väldigt torr o fin i benen. Nu när vårvärmen kom tycker jag hon känns...
Svar
1
· Visningar
532
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30